Internetul în România a prins foarte bine încă de la bun început, când se folosea dial-up. Cei care au știut să bage bani în online și să scoată bani din online au făcut-o și o fac oricum. Să zicem că au luat un start bun. În București sunt deja foarte multe agenții care fac proiecte online din ce în ce mai faine.
De ceva vreme se câștigă bine în mediul online, fie că ești furnizor de servicii, fie că ești consumator de servicii și vrei ca prin intermediul acestora să ajungă cât mai mulți clienți la tine. Fără bariere legate de spațiu, de orar de funcționare, de sedii costisitoare sau de surplus de personal. Destul de mulți s-au așezat bine aici. Totuși, să nu visăm la cai verzi pe pereți.
Însă în 2015 prevăd că o bună parte din piața virgină care nu se axa până acum prea mult pe online, va începe să-și întoarcă privirea către mediul online. Companiile mici și mijlocii care merg bine vor avea viziunea de a investi în online așa cum trebuie și de a apela la specialiști cu ceva experiență, nu la pseudo specialiști care livrează doar like-uri sau trafic fără rezultate. Contez pe faptul că antreprenorii cu viziune vor înțelege că afacerea lor va mai merge câțiva ani foarte bine ancorată în mediul offline, dar că pentru a-și asigura viitorul vor trebui să facă un pas ferm către online chiar acum.
Zic asta pentru că încă e loc pentru toată lumea în mediul online. Scuze de genul ”sunt deja prea multe bloguri bune” sau ”sunt deja magazine online cu care nu poți concura” nu-și au rostul într-o piață atât de dinamică, plină de oportunități pentru a pune idei frumoase în aplicare. În România (și nu numai) mediul online este un fel de vest sălbatic în care nu s-au normat 100% lucrurile.
Da, există niște bune practici, există niște rețete de succes, există niște poli de influență, există simpatii, există antipatii, dar nu există încă niște granițe foarte bine păzite peste care nu poate trece nimeni. Și nici nu cred că vor exista prea curând. M-aș hazarda să spun că atâta vreme cât ești bun, te concentrezi să fii din ce în ce mai bun, ai idei strălucite și te ții de treabă, poți să scrii povești de succes. Iar aici nu mă refer la bloguri.
Mă refer în mod special la antreprenori care vor începe să înțeleagă că nu poți să-ți pui drept homepage doar o pagină de Facebook în jurul căreia să se învârtă toată prezența lor online. La antreprenori care vor înțelege că pentru a avea o bază de date vie vor trebui să investească odată într-o soluție profesionistă de email marketing și nu vor mai căuta tot felul de tertipuri gratuite. La antreprenori care își vor face un site decent, cu design fain și UX pe măsură.
La antreprenori care vor înțelege că un hosting bun și un domeniu ales cu atenție poate face diferența fundamental. La antreprenori care vor înțelege că 3 advertoriale la 10 lei pe bloguri de spammeri pot face mai mult rău decât bine. La antreprenori care vor înțelege că spam-ul nu-i bun, că a fura conținut nu-i bine, că a alege căile cele mai ușoare și mai ieftine nu-i bine.
Iar lista ar putea continua, dar cine a avut de înțeles va înțelege. Cine nu, își mai trântește un banner în Paint și înjură printre dinți online-ul, că a dat 800 euro pentru un site, iar clienții nu dau năvală. În concluzie, vreau să vă spun că de la an la an consumatorii voștri cresc. Atât în vârstă, cât și în educație. Au totul la un click distanță, vor totul la un click distanță și încep să aprecieze cultura serviciilor superioare.
Plus că bulelile vor fi mult mai greu de ascuns pentru că internetul iartă, dar nu uită, iar conform acestui infografic nu suntem departe a purta non-stop la noi măcar un dispozitiv care înregistrează tot și poate transmite tot ce a înregistrat la mii de oameni simultan. Vom fi forțați să fim excelenți. De aceea va trebui să începem cu prezența noastră în mediul online, a cărei imagini se construiește cu aceleași resurse ca o imagine offline: muncă, rezultate, timp și bani.
online 2015 via Shutterstock
Ma astept la scimbari majore in toate domeniile si sper ca va fi totul bine.
Mă abțin de la ați împărtăși optimismul deși tind să fiu de acord cu ideea că în anii ce vor urma, nu doar în 2015, cifra de afaceri în online va crește în România.
Eu nu spun că vor veni mai mulți bani în online, cred că această creștere va veni prin reinvestirea profitului (lucru care se întâmplă și acum, de exemplu în marketingul afiliat unde super-afiliații reinvestesc o bună parte din profit).
Iar faptul că în privința comerțului electronic se va observa o creștere frumoasă și în 2015 nu aș privi-o ca pe o „investiție” în online cât timp plata produselor se va face ramburs cu cash. Doar asociată cu creșterea plăților prin mijloace electronice aș fi de acord să se numească… bani în online…
Așa este, totul va merge pe un trend pozitiv de la an la an. Până când vom asista la alt moment istoric mult peste internet :) – sper să trăim până atunci, dar eu cred că avem toate șansele.
Ideal ar fi ca noi sa ne adaptam la vremurile acelea.
Ne vom descurca :)