Apa

Apa în alimentația zilnică. Cât de importantă e apa?

Deși pare un clișeu, de ce ne hrănim și ce se întâmplă cu hrana pe care o consumam este o întrebare pe care ar trebui să și-o pună orice om conștient, care ține la sănătatea lui, în fiecare zi. Dacă vom ști răspunsul, vom ajunge să prețuim natura sănătății și a bolii. Mâncăm fără să ne hrănim de fapt! Asta e realitatea din ziua e azi. Majoritatea oamenilor mestecă și înghit mâncarea fără să se gândească unde va fi utilizata în organism și în ce scop. Asta se întâmplă deoarece efectele adverse ale mâncării nu se vad pe loc, ci într-un timp mai îndelungat.

Așa am început eu să conștientizez că ceea ce mănânc în fiecare zi are o implicație mai mare asupra organismului decât aceea a faptului de a nu mă îngrășa sau a-mi satisface foamea. Înainte de a mânca, mă gândesc dacă acele alimente sunt ceea îmi trebuie într-adevăr pentru a avea energie sau a-mi menține o stare de sănătate.

Mă întreb de ce lumea este atât de atentă la ce produse de îngrijire personală (cosmetice) folosesc, se asigură dacă acestea sunt suficient de hidratante sau nutritive, în schimb la alimente nu consultă nici măcar eticheta, darămite să se mai întrebe dacă ele sunt cu adevarat folositoare și le mai dau și copiilor pe deasupra.

Acesta este un guest post scris de Elena căreia îi mulțumesc pentru contribuția adusă blogului www.GabrielUrsan.ro. Am început un parteneriat cu Elena pe acest blog, iar ea va încerca să publice cel puțin odată pe lună un articol cu informații despre sănătate, alimentație și poate chiar rețete pe bază de alimente sănătoase.

După primul articol, Gabi mi-a spus că lumea vrea rețete. A prezenta doar rețete fără a ști și regulile pe care se bazează o alimentație corectă este ca și în matematică unde, dacă mereu îți va spune cineva răspunsul problemei fără a cunoaște tu însuți formulele (teoremele) sau modul de rezolvare, niciodată nu vei ști să rezolvi problema singur (de la cap la coadă). Sunt niște principii și reguli foarte simple care odată respectate, cheia succesului e garantată. Rețetele țin doar de gustul propriu, de imaginație, de statutul financiar personal, și mai ales de disponibilitatea de a investi în propria sănătate. Pentru că în general îmi place ordinea, am să încep exact cu prima regulă cu care trebuie sa iți începi ziua:

Hidratarea corectă

Voi cu ce vă începeți ziua? Probabil ca mulți alții, cu o cafea, cu o țigară sau direct cu mâncare? Cât de importantă e apa în alimentația zilnică?

Organismul uman este compus în proporție de aproximativ 70% din apă. Pe timpul nopții acesta se deshidratează, iar primul lucru de care are nevoie dimineața la prima oră este un pahar cu apă. Deci, imediat cum vă treziți dimineața (înainte de a vă spăla pe dinți) beți un pahar mare de apă. Eu fac mai mult decât atât și am constatat întâmplător ca și alți adepți ai unei alimentații cât de cât corecte practică acest lucru.

Fiindcă s-a descoperit științific că sunt o serie de boli precum tensiunea arterială mare, gastrita,  constipația, diabetul, cancerul, TBC-ul sau artrita, care se pot trata sau ameliora printr-un tratament cu 4 pahare de 160 ml de apă consumată pe stomacul gol (chinezii și japonezii adoptă această metodă), eu îmi încep ziua cu 500 ml de apă (chiar călduță). Întrebarea firească pe care o anticipez este dacă nu mă mut la baie apoi, nu-i așa? Păi nu, pentru că aceasta se bea încet, cu câte o înghițitură, nu se dă totul pe gât deodată, iar organismul meu s-a obișnuit. La început e mai greu, dar după cum se învață și la cursurile de dezvoltare personală: pentru a te obișnui cu un lucru/comportament, repeta-l 21 zile iar apoi iți va fi ca un reflex.

