Despre obiective

Cei care şi-au propus să îşi stabilească corect obiective ar trebui să citească acest articol cu atenţie până la capăt. Deşi e mult de vorbit despre obiective SMART am să încerc să fiu scurt şi la obiect, mai ales că nu e singurul articol despre obiective pe care îl scriu.

Auzim despre noţiunea de obiectiv, ţintă, target, ţel, ş.a.m.d. la tot pasul şi sunt deja bloguri dedicate care scriu despre cum să-ţi formulezi obiective SMART, cum să-ţi stabileşti ţeluri în viaţă, cum să-ţi îndeplineşti obiectivele propuse, iar lista poate continua.

Sunt trainer de peste 4 ani de acum şi am învăţat despre obiective atât din postura de participant la cursuri cât şi din postura de trainer sau manager. Abordările legate de obiective sunt mereu inedite, dar esenţa obiectivelor SMART este aceeaşi: setează-ţi obiective SMART şi după aia vorbim. Cel puţin la concluzia asta am ajuns eu de-a lungul timpului.

Promblema nu constă în setarea corectă de obiective SMART şi atât. Problema este să te ţii de ele, iar litera R din abrevierea SMART este, de fapt, cea mai importantă în această ecuaţie. Hai să vedem mai întâi cu ce se mănâncă obiectivele SMART şi după aia vorbim.

SSpecific.

MMăsurabil.

A – de Atins (tangibil – vine din cuvântul în engleză Achievable).

RRelevant (nu cădeţi în capcana Realist că nu e cazul).

T – încadrat în Timp.

Obiectivele oferă informaţii concrete legate de obiectivul în cauză aşa că ar trebui să ofere răspunsuri la următoarele întrebări.

Specific – Ce?

Măsurabil – Cât?

De Atins – Cum?

Relevant – De ce?

Încadrat în Timp – Când?

Hai să detaliăm un pic.

Despre obiective
Detalii despre obiectivele SMART

Specific

Un obiectiv trebuie neapărat să fie specific. Dacă tu crezi că cei care te cunosc suficient de bine vor şti la ce te referi fără să fii specific atunci înseamnă că trişezi în comunicare şi nu te aştepta la rezultate prea mari. Când exprimi un obiectiv, fă acest lucru cât se poate de specific încât oamenii care îl primesc sau oamenii faţă de care îl îl exprimi să poată vizualiza în detaliu ce vrei tu să obţii. Da, atâta de specific merită să fii.

Măsurabil

Ok, bun, mişto, cum vreau eu, cum mi-am propus, ş.a.m.d. nu sunt chestii măsurabile. Fiecare cu percepţia lui. Noţiunea mea despre bun nu e la fel ca a ta. Noţiunea ta despre scump nu e la fel ca a mea. Exemplele pot continua, dar sunt convins că v-aţi dat seama la ce mă refer. Când stabileşti un obiectiv fă astfel încât cuantificarea să fie accesibilă tuturor şi să aibă valori matematice reale. 1 este egal tot cu 1 pentru toţi la capitolul ăsta.

De Atins

Aici povesteşti tu cu lux de amănunte cum îţi atingi obiectivul. Ok, e frumos să ai obiective SMART şi să te mândreşti cu ele, însă cum răspunzi la cât mai multe întrebări care încep cu … “Cum?“. Ei bine, trebuie să te gândeşti la toate, iar dacă nu ai un răspuns (în care să crezi) pentru o astfel de întrebare, deja îţi scad şansele să-ţi îndeplineşti obiectivul. Spre exemplu, îţi propui să-ţi cumperi un apartament (măsurabil) cu 2 camere decomandat, la etajul 1, în zona Ireg din Galaţi (specific). Cum o faci? Care sunt paşii? Ce analiză şi planificare ai în spate? Tangibil este mai mult despre planificare, este mai mult despre cum prezinţi tu cu lux de amănunte altora posibilitatea realizării obiectivului tău.

Relevant

Aici vine partea frumoasă. Relevanţa obiectivului tău trebuie să existe şi pentru cei cărora îl transmiţi înspre realizare (dacă e cazul), dar şi pentru tine. Răspunde-ţi sincer la întrebarea “De ce?“. Dacă nu găseşti un răspuns instant şi suficient de bine argumentat, însemnă că în adâncul subconştientului tău (ca să nu zic sufletului) nu ştii de ce vrei să îndeplineşti obiectivul propus şi, automat, şansele de îndeplinire scad. Relevanţa obiectivului şi răspunsul ferm la întrebarea “De ce?” sunt cheia succesului. De ce? Pentru că relevanţa obiectivului este, de fapt, motorul care te ajută să mergi mai departe oricât ţi-ar fi de greu, este lucrul pentru care te trezeşti în fiecare dimineaţă cu poftă.

