Inițial voiam să scriu acest articol cu multe zile în urmă. Cu furie. Însă m-am abținut și m-am hotărât să îl scriu acum. Cutreier drumurile patriei des la volanul mașinii mele. Și am văzut fel și fel de șoferi. Fel și fel de oameni care atunci când fac o acțiune necugetată se gândesc doar la ”Mie nu mi se poate întâmpla!” sau ”Eh, am uitat să aprind farurile!”.
Viața. Înainte de toate, hai să vorbim despre viață. O viață omenească nu poate fi măsurată. Nici măcar în statistici. Că mori într-o tragedie sau că pur și simplu mori, este exact același lucru. Iar statisticile nu încălzesc pe nimeni. Nici părerile de rău. Nici pe cei vii, nici pe cei morți. Cu alte cuvinte, viața este ceva ce nu poate fi măsurat.
Șofatul. Există șoferi mai buni, sau șoferi mai proști. Nu contează. Atâta vreme cât conduci fără precauții ești un factor de risc. Mă piș direct pe anii tăi șofat, pe experiența ta, pe tot ce știi, dacă nu conduci prudent. Poate azi este ”Mie nu mi se poate întâmpla!” pentru că de multe ori ulciorul tău a mers la apă. Dar dacă ignori regulile de bun simț în trafic asta se va dovedi o chestie fatală la un moment dat. Pentru tine. Sau pentru alți oameni nevinovați.
Șoferii de TIR. Majoritatea implicați în accidente grave. Dar nu din vina lor. Nu-i mai blamați atâta. Dacă ați ști cât muncește un șofer de TIR ca să aibă ce pune pe masă poate nu ați mai comenta atât. Șoferii de TIR sunt de departe unii dintre cei mai buni și cei mai empatici conducători auto. Lăsați teoriile și excepțiile. Respect lor.
Șoferii de Logan. O altă teorie e cea legată de șoferii de Logan. Mulți zic că unii dintre ei merg de parcă ar avea un Ferrari. Da, nici mie nu-mi plac ăia. Dar sunt puțini și rari. Majoritatea șoferilor de Logan sunt oameni normali, care au vrut să cumpere o mașină normală pentru familia lor. Și s-au străduit să facă asta. Nu îi mai catalogați doar pentru că vedeți pe drumul vostru unul sau doi tâmpiți cu Logan.
Ăia nu reprezintă majoritatea, iar așa cum ție nu-ți place să fii băgat în aceeași oală cu altcineva fără motiv, încearcă să te gândești că nu sunt toți la fel. Șoferii de mașini scumpe. Nu, nu sunt toți niște hoți care au făcut bani pe spatele tău sau cu femei la produs. ”Șmecher cu BMW”, e deja o chestie la ordinea zilei pe care o comentează lumea pe Facebook. E clar că unii sunt niște țărani, dar nu toți, nu marea majoritate. Orice pădure are uscături, dar nu putem defini întreaga pădure doar după câteva uscături care parchează pe două locuri și nu semnalizează. Vei găsi mulți din ăștia, dar nu sunt toți.
Șoferii bătrâni. Deși la acest capitol aș fi vrut să fiu mai acid, nu pot. Pentru că majoritatea șoferilor în vârstă își văd de treaba lor în trafic. În majoritatea cazurilor, singura voastră problemă cu ei este că merg încet. So what? Este alegerea lor. Dacă te grăbești, când poți, depășește fără riscuri. Femeile la volan. Serios? Încă mai aveți o problemă cu asta? Da, sunt și femei la volan care te fac să te întrebi ”Frate, cum a luat asta permisul?”, dar sunt din ce în ce mai puține cazuri. Majoritatea femeilor de la volan știu ce fac. Și statisticile spun că ar fi chiar mai precaute. Ca să nu mai zic că știu câteva femei care conduc mai bine decât mulți bărbați. Nu mai repede, ci mai bine, iar mai repede nu înseamnă mai bine.
Se face mai bine de un an de când Gabriel Goga, fostul meu colaborator la GSMRo a murit. Tânăr, mult prea tânăr. Într-un accident de mașină. Nu voi vorbi despre asta.