Apa in alimentatia zilnica

Apoi, mai beau o jumătate de pahar de apă în care îmi pun câteva picături de lămâie (alcalinizează corpul, elimină toxinele, stimulează metabolismul) și ½ lingurițe de miere de albine sau 2 lingurițe de semințe de in măcinate și o linguriță de tărâțe de psyhilium sau semințe de cânepă; iarna pun câteva picături de tinctură de echinaceea și o linguriță de miere de albine pentru întărirea sistemului imunitar și prevenirea răcelilor. Mă aștept să-mi spuneți că am timp. Ei bine, cât timp pregătesc micul dejun și pachetul copilului și soțului, pot să fac și acest lucru pentru mine, nu? Este suficient să vrei! După această hidratare de dimineață, nu se mai mănâncă și bea nimic timp de 45 de minute.

Apa în alimentația zilnică

  • Altă regulă importantă în ceea ce privește consumul de apă, este aceea de a nu bea apă înainte cu cel puțin o jumătate de oră de masă, în timpul mesei, sau la cel puțin o oră după masă. Explicația este că apa diluează sucurile digestive care sparg alimentele din stomac, împiedicând digestia corectă a alimentelor. Haideți că nu este chiar atât de greu! Eu m-am obișnuit foarte bine. Așa cum îți organizezi agenda zilnică, la fel trebuie să ai grijă și de chestiile astea.
  • De asemenea, este foarte periculos să bei apă rece imediat după o masă în care ai consumat grăsimi (mai ales de origine animala – saturate). Asta pentru că apa rece solidifică grăsimile. Odată ce “sedimentul” (rezidurile lichide) reacționează cu mediul acid, se va rupe și va fi absorbit de intestine mai rapid decât mâncarea solidă. Se va depune pe intestin, căptușindu-l, foarte curând, transformându-se în grăsimi și ducând la cancer de colon. Dacă nu mai poți de sete, atunci măcar alege să bei apă sau ceai călduț (nu fierbinte – alimentele și lichidele fierbinți nefiind nici ele bune pentru sănătate).
  • Beți 8 pahare de apă pe zi din care minim unul la trezire, unul înainte de culcare și alte 6 în cursul zilei.
  • Un alt aspect pe care trebuie să-l aveți în vedere este acela că băuturile gen cafea, sucuri din comerț sau alcool, deshidratează. La fiecare cană de cafea, spre exemplu, aveți un deficit egal de apă. Adică, o cana cafea = o cana în minus de apă în organism.
  • Sucurile din comerț, cafeaua sau laptele nu substituie consumul de apă!

În scurtă vreme voi reveni cu un articol pe blogul www.GabrielUrsan.ro în care vă voi prezenta câteva rețete interesante. Până atunci, nu uitați: mâncați în funcție de scopul pe care vi-l propuneți.

About The Author

Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Detalii despre publicitate pe blog găsești aici.

15 Comments

  • Dan

    Reply Reply 03/07/2013

    La prima vedere, pare greu, dar cum te stiu f. ocupata, imi dau seama ca totul e sa vrei si sa incepi… Din nou, interesant si concludent.

  • Gabriel Ursan

    Reply Reply 03/07/2013

    Regula cu apa înainte și după masă o aplic și eu. Mai greu e după masă, dar m-am obișnuit. Începând cu următoarea dimineață voi aplica și regula nouă și voi mânca niște fructe (măr și banană) la micul dejun la o oră după ce plec de acasă.

  • elena

    Reply Reply 03/07/2013

    Dane ai pus punctul pe I. Toata lumea invoca ori lipsa timpului (cand e vorba de niste reguli sanatoase), ori a banilor (daca tb sa manance sanatos), ori a spatiului si timpului (cand e vorba de sport). Culmea e ca eu nu stau prea stralucit la nici un capitol si totusi le fac! Cum? Constientizare, disciplina si obisnuinta. Am sa detaliez intr-un articol.

  • Dan

    Reply Reply 03/07/2013

    Bravo Gabi! Cine urmeaza la rand???

