Cum folosesc farurile? E o întrebare pe care sper să și-o pună din ce în ce mai mulți conducători auto. După ce am scris mai multe articole legate de treaba asta, am zis să o ard mai soft. Până acum am scris așa: Când te ții după cineva noaptea, cu mașina, Aprinde farurile de sărbători, De ce nu aprinzi farurile?, Aprinde farurile, mă!, Despre înțelepciunea de a trăi la volan și Cum te dai de gol că ești prost (60). Merită citite. Îți pot salva viața.
(P) Obține reducere pe viață de -20% la comisioanele de tranzacționare crypto Binance folosind linkul meu de afiliere. Reducerea de -20% este reducerea maximă pe care probabil o poate oferi un afiliat Binance cu vechime. Acest material nu este un îndemn sau un sfat de investiții.
În acest articol nu mă voi lua de oamenii care vor să afle cum folosesc farurile. E bine că vor să afle măcar când să aprindă farurile. Din punctul meu de vedere ar trebui să aprindă farurile la mașină mereu. Dar nu fac eu legea așa că am să mă bazez doar pe legile în vigoare.
Legile legate de aprinderea farurilor sunt gândite ca să te protejeze atât pe tine ca și conducător auto cât și pe ceilalți participanți la trafic. Gândește-te bine la asta, iar dacă te întrebi ”cum aprind farurile” e bine că ai ajuns aici. Vrei să te informezi corect și te felicit. Important este să ții cont de sfaturile astea. După cum observi, am folosit destul de des cum aprind farurile tocmai pentru faptul că vreau să găsești acest articol. Unii dintre noi avem copii acasă, familii, părinți, persoane dragi. Toate vor ca să ajungi acasă în siguranță ca să vă bucurați împreună de viață. Pentru că viața-i frumoasă!
Cum folosesc farurile
- Farurile pe timpul zilei, în localități: Nu e nevoie să aprinzi farurile pe timpul zilei în localități. Totuși, e recomandat să o faci ca să nu uiți să le aprinzi când se înserează sau când ieși din localitate. De asemenea, dacă e ceață sau e puternic înnorat trebuie să aprinzi farurile. Vizibilitate redusă = aprinzi farurile.
- Farurile în afara localității, fie noapte, fie zi: Le aprinzi. Obligatoriu. Îți oferă un plus de vizibilitate față de ceilalți participanți la trafic. Poate tu ești un șofer bun. Dar nu e suficient să te ferești de proști sau de persoane care nu văd prea bine și totuși au permis auto. Mai degrabă previi decât să…
- Fază lungă, fază scurtă: Luminile de întâlnire (faza scurtă) se folosesc atât când vine o mașină din față, dar și când te afli în spatele unei mașini. Faza lungă ”orbește”. Și dacă dai peste un șofer obosit, frustrat sau stresat s-ar putea ca ăla să facă o mișcare nasoală. Și nu vrei asta. Plus că ești un om cu bun simț.
- Proiectoarele de ceață: Se numesc așa pentru că trebuie să le aprinzi doar când e ceață. Atât. Dacă le aprinzi când nu e ceață vei deranja ceilalți participanți la trafic. Vezi punctul 3. Eu le aprind și le sting după nevoie.
- Cum folosesc farurile, în general: Eu recomand să mergi mereu cu farurile aprinse. E un plus de siguranță pe care ți-l oferi în primul rând ție. Șoferii s-au obișnuit să vadă mașini cu faruri aprinse. Le reperează mai ușor în trafic.
Atât.
Doar 5 chestii de bun simț legate de cum folosești farurile. Mare atenție la punctul 3 și 4. Se întâmplă des să întâlnesc în trafic conducători auto care nu țin cont de treaba asta. Dacă cineva nu respectă punctul 3, fă-i un flash ca să îl atenționezi că are faza lungă aprinsă.
Farurile sunt bune și ziua și noaptea. Reprezintă un plus de vizibilitate de bun augur ziua și obligatoriu noaptea. Nu luminile alea șmechere pe care le are mașina, nu pozițiile. Faza scurtă e sfântă. Folosește faza scurtă. Iar dacă ți s-a ars un bec și ești la drum lung, asigură-te că măcar luminile de pe partea stângă funcționează (schimbă becurile între ele). Altfel, nu pleca la drum dacă știi că ai probleme cu becurile de la faruri. Gândește-te mereu că o faci pentru tine dacă ți-e greu să te gândești că o faci și pentru ceilalți colegi din trafic. Îți doresc drumuri bune și faruri utilizate corect.
Sursă foto: ”Faruri mașină” via Shutterstock
Eu nu merg cu farurile aprinse ziua pe riscul meu.
Consider că ele au fost gândite si proiectate sa iti lumineze tie drumul noaptea.
Dacă mergi atent pe DN,E sau A nu ai cum sa nu vezi o masina de 4m. Dacă ești cu telefonul la ureche , sau pe facebook, whatsapp, wase, sau in sistemul de infoteiment al masinii nu o sa vezi la timp o masina de 4m.
