Circulatia pe banda 2

Circulația pe banda 2

Cu ceva timp în urmă am scris un articol un pic mai agresiv legat de circulația autovehiculelor pe banda 2. Bineînțeles, comentariile pro și contra nu au ezitat să apară.

De curând am început din nou să circul mult prin țară. Și observ în continuare foarte mulți șoferi care nu știu cum se circulă corect pe benzile de circulație. Vechea problemă, ocuparea fără motiv a benzii de lângă axul drumului, adică banda 2 (dacă aceasta există).

Recunosc, sunt situații când nu poți circula ok pe banda 1. Pentru că banda 1 e plină de gropi și nu e nimeni obligat să-și strice mașina pe acolo dacă vrea să circule mai încet sau dacă pur și simplu mașina nu-i permite să circule mai tare. Sau pentru că banda 1 e ocupată din diverse motive (mașini parcate neregulamentar acolo sau pur și simplu orice alt tip de obstacol). Astea sunt motive de bun simț, nimeni nu le contestă. Ca să nu ziceți că fac eu pe deșteptul, iată ce zice legislația Română în vigoare, citez:

Conducatorii sunt obligati sa conduca vehiculele cat mai aproape de marginea din dreapta a partii carosabile. Cand circulatia se desfasoara pe doua sau mai multe benzi pe sens acestea se folosesc de catre conducatori in functie de intensitatea traficului si viteza de deplasare. Conducatorul de vehicul care executa o manevra de trecere pe o alta banda de circulatie este obligat sa semnalizeze si sa se asigure in prealabil ca o poate face fara a pune in pericol siguranta celorlalti participanti la trafic care il urmeaza sau il preced. In cazul in care drumul are doua sau mai multe benzi pe sensul de mers vehiculele vor fi conduse pe banda situata langa acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succcesiv de la dreapta spre stanga, daca banda de circulatie utilizata este ocupata, cu obligatia de a reveni pe banda din dreapta atunci cand acest lucru este posibil.

Ei bine, lucrurile sunt clare acum. De asemenea, faptul că circuli cu viteza regulamentară pe banda 2, nu îți dă dreptul să rămâi acolo dacă banda 1 este liberă și se poate circula pe ea (adică nu sunt gropi sau alte pericole).

Cei care depășesc viteza maximă admisă sunt responsabili de această neregulă și și-o asumă (deși nu sunt adeptul șofatului cu viteză). Nu trebuie să facem noi pe justițiarii și să blocăm banda 2 ca să nu lăsăm vitezomanii să treacă. Este suficient să ne vedem de volanul nostru și să respectăm legea, adică să trecem înapoi pe banda 1 imediat ce acest lucru este posibil în condiții de siguranță. Chiar dacă strada e liberă în acel moment. Uneori e chiar riscant (pentru noi) să forțăm ceilalți șoferi să ne depășească prin dreapta. Cu alte cuvinte, dragi colegi participanți la trafic, nu mai blocați banda 2 dacă nu e nevoie. Valabil pentru drumurile din afara localităților, că în orașe e aglomerat și haotic uneori (ok, adică destul de greu de respectat această regulă).

Later Update:

Treaba asta ar trebui să ajungă la cât mai mulți ”șoferi” (SHARE) pentru că eu nici acum nu înțeleg de ce unii fac asta în trafic, în condițiile în care nu există gropi sau obstacole pe banda 1 sau pe acostamentul de pe drumurile europene din țară.

În primul rând ține de siguranța ta ca după ce depășești prin banda 2 să revii imediat pe banda 1 și să îți vezi de drum de acolo până ce trebuie să depășești sau să eviți un alt obstacol care îți apare pe 1.

Mai nou, am observat șoferi care o ard pe banda 2 pe drum european (dacă putem spune banda 2, pentru că banda 1 e de fapt un acostament), se dau la o parte când îi depășești și după aia revin tot pe 2 FĂRĂ NICI UN MOTIV.

Înțeleg, ai ”cumva” tot dreptul să fii acolo, dar nu e safe deloc să stai pe 2. Cel mai safe e să stai pe 1. Mai ales pe drumuri europene. Mai ales că unii dintre participanții la trafic se sperie când depășesc un TIR pe drum european, nu apreciază distanța și se distanțează tare de TIR.

Crede-mă, ți-ai dori să fii pe banda 1 (acostament) când vine unul așa ”lăbărțat” pe lângă un TIR. Nu discutăm despre competențele ”șoferești” ale altora. Discutăm despre ale noastre.

Că doar alea ne salvează sau ne reduc riscul de accidente.

Și sunt convins că șoferii experimentați știu și înțeleg la ce mă refer dacă ai intrat și pe articolul de pe blog.

Mai ales că am văzut oameni (de data asta șoferi experimentați) care circulau cu viteze foarte mari pe drum european, dar după ce depășeau reveneau cu viteza lor mare tot pe banda 1 pentru că înțeleg chestiile astea normale și de bun simț.

Și nu e vorba doar despre inteligență la volan și bun simț aici, ci și despre lege. Iată ce zice articolul 42…

”Art. 42. – Când circulația se desfășoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducatorii de vehicule în functie de intensitatea traficului și viteza de deplasare, având OBLIGAȚIA să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil, dacă aceasta nu este destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane.”

Circulatia pe banda 2

About The Author

Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Detalii despre publicitate pe blog găsești aici.

15 Comments

  • ionut

    Reply Reply 16/05/2015

    super tare…in austria daca nu respecti asta 100€ amenda ;)

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 16/05/2015

      Serios? Povestește-ne mai multe.

      La noi Poliția nu se obosește cu chestii din astea precum circulația regulamentară pe benzi sau faruri aprinse obligatoriu în afara localității pentru că li se pare greu de demonstrat.