Vreau totuși să scriu câteva chestii care ne-ar face să conducem mai înțelept pe drumurile patriei (și nu numai). Nu mă dau șmecher, parcarea laterală nici măcar nu-mi iese din prima (rareori :)) și știu că atunci când vine necazul nu ai cum să-l oprești. Dar sunt multe chestii care pot fi prevenite. Cu share din suflet tuturor.
- Folosește semnalizarea. De cele mai multe ori poți evita un accident din spate. Ok, intră în tine și te bulește. E vinovat. Dar vrei asta?
- Folosește semnalizarea. De cele mai multe ori oamenii nu se bagă într-o intersecție pentru că nu șiu intenția ta de mers. Semnalizezi și mai decongestionezi.
- Aprinde farurile. Mereu. Și în oraș și în afară. De curând, pe ceață densă, unul mergea fără faruri aprinse. Toți îl claxonau și el nu înțelegea de ce.
- Aprinde farurile. Oamenii s-au obișnuit să vadă faruri aprinse în trafic. Reduc șansa de accident. Reduc șansa să fii lovit de o mașină care depășește.
- Bagă faza scurtă când trebuie. Nu uita de asta. Dacă circuli cu faza lungă mereu e un risc și pentru tine. Șoferul din față se poate pierde.
- Viteza legală în localități. Nu e doar ca să fie. Sunt căruțe, bețivi, câini, copii. Încearcă măcar să te oprești la 80 Km/h dacă tot vrei să o depășești.
- Viteza legală în afara localităților. Nu e doar ca să fie. Sunt gropi, obstacole nesemnalizate, câini, căruțe. Oprește-te măcar la 130 Km/h.
- Faruri curate. Sunt foarte importante. Eu folosesc soluție de spălat geamuri și șervețele uscate. Pe timp de ceață sau ploaie murdăria nu mai aderă la ele așa ușor.
- Anvelope ok. ”Lasă că merge și așa că oricum nu am bani!” s-ar putea să te coste viața. Viața ta sau a unui tată pe care îl așteaptă copiii acasă.
- Pe banda 1. Este chiar o lege. Dacă pe banda 1 nu sunt obstacole stai acolo. Banda 2 e pentru depășire nu pentru circulație. Depășești? 2. Nu. 1.
- Vorbitul la telefon. Dacă nu ești ok cu asta ia-ți handsfree sau nu mai vorbi. Nu de alta, dar majoritatea celor care vorbesc la telefon încurcă circulația. Nu se concentrează.
- Empatie. Înseamnă să-i înțelegi pe ceilalți. Dacă nu cunosc orașul s-ar putea să se încadreze greșit. Dacă îi înjuri nu vor înțelege nimic. Dacă îi ajuți vei fi un om bun :)
- Trecerea de pietoni. Trateaz-o cu mai multă atenție. S-ar putea ca la un moment dat mama ta, tatăl tău sau copilul tău să treacă pe acolo.
- Continuați voi. Sunt convins că puteți da multe sfaturi de bun simț în ale șofatului prin comentarii la acest articol.
Îmi permit să dau un sfat celor aflați la volan , sfat pe care l-am primit atunci cînd am fost elev la școala de șoferi .” Conduceți cu capul , nu cu picioarele ”. Sunt de părere că atunci cînd se conduce cu capul riscul de a avea orice tip de coliziune se poate prevedea și chiar evita. Cei care au stabilit regulile de circulație au avut ca scop pe lângă fluidizarea traficului și evitarea accidentelor,tamponărilor și a altor evenimente de acest fel . Ca să nu mai spunem de exploatarea motorului și a altor componente ale automobilului de care nu se ține cont atunci cînd se conduce cu piciorul.
Sună academic ? Prea ” polițienesc ” ? Păi așa și este , condusul pe drumuri este ceva ce trebuie înțeles ca și un act de responsabilitate și respect față de ceilalți. Se conduce prea mult asociindu-se mentalitatea personală în detrimentul nerespectării regulamentelor în trafic.
Sunt șofer profesionist , am condus multe și variate autocamioane , am fost taximetrist o perioadă de doi ani și am o experiență destul de bogată în spatele volanului . Diferența dintre 60km\h sau 90km\h este infimă pe distanțe mici . Matematic se poate dovedi iar practic , în trafic , de asemenea. Ca să nu mai vorbim de timpii de reacție , de timpul de gândire pentru decizia optimă , de plăcerea de a conduce.
