Publicitate pe bloguri

Cum faci publicitate pe bloguri ca să îți promovezi brandul sau să vinzi

Că tot e proaspăt subiectul publicitate pe bloguri, m-am gândit să scriu un articol pentru cei care vor să facă publicitate pe bloguri. În acest articol voi explica de ce este benefică publicitatea pe bloguri, la ce statistici să te uiți înainte să dai bani pentru a face publicitate pe un blog, cum să-ți alegi blogul pe care urmează să faci reclamă și ce modalități de publicitate pe bloguri poți alege.

Cu ce te ajută publicitatea pe bloguri?

Blogurile sunt o resursă independentă de informare. De obicei, în spatele unui blog stă un om sau un grup de oameni cu o identitate afișată. Oameni care la rândul lor cunosc alți oameni și se exprimă unei audiențe care ți-ar putea cumpăra produsele sau serviciile. E drept că sunt și multe bloguri proaste, bloguri care nu inspiră încredere sau bloguri al căror conținut nu se potrivește cu nișa ta. Vom vorbi imediat și la ce statistici să te uiți înainte de a cumpăra publicitate pe un blog, cum să alegi blogul în cauză și ce modalități de publicitate poți alege. Dar înainte de asta hai să vedem o listă clară de beneficii pe care le obții dacă faci publicitate pe bloguri.

  1. Brand awareness. Publicitatea pe bloguri nu îți va aduce vânzări pe loc. Nu te aștepta la asta. Mai degrabă să ai vânzări mai multe pe termen mai lung decât vânzări pe loc. Însă, publicitatea pe bloguri aduce un plus de notorietate brandului tău, în timp.
  2. SEO. Un link pe un blog bun îți poate aduce beneficii SEO pe termen lung. Publicitatea pe bloguri poate face parte și din strategia ta SEO pe termen mediu și lung. Practic, faci un link building cântărit atent dacă alegi blogurile potrivite pe care să te promovezi.
  3. Popularitate. Blogurile sunt din ce în ce mai populare în ciuda creșterii rețelelor sociale. O postare pe un blog promovată pe rețelele sociale ale bloggerului respectiv îți aduce popularitate pe termen mai lung decât o simplă postare pe Faceboook.
  4. Potențiali clienți. Oricât ai targeta, publicul nu poate citi de toate peste tot. Este fizic imposibil. Dacă promovezi produsele sau serviciile tale pe mai multe bloguri ai șanse să atingi audiențe la care nici măcar nu te-ai gândit. Adică să obții mai multe leaduri.
  5. Prezentări pe înțelesul oricui. Nu îți poți permite mereu ca pe site-ul oficial să scrii prezentări ceva mai ieșite din tipar. Însă bloggerii își permit asta. Își permit să fie mai amuzanți, mai critici, mai acizi, mai expliciți. Unii oameni înțeleg mai bine așa.
  6. Încredere. Lauda de sine nu miroase a bine. Așa că atunci când dai la testat produsul sau serviciul tău unui blogger, pe lângă faptul că poți obține un feedback real (dacă bloggerii sunt de calitate), oamenii te pot găsi online pe blogul respectivului, căutând păreri.
  7. Trafic. Fiind prezent pe mai multe bloguri relevante pentru segmentul tău de potențiali clienți, vei obține trafic către site-ul tău. Pentru că cine citește pe un blog ceva poate apăsa un link către site-ul tău ca să afle mai multe. Iar asta e o sămânță sădită bine.
  8. Texte originale. Dacă lucrezi cu bloggeri care își iau treaba în serios, poți căpăta texte foarte bune pe care să le promovezi. Sau măcar texte originale și simple care exprimă opinia autorului despre produsele sau serviciile tale. Povești, videouri, you name it.
  9. Păreri de la cititorii lor. Bloggerii au la rândul lor o comunitate de cititori fideli. Unii comentează, unii doar citesc. Dar cei care comentează îți pot oferi un plus de valoare dacă lansează comentarii pe subiect, iar bloggerul administrează bine discuțiile.
  10. Răspunsuri care vând. De multe ori nici nu-ți dai seama ce întrebări pot fi în capul potențialilor cumpărători. Pe bloguri oamenii au tendința să comenteze și să pună întrebări. Ai ocazia să îi lămurești direct în discuția de pe blog și eventual să vinzi.

La ce statistici te uiți când cumperi publicitate pe un blog?

