Viitorul m-a fascinat încă de mic copil. Îmi doream să fiu cosmonaut. Momentan am o ușoară fobie de zbor. Cert e că socotelile de acasă nu se potrivesc cu cele din târg, dar asta nu ne poate opri să visăm, să sperăm sau să ne dorim chestii. În articolul ăsta vă provoc să vă dați cu părerea despre viitor. La modul cât mai specific cu putință. Iată ce cred eu.

Viitorul domeniului bancar. În domeniul bancar unele lucruri vor fi automatizate. Bancomatele vor deveni niște roboți prin intermediul cărora vom putea face diverse chestii. Deja sunt. Există deja bancomate în România unde poți depune și scoate bani sau unde poți face tranzacții și plăți. De asemenea, ai internet banking și poți face multe chestii de acasă. Imaginează-ți unde va fi acest domeniu peste 10 ani.

Viitorul turismului. Oamenii nu vor dori să experimenteze 360. Vor dori să fie acolo, bineînțeles. Însă vei avea propria agenție de turism în buzunar. Vei putea să economisești bani și să să-ți cumperi concedii și zboruri la cel mai bun preț. Există deja marele Booking, dar mai există și altele. Și se vor dezvolta astfel încât să ai totul pe tavă și să nu mai faci din viitorul tău concediu sau city-break un adevărat proiect. Selectezi ce vrei să faci în concediu, selectezi zile, selectezi buget și gata. Ai o listă de oferte și opțiuni ”la botul calului”.

Viitorul magazinelor fizice (offline). Ele vor exista în continuare. Toată lumea vrea să verifice roșia sau castravetele pe care le bagă în coș. Însă unele lucruri te vei obișnui să le cumperi direct online. Gen apa plată preferată, produsele de igienă personală sau chiar băuturile alcoolice. Timpul este singura resursă irecuperabilă, iar oamenii nu vor să piardă timp. eMAG are deja un marketplace. În 5 ani din ce în ce mai mulți oameni vor automatiza procesul cumpărăturilor tranzacționale și vor aloca mai mult timp pentru cumpărăturile ce țin de experiența de cumpărare: haine, bijuterii, poșete, servicii de estetică sau sănătate, biciclete, mașini etc. Consilierea 1 la 1 nu va muri pe unele segmente niciodată, însă pe unele segmente se va stinge.

Publicitatea offline. Valoarea unui brand nu este dată de suma celor care și-l pot permite. Valoarea unui brand este dată și de suma celor care nu și-l pot permite. Zic eu. Poate greșesc. Oamenii au început să umble ca niște păsări flamingo cu capul în jos. Cap țintit spre telefon. Sunt mai mari șanse să te vadă online decât offline când trec pe lângă marea ta reclamă offline. În 10 ani offline-ul va fi mai mult de brand awarness și de brand empowerment.

Puterea online. Oamenii nu se schimbă. Se schimbă doar locul unde se întâlnesc și socializează. Unii sunt în piețe. Alții sunt pe Facebook. Alții vânează pokemoni. Alții se găsesc la o cafea și le fac pe toate cele în același timp. Dacă vrei să trăiești ca business, va trebui să fii prezent în locurile în care sunt prezenți potențialii tăi clienți. Dacă vinzi ceapă la kilogram probabil că trebuie să fii cu reclamă în piață. Dacă vinzi altceva, probabil că merită să iei în serios încă de pe acum o prezență online.

Vocea poporului. În 10 ani, hai 15 ani, televiziunea și radioul în forma lor actuală vor dispărea. Pentru tineri și adolescenți Youtube e deja noul lor TV. Numai că în 10-15 ani, cât am zis eu, ei vor crește și vor avea copii. Ghici la ce se va uita toată lumea când toată lumea va fi obișnuită cu niște conținut video pe loc? Ca să nu mai zic că eu care am aproape 30 acum sunt obișnuit.

Computerele. În 10 ani vor fi mai mulți posesori de laptopuri decât de desktopuri. Pentru că în 10 ani se va putea distribui puterea componentelor astfel. Dați-mi voie o miză mai mare. 30 de ani. Va fi computerul cloud. Tu îți vei cumpăra mașinăria probabil la un preț de nimic (eventual 0 la abonament) ca să poți mai apoi să-ți iei un abonament lunar pe bază de resurse în cloud ca să faci ce vrei să faci. Vrei jocuri? Îți iei o anumită configurație cloud. Vrei doar office? Îți iei una mai ieftină. Și brusc totul va deveni scalabil. Dar nu acum, ci peste 30 de ani când viteza internetului nu va mai fi o problemă prin țările de lumea 1-2.

Automobilele. Aici văd că evoluează suspect de greu treaba. Dar în 20 de ani producătorii nu vor mai avea de ales și vor unifica bazele de date în timp real. Noi în 2016 avem Waze. Dar imaginați-vă un Waze integrat obligatoriu pe orice mașină. Un Waze care să îți zică în timp real pe bază de like-uri sau dislike-uri în preajma cărui șofer te afli. De exemplu Vasile de B 123 ABC va putea fi raportat ca și driver periculos de către ceilalți participanți la trafic. Așa cum cum Waze îți zice acum că e aglomerat, îți va putea zice că ai un Vasile cu multe dislike-uri prin preajmă, așa, doar ca să fii atent. Nu, în următorii ani nu va prinde treaba cu mașinile care se conduc singure că nouă ne place să le conducem și nu putem lăsa plăcerea asta din mână prea curând. Copiii noștri probabil că da. Dar până atunci mai este.

Aș mai avea multe de zis, dar pentru asta vă las câmpul de comentarii de la acest articol de pe blog. Tu ce idee despre viitor ai?

Despre viitor


Gabriel Ursan
Gabriel Ursan

Blogger @GabrielUrsan.ro. I love marketing & development. I also like how the internet changes the world.

Comentează la acest articol