Cînd conduci grăbit totul se derulează …ei bine , poate nici nu ai timp să vezi că…
Eu vorbeam de condus pe drum european unde limita de viteză este de 100 km/h iar codul rutier prevede sancțiuni doar de la depășirea vitezei limitei legale cu minim 10 km (cu 109 km/h mergi sub radar).
Cât privește motorul circulă un mit care spune că cel mai bine se simte motorul când indicatorul vitezometrului sta vertical, adică la 110 km pentru unele mașini e cel mai bine pentru motor.
În altă ordine de idei pentru un motor 1.5 dci la 110 km/h motorul toarce la 2.300 rpm ceea ce este foarte confortabil (în oraș, la 60 km/h stă peste 2.500 rpm).
Acum 5-10 ani era nebunie cu soferii de tir. In ultima vreme mi se par mult mai civilizati decat restul participatilor la trafic.
Salutare, eu de asta prefer sa aleg Galati-Braila pe varianta decat pe dig, ca sunt de treaba, semnalizeaza, faruri, atenti. pe dig…..te doare capul
De fiecare dată când sunt la volanul Loganului sunt tratat altfel în trafic. Și dacă în oraș n-am timp să observ cui nu-i place de fața mea la drum lung se vede diferența: șoferii de Logan sunt priviți cu superioritate de cei care au mașini străine.
Și cea mai frecventă chestie este faptul că nimeni nu suportă să meargă în fundul unui Logan care circulă cu viteza în limita legală a vitezei. Și nu-i o problemă că te depășesc dacă s-ar tot duce văzând cu ochii… nu, ești depășit și apoi se proptesc în viteza maximă legală. Și pe mine faza aceasta mă scoate din minți pentru că în general circul cu viteza maximă legală + 9 km/h (la limita interpretabilă a legii pentru a fi sancționat).
Mergeam pe E60 cu 110 km/h și un Audi m-a depășit și apoi s-a proptit la 100 de km/h, l-am depășit apoi eu, iar m-a depășit și s-a proptit la 100 km/h, iar faza aceasta s-a repetat de vreo 3 – 4 ori (ori de câte ori eu îl depășeam și mențineam limita de 110 km/h, Audi mă depășea și reducea la 100 km/h). Am lăsat de la mine dar am fost nevoit să merg mai bine de 100 și ceva de kilometri până a părăsit traseul lui E60 în spatele unuia cu aere de superioritate. Sau poate era vreun justițiar pus pe fapte bune.
În schimb când sunt la volanul VW și circul cu aceeași viteză (maximă legală + 9 km/h) nu se mai întâmplă așa ceva iar cei care mă depășesc se tot duc ca MIG-urile.
Sa stii ca ai dreptate, am observat in trafic treaba asta dar nu numai la loganuri, ci si la masinile mai vechi, gen un Golf 3 combi.
M-am mai calmat, inainte plateam cu aceeasi moneda.
Și cum te-ai simțit după tot acest drum ?
Cum te-ai fi simțit dacă pentru două minute ai fi redus viteza de la 110 la 80 sau 90 și ai fi reluat-o după acele două minute ?
De cei începători nu ai zis nimic, chiar eram curios. Crăciun fericit!
Vad ca faci reclama la un studio de videochat/prostitutie, in caz ca doamne fereste ai avea un accident si nu ti-ai mai putea intretine familia, ti-ar placea ca fata ta sa lucreze intr-un astfel de loc pentru un venit lunar ?
În cazul ăsta fata mea va face oricum ce va dori ea.
Scuze, cred că nu ai văzut articolul ăsta https://www.gabrielursan.ro/cum-e-sa-lucrezi-la-un-studio-de-videochat/ – nu are legătură cu reclama, ci cu a afla ce se întâmplă de fapt în spatele unui astfel de studio. Pentru că și eu le consideram nașpa. După care am aflat că e un job ca oricare altul.
Este vorba de valori morale si/sau imorale. Nimeni nu este perfect! Banii cumpara tot si pe oricine. Doar suma difera de la un individ la altul. Restul este can can.