Încadrat în Timp

Vrei să faci şi să obţii aia şi ailaltă, dar când? Pe 14 aprilie? Pe 14 aprilie în care an? Setează şi transmite un deadline clar pentru toată lumea (dacă e cazul să transmiţi). E o vorbă: “obţii ceea ce măsori“, aşa că ţine-te de deadline-ul propus şi măsoară mereu unde te afli vis a vis de îndeplinirea obiectivului propus. Lasă că pot să mă ocup de asta şi mâne nu merge.

Exemplu de obiectiv slab formulat, dar aparent bun

Vreau să-mi iau la anul un apartament cu două camere (prea puţin specific) prin programul Prima Casă (prea puţină planificare).

La nivel declarativ pare ok, însă în spate se poate ascunde un eşec. Nu vorbim despre de ce vrem acel apartament, nu îl descriem suficient de bine, nu specificăm cu exactitate când obiectivul va fi atins şi nu explicăm cum vom face asta.

Exemplu de obiectiv SMART

Vreau să-mi iau până pe 29 august 2013 (încadrat în Timp) un apartament (Măsurabil) cu două camere, la etajul 1, decomandat, în zona Ireg din Galaţi (Specific) pentru că vreau să am casa mea şi să mă simt independent faţă de părinţi, iar asta mă face să mă simt puternic (Relevant). Voi face acest lucru împrumutând cei 2.00 de euro necesari avansului de la prietenul meu Mihai care mi-a promis deja că mă pot bza pe el şi mă ajută cu asta. Voi căuta în perioada 12.04.2013 – 14-05.2013 cel puţin 20 de apartamente în zona Ireg din care să pot alege. Apoi, voi depune toată documentaţia, de care m-am interesat în prealabil, la banca X pentru că are cele mai avantajoase condiţii de creditare din punctul meu de vedere (De Atins). Aici e mult de scris, însă trebuie scris şi gândit bine.

Parcă sună altfel, nu?

Menţiuni legate de obiectivele SMART

  • Formulează obiective la modul pozitiv. Nu vreau să mai fumez este un un obiectiv slab formulat. Mă voi lăsa de fumat este o formulare mai potrivită. Creierul elimina cuvântul nu. E ca şi cum eu v-aş ruga acum să NU vă mai gândiţi la un rahat pufos şi sclipitor de culoare maro. Dar chiar vă rog din suflet să NU vă mai gândiţi la un rahat pufos şi sclipitor de culoare maro. Puteţi? Ok, deci aţi înţeles.
  • Împărtăşeşte obiectivele şi cu alte persoane. Cu cât anunţi mai multe persoane despre ce ţi-ai propus să faci, cu atât vei fi mai determinat să realizezi obiectivul propus, mai ales dacă l-ai împărtăşit cu nişte persoane care contează foarte mult pentru tine, dar care nu îţi tolerează eşecurile şi le respecţi pentru asta.
  • Scrie obiectivul pe hârtie. La nivel verbal declarativ e uşor să-ţi setezi obiective şi să le exprimi faţă de alţii cu entuziasm. Când le scrii în detaliu ai şanse mai mari să îţi pui ordine în gânduri şi să îţi iasă. Există şi un studiu pe tema asta, dar voi vorbi despre el într-un alt articol.
  • Ai grijă cu optimismul sau cu pesimismul în exces. Un obiectiv trebuie să fie suficient de provocator încât să “transpiri” realizăndu-l, dar să nu fie atât de uşor încăt să-şi scadă interesul la un moment dat faţă de el.

Cam atât am avut de zis deocamdată. Urmează şi alte articole pe această temă aşa că rămâneţi aproape, iar ca să faceţi asta e mai simplu să vă abonaţi prin email la ce scriu ;).

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut interesant despre tehnologie, dezvoltare, marketing și lifestyle.

Nu fac spam! Protecție date conform GDPR. Te poți dezabona oricând.

10 comentarii la „Despre obiective”

  1. Deasemenea, un obiectiv trebuie sa fie pur si simplu REALIST si nu “mult prea optimist”, incat sa-ti dea impresia ca speri la cai verzi pe pereti. De cele mai multe ori problema este ca se stabilesc obiective mult prea optimiste, departe de realitate, care nu se vor atinge vreodata.

    Deasemenea, un obiectiv nu ar trebui sa fie conceput pe o perioada nedeterminata. Spre exemplu, obiectivul meu in intervalul X – Y este sa realizez Z lucru. Indata ce am atins acel obiectiv, il pot “updata” sa spun asa, modificandu-i limita superioara sau adaugantu-i alte aspecte ce trebuiesc luate in considerare. Eu asa gandesc.

    Răspunde
    • O da, foarte corect şi mulţumesc că mi-ai adus aminte de prima parte aşa că am făcut update la articol cu acest aspect foarte important :”Ai grijă cu optimismul sau cu pesimismul în exces. Un obiectiv trebuie să fie suficient de provocator încât să “transpiri” realizăndu-l, dar să nu fie atât de uşor încăt să-şi scadă interesul la un moment dat faţă de el.

      În ceea ce priveşte încadrarea în timp, aceasta este un criteriu definitoriu în formularea de obiective SMART.

      Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.