La prima vedere există destul de multe bloguri în România. Dar tu trebuie să le găsești pe cele care îți pot aduce plus valoare. Pot fi bloguri foarte mici, dar super nișate, sau bloguri mari, cu vechime și trafic mare. Din punctul meu de vedere poți să-ți faci publicitate pe orice blog, dar este important să privești niște statistici ca să ai o bază reală pentru negocierea prețului. De asemenea, merită să știi că un blog pentru care plătești peste 100 de euro per articol s-ar putea să-ți aducă mult mai multe beneficii pe termen lung decât 20 de bloguri pentru care plătești 5 euro per articol (atenție mare la blogurile de genul ăsta – vezi criteriile de mai jos).

  1. Trafic. Eu m-aș uita la trafic în primul rând. Dacă cineva îți cere peste 100 de euro per articol și nu e cine știe ce vedetă cunoscută care să se asocieze cu brandul tău doar de dragul imaginii, trebuie să aibă măcar o medie de 1.000 de unici pe zi.
  2. Vechime. Vechimea unui blog este importantă pentru că poți urmări activitatea bloggerului respectiv, dar și seriozitatea lui. Nimeni nu vrea să bage sume mari în bloguri care pot dispare peste noapte. Trebuie să obții niște garanții.
  3. Comentarii. Numărul de comentarii de la fiecare articol de pe blog arată cât de mult interacționează cititorii cu tot conținutul postat acolo. Se numește engagement. Atenție totuși, sunt și bloggeri cu mulți urmăritori, dar cu puține comentarii. La acest aspect contează și foarte mult nișa în care activează. Un articol acid are șanse să obțină mai multe comentarii decât un articol cu tentă pozitivă sau informativă. Comentariile sunt un factor de care merită să ții cont, dar compară în paralel și alte statistici ale blogului respectiv.
  4. Frecvența de publicare. Un heavy blogger publică aproape zilnic articole. Un blogger obișnuit publică săptămânal. Nu ți-aș recomanda sub nici o formă publicitatea pe bloguri ce au pauze de multe săptămâni sau luni de zile între articole.
  5. Tipul de conținut. Verifică dacă bloggerul respectiv publică niște conținut propriu sau original. E ok să existe publicitate pe bloguri, dar nu 8 din 10 articole să fie publicitare, că ăla nu mai e blog. Și nici 8 din 10 articole să fie pentru concursuri pentru bloggeri. Nici nu știu de ce își fac brandurile publicitate pe blogurile special create pentru concursuri unde comentează doar bloggerii participanți (între ei) și e un cerc foarte restrâns în care brandul nu obține cine știe ce expunere față de niște clienți care chiar ar putea cumpăra ceva la un moment dat. Clienții cu bani au un alt nivel intelectual și nu prea citesc bălării.
  6. Publicul. Orice public e bun. Trebuie doar să fie cât de cât similar cu segmetul de clienți targetat de tine. De exemplu, pe mine mă citesc preponderent bărbați (60%) cu vârste cuprinse între 25 și 45 de ani. Genul de oameni în floarea vârstei care au joburi, salarii și uneori, abilitatea de a cumpăra. Dacă vinzi chestii pentru copii sau mămici, s-ar putea ca blogul meu să nu fie bun pentru a face publicitate (decât dacă vrei brand awareness și Off-page SEO). Ideea e să te întrebi mereu dacă tipul de conținut de pe un blog poate atrage și potențiali clienți pentru tine.
  7. Rețelele sociale. Deși vorbim de publicitate pe bloguri, sunt importante și rețelele sociale în care activează bloggerul respectiv. Cu cât are mai mulți urmăritori, cu atât mai mult expunerea ta crește implicit ca urmare a publicării unui articol.
  8. Identitatea bloggerului. Dacă e un blog bun și potrivit pentru tine, nu contează dacă bloggerul activează sub identitate reală sau pseudonim. Totuși, oamenii au mai multă încredere în oameni, iar un blogger cu identitatea la vedere e mai credibil.
  9. Limbajul bloggerului. Mă refer aici la felul cum se exprimă: coerență, corectitudine gramaticală, redactarea și aranjarea textului în pagină. Dar și dacă se înjură mult pe acolo. O glumă proastă făcută bine e dovadă de inteligență. Vulgaritatea pură, nu.
  10. Cum arată blogul. Intră pe blog și navighează pe acolo. Îți place cum se încarcă? Îți place cum arată pe mobil? Îți place ce fel sunt aranjate widgeturile, titlurile sau bannerele? Arată pe standardul tău? Ți-ar plăcea să intri pe un astfel de blog? Ți-ar plăcea să îl citești?

În funcție de aceste elemente vei putea alege blogurile pe care vrei să faci publicitate.

Cum poți să faci publicitate pe bloguri?

