Trafic Constanta

Ghidul cocalarului pentru depășiri: Nu accelera!

Nu de puține ori am fost în situația în care cel pe care îl depășeam s-a hotărât să accelereze puternic. Veste: nu e legal. Conform tuturor regulilor de legislație rutieră vechi sau actuale, nu se accelerează atunci când ești depășit!

Sincer să fiu nu cred că mereu e rea voință. Eu cred că unii conducători auto nu știu că nu e legal să accelereze atunci când sunt depășiți de un alt autovehicol. Și de asta merită ca acest articol să ajungă în fața lor.

Legislația rutieră spune că în momentul în care un alt autovehicol te depășește ești obligat să nu accelerezi. Nu trebuie să reduci viteza deloc. Nu ești obligat să frânezi, nu mă înțelegeți greșit. E suficient să-ți menții viteza de deplasare pe care o aveai și atât. Nimic mai mult.

Și da, asta se aplică inclusiv dacă ai plecat de pe loc și eventual te-ai băgat pe bandă ”tăindu-i fața” celui care urmează să te depășească. Faptul că ”i-ai tăiat fața” cuiva nu-ți dă dreptul să accelerezi dacă ești depășit doar pentru că tu plecai de pe loc și e normal să-ți mărești viteza de deplasare. E normal și te înțelege toată lumea, dar nu o face brusc.

Apoi, mai există o regulă de bun simț. Dacă traficul este aglomerat și te afli pe un drum național, nu sta naibii lipit ca musca de fundul tirului ăla pe care nu îți faci curaj să îl depășești. Lasă-i pe alții dacă mașina nu poate sau dacă nu ești sigur.

Nimeni nu condamnă condusul ultra-preventiv, dar nici nu încurca circulația. Adică, fii empatic, folosește chestiile alea numite oglinzi retovizoare și lasă distanță la ăia din spate care pot depăși. Dacă te poziționezi ca remorcă de TIR și crezi că doar tu ești singurul care așteaptă momentul potrivit ca să depășească mașina din față, te înșeli. Încearcă să dai dovadă de ceva mai multă inteligență emoțională. Nu e nici o rușine să nu te bagi într-o depășire la un moment dat. Dacă nu ești sigur pe tine e chiar mai safe așa. Dar lasă-i pe alții. E mai rușinos să fii un ”încurcă trafic”, decât să stai ca zmeul așteptând momentul potrivit. Repet, nu ești singur în trafic.

About The Author

Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Detalii despre publicitate pe blog găsești aici.

11 Comentarii

  • Dani

    Reply Reply 04/08/2015

    Ai doua obligatii cand esti depasit ! Sa nu maresti viteza si SA CIRCULI CAT MAI APROAPE DE MARGINEA DIN DREAPTA A DRUMULUI. si ca recomandare. Ti se RECOMANDA sa reduci viteza !! Intai citeste tu legislatia dupaia poti da sfaturi!!

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 04/08/2015

      Păi și eu ce am scris? Ai citit cu atenție? Știi care e diferența dintre ”recomandare” și ”obligatoriu”? Chiar tu ai zis că ți se recomandă, nu că este obligatoriu. Eu am făcut referire doar la ce este obligatoriu, nu recomandat.

      Întâi citește tu legislația înainte să comentezi aiurea: http://www.legislatiarutiera.ro/Legislatie/Depasirea.html Sau mai e o variantă – comentariul tău să nu-mi fie adresat mie, dar în acel caz specifică cui îi este adresat că din context nu ne dăm seama – nici nu l-ai pus ca reply și nici nu ai pus @

      2 . Obligatiile celui depasit:
      – sa nu mareasca viteza de deplasare
      – sa circule cat mai aproape de marginea din dreapta a partii carosabile

  • Milu

    Reply Reply 04/08/2015

    D-le Ursan, sunt de acord cu ideea că atunci când ești depășit trebuie sa nu accelerezi. Însă unii cocalari se apucă de treaba asta exact in niște momente inoportune. Unii se apucă să depășească atunci când se termina localitatea și iaca asa dobândesc tupeul sa afirme ca cel de dinainte trebuia să ia pedala de pe accelerație pentru că așa vor mușchii lor. Alți cocalari se apucă să depășească atunci când cel de dinainte întârzie o secundă în spatele tirului din față, si uite așa se pot crea situații neplăcute.
    Cred că n-ar fi rău să scrieți ceva despre cum mersul cu maina nu trebuie făcut ca și când ai muri în secunda următoare. Mai lăsați un pic de timp suplimentar pentru deplasări și veți vedea că strada va avea mai putini cocalari, mai puțin enervanți.

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 04/08/2015

      Mulțumesc pentru comentariu. Și eu sunt de acord cu ideea că în absolut orice situație nu există alb sau negru, ci nuanțe de gri. Nu există adevărul absolut, sunt de acord. În mare parte, un om care greșeșete are aproape de fiecare dată circumstanțe atenuante, că de asta se numește greșeală și nu rea intenție.