  • Vasile Amarie

    Reply Reply 16/05/2015

    Multumesc pentru articol. Mi-ati clarificat totul in aceasta chestiune.

  • ionut

    Reply Reply 16/05/2015

    Eu nu inteleg cum reusiti sa inventati apa calda. Ok, meltenii trebuie educati insa cred ca e datoria fiecaruia sa mai citeasca legea din cand in cand chiar daca fiecare dintre noi are permisul in buzunar (sunt multi care din anii 80 de cand si-au luat permisul n-au mai citit actualizarile legislative) si nu numai (o noutate legislativa ar fi pentru unii introducerea in codul rutier a obligatiilor pentru pietoni si biciclisti :). Am intalnit exagerat de multi oameni care spun ca codul rutier e pentru soferi). Alte probleme ar fi la ocolirea centrului intersectiei (pe dreapta sau pe stanga), depasirea coloanei stationate la semafor, blocarea intersectiilor, etc. Cati imbecili nu ati intalnit pana acum vorbind de „linie dubla continua” in conditiile in care e dubla pentru ca fiecare linie revine unui sens de mers, adica pe sensul tau de mers ai o singura linie continua, a doua fiind pentru sensul opus si nu reprezinta nimic pentru tine. Neclaritatile se rezolva doar prin citirea OUG 195 cu completarile si adaugirile ulterioare PUNCT. CITITI LEGEA MELTENILOR, nu mai conduceti dupa ureche si dupa cum va mai spune cate unu la bere.

  • Ionel Irodi

    Reply Reply 16/05/2015

    Daca intri pe Rombel-romanii in Belgia,o sa citesti despre circulatia pe autostrazi,ca romanii care au venit de curand in Belgia se cunosc pe autostrada exact pt.motivul acesta…

    • ionut

      Reply Reply 16/05/2015

      Ma gandesc ce s-o intampla cand or sa vina aia din Anglia… Ba ma lasi… Asta-i ca „como se dice la voi la romania aici”.

  • E 85

    Reply Reply 17/05/2015

    E85 de exemplu nu are 2 benzi pe sens.

  • Lupica George

    Reply Reply 23/04/2017

    Sigur, e o chestie care ma roade, dar doar pe autostrada (putina cat avem) si pe bulevarde prin orase. In ceea ce priveste drumurile „europene”, sunt o gluma trista. Nu stiu care e pedeapsa pentru mers pe banda doi pe acolo (pe care o folosesc predominant) insa nu ma ingrijoreaza la fel de mult ca altceva de care ma lovesc.

    Majoritatea drumurilor astea, trecand peste acea banda unu unde incapi masina suficient cat sa ai zece centimetri de spatiu pe langa oglinzile masinii, la intersectii, de cele mai multe ori banda devine obligatoriu la dreapta, apare o linie continua si desi de multe ori e limitata viteza la 70 km/h, toata lumea vine pe banda doi cu 100, vezi cum iti gasesti atunci ocazia sa treci pe doi… Nu reusesti? Nu-i problema, oricum banda doi va veni peste tine daca se respecta marcajele pentru ca exista „refugii” pentru cei care fac stanga.

    Da, e o problema serioasa insa nu mi se pare corect sa ceri soferilor (statul ca autoritate sau individul ca participant la trafic) sa foloseasca pe cat de „corect” posibil benzile, cand tu dai doi lei pe marcajele folosite: ai 50 m distanta de intersectie, se schimba viteza de deplasare, banda devine separata de linie continua (asta e foarte rentabil de calcat), banda cealalta te scoate de pe drum si in alti 20 metri dupa, lucrurile revin la starea initiala. Cum sa fac eu preselectia benzilor in conditii de genul asta, la o viteza de 100 km/h, atunci cand inainte de a se intampla toate astea nu e nici macar un amarat de indicator?

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 23/04/2017

      Simplu! Folosești Waze ;)

      • Lupica George

        Reply Reply 23/04/2017

        Da, decat sa marcheze drumul o autoritate (eventual cea care-l construieste) sa-mi pun baza intr-un sistem bazat pe harta altora si contributii de la altii. In plus, sa fac asta, mai arunc ochii si prin alta parte decat la drum.

        Pana una alta, putinele drumuri care le fac pe europene, voi jongla intre benzi pe cat posibil si voi sta preponderent pe doi. Vii tare din spate? Am retrovizoare, ma duc pe dreapta si revin dupa ce ai trecut sau cand permite traficul.

        Ma folosesti ca exemplu negativ, dar ajung acasa si fac un gratar. Suna mai bine decat alte bucurii de genul. Apropo, care e sanctiunea daca merg doar pe doi?

        • Gabriel Ursan

          23/04/2017

          Sancțiune pe 2 nu știu dacă există. Și dacă există, nu știu dacă se dă și nu știu dacă polițiștii stau călare pe asta (nu cred). Eu vorbeam de safety și de bune practici. Mie îmi place să nu mor cu dreptatea în brațe. De fapt, nu îmi place să mor deloc :) La o primă vedere chestia asta nu pare de viață și de moarte și probabil nici nu e. Însă cu cât reduc riscul prin bune practici…

        • Lupica George

          23/04/2017

          De acord cu nemuritul cu dreptatea in brate, chiar de asta consider ca e o buna practica sa intelegem atunci ca de multe ori se merge pe banda doi pentru ca simtim nevoia de a fi in siguranta mai mult decat consideram ca e important ca cineva sa mearga cu 20-30-100 km/h in plus cateva secunde.

          Condusul preventiv e ceva ce nu se invata in scoala. Chiar de multe ori daca te uiti la comportamentul masinilor de scoala vezi ce ignoranta fata de ceilalti participanti se insamanteaza la orele de condus…

Leave A Response

* Denotes Required Field