Există mai multe modalități pentru a face publicitate bloguri. Dintre ele, eu le voi specifica pe primele care îmi vin în minte sau cele pe care le-am văzut practicate mai des.

  1. Advertoriale. Advertorialele sunt articole plătite despre produse sau servicii. Acestea pot fi realizate sub formă de review, prezentare simplă, experiență sau chestie nouă (eveniment). Avantajul acestora este partea de content marketing și expunerea pe termen lung.
  2. Link-uri în sidebar. Eu personal nu le mai folosesc și nici nu le mai recomand. În afara faptului că pot aduce un plus SEO (nu sunt foarte sigur dacă mai merge așa, fără să fie integrate într-un text relevant), cu altceva nu ajută.
  3. Bannere. Bannerele sunt foarte bune pentru brand awareness, mai ales dacă blogul respectiv are multe vizualizări zilnice sau e blogul unei vedete care se asociază cu imaginea ta de brand. Lumea nu prea mai dă click pe bannere, dar sunt bune pentru expunere.
  4. Concursuri. Poți lansa concursuri sau giveaway-uri împreună cu bloggeri. Astfel, vei crea ceva buzz în jurul brandului tău. Poate nu îți vor aduce clienți calificați pe loc, dar vei câștiga notorietate și mai mulți urmăritori (în funcție de cerințele concursului).
  5. Evenimente. Bloggerii full time sau cu ceva mai mult timp liber pot participa la anumite evenimente de-ale tale pentru a se asocia și mai tare cu brandul și a scrie mai convingător.
  6. Teste. Poți trimite bloggerilor produse în teste sau poți oferi servicii gratuite. De asemenea, pot merge în excursii, testa mașini ș.a.m.d., în funcție de specificul brandului tău.
  7. Orice tip de conținut. Un blogger nu se rezumă doar la scris. Acesta te poate promova prin intermediul videoclipurilor realizate de el, a fotografiilor, a podcast-urilor ș.a.m.d.

Concluzii despre publicitatea pe bloguri

Majoritatea brandurilor care se respectă înțeleg importanța publicității pe bloguri. Trebuie însă să se orienteze mult și pe calitate, nu numai pe cantitate, adică nu pe cifre nesemnificative sau reach nesemnificativ. Pentru un antreprenor nu e ușor să ia o decizie legată de publicitatea pe bloguri, pentru că el dorește rezultate rapide și sustenabile. Îl înțeleg. Dar sper că prin acest articol am lămurit pe toată lumea. Vă rog mult să completați articolul prin comentarii. Sunt convins că mi-au scăpat multe și că mă veți trage de urechi. Mulțumesc mult!

Publicitate pe bloguri

About The Author

Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Detalii despre publicitate pe blog găsești aici.

9 Comments

  • Claudiu

    Reply Reply 14/02/2016

    Multumesc pentru articol. Este unul plin de informatii utile. Ma intereseaza publicitatea pe bloguri de nisa. Eu sunt pe cadouri si decoratiuni. Unde pot gasi niste bloggeri buni sau mai bine zis niste bloguri bune si nisate. Chiar as vrea sa iau legatura cu astfel de bloggeri pentru a-mi face cat mai cunoscute produsele pe piata din Romania.

  • Poate zici si de preturi mai multe, multa lume nu stie. Daca vrei, exemplifica, te rog, cu propriul blog.

  • Andreea

    Reply Reply 14/02/2016

    Articol cu sfaturi bine de urmat. Majoritatea, vor sa arunce un link in sidebar si sa se imbogateasca peste noapte.

  • Bucur

    Reply Reply 11/02/2017

    wow ce super articol. Felicitari pentru el, apreciez mult.

  • Tudor

    Reply Reply 13/02/2017

    Ai uitat un element esential – comunicarea pe blog. Cele mai multe firme care cumpara publicitate pe bloguri nu urmaresc discutiile generate de acestea. Ei raman la stadiul de articol publicat intr-un ziar si la parerea ca bloggerul este obligat sa raspunda la toate intrebarile.

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 13/02/2017

      Cam la asta m-am gândit și eu la punctul acesta: „Păreri de la cititorii lor. Bloggerii au la rândul lor o comunitate de cititori fideli. Unii comentează, unii doar citesc. Dar cei care comentează îți pot oferi un plus de valoare dacă lansează comentarii pe subiect, iar bloggerul administrează bine discuțiile.”

  • Tudor

    Reply Reply 13/02/2017

    Eu prefer ca si clientul / brandul sa participe la aceste discutii. E greu la deal cu boii mici.

Leave A Response

* Denotes Required Field