In atentia celor care practica marketing afiliat in Romania

Și s-a făcut lumină. A apărut noțiunea de MLM (Multi-Level Marketing) acum mulți ani pe la noi. Și avea adepți însemnați. De fapt, are și acum. Dar ca în orice business în care te poți îmbogăți rapid, în care poți să ai propria ta afacere, în care în sfârșit poți fi independent financiar fără un șef care să te bată la cap… au apărut foarte mulți practicanți.

Știți voi, oameni care merg pe la diverse conferințe de gen și cred că l-au apucat pe Dumnezeu de-un picior. Oameni care cu ajutorul unui MLM reușesc să scoată mai mult entuziasm din ei decât scot sondele de petrol din The Orinoco Belt, Venzuela. Și ăsta e un lucru bun, foarte bun. La entuziasm mă refer. Pentru că noțiunea de MLM a avut perioada sa de glorie în România. S-au făcut bani și probabil încă se mai fac. Nu știu.

Știu însă că atunci când un român cu capul pe umeri aude de MLM i se zburlește pe mâni până și părul pe care nu-l are. Și veți spune că e încă un articol în care este criticată noțiunea de MLM. Din contră. Am curajul să spun că noțiunea de MLM e o treabă bine gândită. Probabil ușor depășită pe alocuri, dar e un concept bine închegat și realizat în cele mai mici detalii care să ofere pe tavă know-how și instrumente de vânzare până și unei octogenare care a fost toată viața ei casnică pentru că ”viața e grele”.

Da, vorbim imediat și despre marketingul afiliat, dar e bine să învățam un pic. De ce MLM e privit cu reticență și simpla menționare a cuvântului MLM trece deja la lista de cuvinte cu impact negativ asupra creierului, așa cum e și cuvântul ”politică”, de exemplu? Răspuns: din cauza unora care practică MLM.

Disperații care practică MLM agresiv, obsesiv, intruziv au bulit total (în timp) conceptul. Din cauza lor oamenii nu vor să audă de noțiunea de MLM. Fug de MLM ca de ciumă. MLMist: Hai să-ți prezint o super afacere prin care poți face bani recomandând niște super produse la super prețuri oamenilor cu care interacționezi. OM: Super! Zi-mi! MLMist: Păi trebuie să faci aia, aia și aia. OM: E vorba cumva de un MLM? MLMist: Hmmm… da. Un fel de MLM, dar stai să-ți explic cât de fain e. OM: Nu mă interesează.

Oameni buni, riscăm să ajungem în aceeași zonă și cu marketingul afiliat. Riscăm ca marketingul afiliat să devină un fel de noțiune MLM peste câțiva ani, chiar dacă în esență marketingul afiliat e o noțiune super faină pe care unii o practică așa cum trebuie. Faptul că pui banner peste banner peste banner și link peste link peste link și încă un link de afiliat va duce marketingul afiliat către o zonă similară din punct de vedere perceptiv. Nu știu la voi cum e, dar la mine încep oamenii să strige la aproape fiecare link sau banner că m-a cumpărat eMAG și că sunt un fomist care bagă linkuri de afiliere chiar și în articole relevante și muncite în care m-am străduit să adaug plus valoare și, prin urmare, să merit să-mi pun un amărât link de afiliat.

Acum, majoritatea celor care cumpără de pe urma linkurilor de afiliere se împart în 3 mari categorii: cei care nu știu cum stă treaba (marea majoritate), cei care te apreciază (știu ce faci și cumpără prin tine) și cei pe care îi doare în fund și câștigă suficienți bani încât să nu-și facă un cont de afiliat pentru comisionul obținut în urma unei achiziții de 2.000 lei. Nu știu cum e joaca pe alte bloguri, dar la mine cam așa e.

Concluzii

  • Cred că e momentul ca platformele de afiliere să se gândească la un cod de bune practici în marketing afiliat și să-l implementeze repede. După cum ziceam, momentan nu e panică, dar pe termen mediu și lung nimeni nu-și dorește ca afilierea să fie percepută la fel de negativ ca un MLM, chiar dacă ambele concepte sunt bune în esență (toată istoria marketingului zice că nimănui nu-i pasă cât de bun e conceptul tău dacă a apucat să fie perceput negativ). Mai bine previi decât să combați. Faceți un Pareto (20/80) lună de lună și după un an luați decizii. Un număr mare de afiliați aduce mult brand awareness prin expunere pe x site-uri, știu, dar pe termen lung s-ar putea să nu ajute. Multe platforme de afiliere internaționale își analizează partenerii la sânge. Merită.
  • Dragi afiliați, nu vă mai umpleți site-urile sau blogurile cu bannere la tot pasul. Dacă analizați un pic veți observa că nu vă aduc conversiile dorite. Nu sperați că atunci când veți avea mai mult trafic lucrurile vor sta mai roz. Că nu veți avea mai mult trafic dacă o ardeți așa. Un singur set de bannere e suficient chiar dacă nici ăla nu vă aduce cine știe ce. Oamenii dau click și eventual cumpără prin voi dacă scrieți util pentru ei (inbound). SPAM-ul cu bannere nu face decât să creeze repulsie și să ajungem ușor, ușor la ce nu ne dorim să se creadă despre marketingul afiliat. Scrieți util sau măcar sincer (gen m-a prins ninsoarea și lopata asta (link afiliat) a fost super tare + poză) și e mult mai ok decât o noțiune de SPAM vizual, dacă îmi permiteți să-i zic așa.

afiliati

Imagine: afiliati via Shutterstock

 

23 de comentarii la „In atentia celor care practica marketing afiliat in Romania”

  1. Mai exista o categorie: aia care au impresia ca iti iei comisionul din banii lor. Putini, da’ exista.

    De bannere peste tot scrie ca-s neperformante, why do people keep on using them?!