      Dar, există un mare dar. Unde e lege nu e tocmeală. Iar legea nu recomandă să nu accelerezi când ești depășit. Legea obligă să nu accelerezi când ești depășit. Indiferent de circumstanță. Sunt de acord că sunt și foarte mulți cocalari care depășesc.

      Așa cum sunt și foarte mulți oameni ”nevinovați” care nu păstrează distanța regulamentară față de cel din față și îi intră în spate. De foarte multe ori cei din față frânează aiurea, să zicem, dar legea spune clar că cel din spate e vinovat. Am dat exemplul ăsta pentru că înțeleg perfect punctul de vedere, dar legea e lege, iar eu nu am făcut referire decât la legislația rutieră de pe teritoriul României.

      Și e fain că ne putem exprima părerea despre lege cât se poate de liber. Unii pot fi de acord cu o lege, alții nu. Eu, de exemplu, sunt un cetățean posesor de permis auto ce este de acord cu acestă lege. Nu sunt de acord cu faptul că nu se aplică pentru că e greu de demonstrat, dar asta e o altă poveste.

      • Gabriel

        Reply Reply 04/08/2015

        Dar se mai poate intampla ca cel din fata sa faca un viraj la dreapta sau la stanga fara sa semnalizeze sau sa semnalizeze in ultima clipa, si automat el cand efectuiaza acel viraj reduce viteza…aceasta ” greseala” este foarte repetata de foarte multi soferi.

        • Gabriel Ursan

          05/08/2015

          Da, lipsa semnalizarii e grava in multe situatii…

      • Milu

        Reply Reply 19/08/2015

        Situațiile de accelerare în depășire nu sunt chiar rare. Uneori sunt pe bune, alteori sunt doar în mintea celui ce depășește, stresat ca din fata se apropie unul care face deja flash-uri. De aia, în loc de a ține cu dinții de lege în mod inutil și greu demonstrabil, e mai bine să observi în mai mare amănunt ceea ce se întâmplă în jurul tău, de fiecare dată când ești parte într-o depășire. E bine să mai aștepți încă 3 secunde pentru a observa ce intenții are cel ce urmează a fi depășit, dacă nu cumva cel depășit se află deja în accelerare, ce restricții de viteză încetează și ce intenții are cel ce vine din spate, în loc de a fi implicat într-un accident unde șansele de a demonstra că „depășitul accelera” sunt relativ mici.
        Și un ultim paragraf: de această problemă nu se pot văita decât cei cu mașinile supraîncărcate, ori cu motor prea mic. Cine are motor de măcar 130cp nu prea suferă din acest motiv.

  • Eu am avut noroc la școala de șoferi de un instructor de nota 10+ și pe lângă aspectele legate de legislație a insistat pe conducerea preventivă care în cazul unei depășiri sună cam așa: păstrează distanța regulamentară față de autovehiculul din fața ta în funcție de viteza de deplasare și în cazul în care un alt participant la trafic încearcă o manevră de depășire și de pe contrasens circulă un alt autovehicul care obligă pe cel angajat în depășire să renunțe la depășire fii pregătit să-i faci revenirea pe bandă în condiții de siguranță accelerând dacă constați că vrea să se încadreze în spatele tău sau frânând dacă vrea să se încadreze în fața ta.

    Aparent, treaba cu conducerea preventivă, e împotriva legislației rutiere dar în viața de zi cu zi salvează vieți.

    Și mai știu pe cineva care spune că e mai bine să lași de la tine decât să mori cu legea în mână, referindu-se în mod special la situațiile când nu ți se acordă prioritate.

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 05/08/2015

      Corect, mai degraba lasi de la tine decat sa mori cu legea in mana sau sa „omori” cu leagea in mana.

  • alex

    Reply Reply 04/08/2015

    Cel mai urat este cand desi ai semnalizat intentia de a depasii intra unul din spatele tau in depadire:))))

    • Manevra de depășire are câteva etape care trebuie respectate pentru o depășire în siguranță: te asiguri că poți efectua manevra de depășire în condiții de siguranță (aceasta presupune nu doar să te uiți dacă din față vine cineva, așa cum fac majoritatea, ci și să te asiguri că altcineva nu e angajat deja într-o depășire), semnalizezi intenția de depășire cu 50 m în localitate și 100 m în afara localității înainte de a începe manevra propriu zisă de depășire și te asiguri că revii în condiții de siguranță pe banda inițială după efectuarea depășirii.

      Așa că dragă Alex gândește-te că atunci când tu semnalizezi depășirea altcineva efectuează deja p depășire și nu e vina lui că tu nu te-ai asigurat înainte de a semnaliza.

Leave A Response

* Denotes Required Field