Am văzut oameni morți din cauza unui live pe facebook. Aia puteau sa aiba o mie de lumini aprinse sau cei din sens opus, căci el tot nu le vedea.
Apropo de becuri arse. Cand ai sistem Xenon e greu sa stai cu becuri de rezervă in portbagaj (700 de lei) si sa le arzi într-un an si jumatate in loc de cinci ani. Stiu ce vorbesc. Cunosc caz care merge cu farurile Non stop, la 1 an le cam schimba. Eu le am schimbat dupa 4.5 ani. Si ss dai cam 7 milioane cat o revizie nu prea iti vine , nu?
Stiu ca e vechi articolul dar nu mai pot cu ăștia care joaca cum canta UE.
Salut, Gabi! Eu cred că exprimarea ”pe riscul meu” este exemplul clar al zicalei ”scump la tărâțe și ieftin la făină”. Adică, pe bune, pentru faptul că ți se ard becurile mai repede tu îți riști viața sau sănătatea în trafic?
De asemenea, mențiunea legată de cei care stau pe telefon sau fac live-uri pe Facebook nu e relevantă în context. Ăia sunt total inconștienți. Aici sunt perfect de acord cu tine. Eu vorbeam de cum s-a obișnuit creierul uman. S-a obișnuit cu lumină de atâta timp (lumină de la faruri) – înseamnă ca va detecta mai greu obiectele în mișcare (mașinile) fără lumini. E chestie psihologică, de reflexe dezvoltate în timp. Nu are legătură cu faptul că unul e mai prost, mai chior, mai neatent etc. și nu vede în trafic.
Plus că unde e lege nu-i tocmeală. Legea spune că în afara localității mergi cu farurile aprinse și ziua. Nu mai încap alte discuții. Iar dacă nu îți convine, mută-te într-o țară în care regulile sunt pe placul tău, nu e necesar sau obligatoriu să stai într-o țară UE :).
Ar fi culmea să vii să îmi zici acum că e de fapt o întreagă teorie a consipirației a celor din UE ca să crească consumul de becuri auto :) E doar o măsură de siguranță în plus. Iar măsurile de siguranță costă, indiferent care ar fi alea. Îți pui alarmă la casă? Te costă. Îți pui ușă de metal la casă? Te costă. Mănânci mai sănătos și cumperi mâncare organică? Te costă. Mergi cu farurile aprinse conform legii ca să fii mai vizibil în trafic și să ai șanse fie și cu 10% mai mari să fii văzut de un nebun care a intrat în depășire? Se ard becurile la mașină mai repede. Te costă.
Mulțumesc pentru comentariu și nu e neapărat nevoie să fim de acord, dar mă bucur că putem schimba idei pe subiect, pentru că da, trebuie analizate toate laturile problemei.
Zilele trecute, când ningea abundent, pe E85, mașini de culoare neagra , gri, bej, circulau cu farurile/pozițiile stinse. Foarte deranjant, deoarece, vizibilitatea fiind redusă, nici ele nu se vedeau bine decât de la 15-20 m. E absolut necesar să folosim faza de întâlnire sau proiectoarele/lămpile de ceață, după caz!
Eu urasc pe cei care nu-si aprind faza scurta in afara localitatii. Ai intuit bine, eu ii consider deja initial ca aceia sunt statici si nu in miscare, ca sa aflu contrariul spre surprinderea mea. Si cand conduc la ore tarzii si sunt curbe f accentuate, ma astept sa dau peste vitezomani sau dintrastia care se cred buricul pamantului si dau tot timpul un avertisment luminos cu faza lunga ca urmeaza sa intru in curba (evident daca nu e nimeni deja in fata mea)
Un set de becuri de rezerva nu strica niciodata. La cat de greu se schimba niste becuri, cam atata ar mai trebui, sa ajungi sa le schimbi intre ele. Daca ar trebui sa fie ceva obligatoriu intr-o masina, eu pe set de becuri as merge. Plus ca i-as obliga pe minunatii producatori de masini sa le proiecteze si sa le construiasca in asa fel incat sa poti schimba orice bec in max 15 min, cu cunostinte minime, nu demontand jumatate de masina si plangand langa ea.
Eu mai fac o chestie: Am o strada de asta laturalnica destul de lunga si mai mutle stradute au legatura la ea si desi strada pe care merg eu e cea cu prioritate, noapte poti sa mai dai de indivizi care se baga de pe strazile laturalnice fiindca te-au observat prea tarziu. Asadar, pentru a evita aceste lcururi eu cand ma apropii de intersectiile acestei strazi, de teama de a nu-mi esi vreo unu in fata merg cu faza lunga.
Dar asta doar noaptea, la ore tarzii cand nu vine nici unu din fata incat sa il deranjez :)
Între timp, au apărut DRL-urile. Nu uita de ele.
Da, așa este, în cazul ăsta https://en.wikipedia.org/wiki/Daytime_running_lamp e altă treabă. Mulțumesc de atenționare!