  • elena

    Reply Reply 03/07/2013

    Gabi sincer mie nu imi este sete dupa ce mananc, insa daca iti este greu pana te obisnuiesti incearca sa bei ceai cald (neindulcit) sau apa calda, mai ales dupa mesele bogate in proteine de origine animala.
    Fructele sunt excelente dimineata pe stomacul gol cand intestinul absoarbe cel mai bine toate vitaminele/mineralele etc. In cazul in care vrei sa nu mai mananci altceva pana la masa de pranz, ai putea sa faci chiar o salata din mai multe fructe de sezon (caise – au proprietatea de a alcaliniza organismul, cirese, visine, zmeura – contin antioxidanti si renumitele „calorii negative”, banana) . Acestea vor actiona sinergic si organismul se va bucura de mult mai multe vitamine deodata. De asemenea prin eliberarea lenta de glucide (fructoza), nu brusca (ca in cazul dulciurilor de sinteza) iti vor tine mai mult timp de foame si iti vor asigura energia de care ai nevoie inca de la prima ora.
    Organismul in loc sa oboseasca digerand cine stie ce combinatii grele de la prima ora, se va bucura de energia data de fructe.
    Daca ti se pare ca tot iti va fi foame ai putea adauga niste fructe uscate, insa pe perioada cat se doreste slabirea e bine ca acestea mai bine sa nu fie consumate. Apoi vor fi ok si acelea pentu au o gramada de proprietati.

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 03/07/2013

      Dacă nu mănânci sărat probabil că nu ți-e sete :). Legat de fructe, sunt chiar ok, nu mi-e foame. Vroiam să te mai întreb de ananas: pot să mănânc oricând?

      • elena

        Reply Reply 03/07/2013

        da, ananasul se poate manca oricand; mai mult decat atat se poate manca dupa orice masa, acesta chiar ajutand la digestia alimentelor si nu incurcand-o, cum ar face-o orice alt fruct consumat dupa masa; ceea ce am uitat eu in schimb sa-ti spun (ca tot e vremea lui), pepenele nu se combina cu celelalte fructe. Acesta trebuie consumat separat / singur. Avand in compozitita sa aproximativ 90% apa, timpul lui de digestie este de 15 minute, spre deosebire de celelalte fructe – 30 minute si astfel consumat impreuna cu alte fructe ar fermenta.

  • Fritz

    Reply Reply 07/07/2013

    Interesant!!!
    Trebuie sa spun ca niciodata nu am fost un mare consumator de lichide in general (apa in special). Dar tinand cont de importanta apei in organism si modul in care aceasta trebuie consumata o sa incerc sa imi formez un obiciei.

    Multumesc Elena pentru aceste articole de blog care evidentiaza importanta unei alimentatii corecte.

  • Ioana

    Reply Reply 10/07/2013

    Cand spunem apa, ne referim si la cea minerala ? Sau este recomandata doar apa plata ?

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 10/07/2013

      Apa minerala cică nu ajuta prea mult la fixarea calciului în organism, dar e ok în final. E clar mai ok decât sucurile :). Dar dacă vrei sa fie ca la carte, apa plata sau chiar apa de la robinet (daca este de bună calitate) este cea mai indicata.

  • elena

    Reply Reply 10/07/2013

    Apa minerala carbogazoasa, datorita adaosului de dioxid de carbon are dezavantajul ca poate produce gastrita, scoate calciul din oase, afecteaza smaltul dintilor. Deci e bine sa fie consumata ocazional. De aceea e bine sa alegem apa minerala plata, micorbiologic pura. Acest detaliu se gaseste pe eticheta (microbiologic pura). De asemenea e foarte buna apa de la robinet, numai sa fie instalate filtre de calitate; fara filtre e putin cam periculoasa, datorita tratamentelor de clorinare, ozonare etc; pe de alta parte nici bidoanele de plastic in care este imbuteliate apa plata nu sunt bune. Apropo de asta: nu consumati iarna apa provenita din bidoane inghetate, caci in timpul inghetarii se elibereaza substante periculoase din plastic, ce patrund in compozitia apei.
    Cert este un lucru: e mai periculos sa nu bei apa invocand necunoasterea sursei de provenienta a acesteia, decat sa bei si ea sa nu fie in regula 100%.
    Si inca ceva. Gabi are dreptate: decat sucuri categoric de preferat apa minerala carbogazoasa!

  • Andreea

    Reply Reply 10/07/2013

    Interesant articol o sa incerc si eu sa consum zilnic mai multa apa deoarece in momentul de fata imi este foarte greu

Leave A Response

* Denotes Required Field