  2. Eu fac de mult timp afiliere. Stiu si despre conceptul mlm insa sunt total diferite. Am provovat si prin bannere (siteuri mai spam ca sa zic asa) si prin bloguri cu review uri normale etc. Pot spune ca si bannerele merg extrem de bine daca stii care sa le folosesti. Nu prea am avut plangeri din partea oamenilor niciodata. Nu vad de ce as avea. In plus activez si pe .com unde afilierea merge foarte bine de mult timp. Parerea mea este sa nu iti faci probleme si sa mergi mai departe ca si pana acum. Pun o intrebare: sa presupunem ca ai avea un site de o pagina cu ceva text in el si restul vreo 6 sau 8 banere. Acel site sa iti aduca aproximativ 1000 lei pe luna din afiliere de ceva ani. Crezi ca reteaua de afiliere l-ar interzice? Sau ca tu ai renunta la el?

    • Nu a zis nimeni ca nu poti face afiliere, dar sa nu fie agresiva, sa nu il invadezi cu pop-up-uri, sa ii bagi link-uri si bannere pe gat de fiecare data.
      Limita trebuie sa fie in orice domeniu.

    • Dan, nu e vorba de ce aduce. Ca si traficul de droguri iti aduce bani, pana cand nu mai merge :) Acun e normal sa mearga asa treburile, dar pe viitor oamenii se vor educa si se vor sufoca. Eu faceam doar o analogie intre MLM si afiliere. Normal ca sunt treburi separate :)

  3. De acord cu tine, insa atata timp cat interesul advertiser-ului este de a vinde prin orice mijloace, platformele de afiliere nu vor lua masuri drastice. Exista prea multi advertiseri care accepta in TOS agregatoare de preturi, comparatoare, sau o pagina plina cu bannere si care la capitolul continut sunt egale cu zero. Cu toate acestea, treaba se pare ca merge, culmea stau si bine in google astfel de siteuri. Si pana la urma exista mai multe tipuri de afiliati. Tu te bazezi pe cititorii tai, esti blogger. Altii scriu continut nisat si se bazeaza pe clienti care vin organic… si exemplele pot continua. Eu raman la parerea ca nu se vor lua masuri deoarece scopul final este vanzarea produselor advertiserilor.

  4. Dar de advertiserii care incearca pe toate caile sa vanda produsele fara sa plateasca nici un comision (incapand cu numarul de telefon afisat mare peste tot in website sau chiar, culmea nesimtirii, chiar in bannerele care ar trebui sa fie puse de afiliati pe site-urile lor)?
    Atunci cand retelele de afiliere o sa “caste ochii” la ce advertiseri intra in sistem, fara sa se bucure doar ca au mai intrat cinci noi advertiseri, o sa inceteze si acele e-mailuri pe care le primim cum ca firma X nu a platit facturile si i se opreste campania.
    Bere pe mail nu am primit. ;) Macar mai multe articole despre marketing afiliat sa primim.
    Asteptam si altele, autorul blogului ar trebui sa “dea din casa” mai des. ;)

  5. As aduce urmatoarele completari: Nu oamenii au bulit atat de mult conceptul MLM cat companiile. Sunt zeci de companii care si-au dat seama ca sistemul MLM este o sansa mare de a-si umple conturile fara a le pasa de nimic altceva. Ca si concept mlm-ul presupune o ieftinire a produsului prin simplu fapt ca il pune pe client in legatura cu producatorul, fara a exista lanturi de magazine intretinute cu costuri enorme, fara a exista intermediari intre magazine si producator. In ziua de azi mlm-ul a devenit un intermediar in plus. Oricine isi poate face un SRL, cumpara produse ieftine dintr-o alta tara si le vinde printr-un sistem de tip mlm insa cu adaosuri de minim 300%. Iti pot spune ca am intalnit mlm care cumpara produse de pe site-uri romanesti si le revindeau cu adaos de 300%, sau din dragonul rosu peste care isi pun si adaos de 1000% pe principiul ca daca pun un pret mic lumea o sa creada ca sunt de proasta calitate si nu cumpara.

    Am intalnit mlm-uri care dupa cativa ani, au dat un sut in fund la distribuitori si la leaderi si s-au facut magazin online, sau au bagat produsele prin magazine si farmacii.

    Sa mai adaug si faptul ca distribuitorii sunt spalati pe creier de catre persoane platite de companie si li se explica cum sa aduca oameni la prezentari, prin diferite formule de aburire. Deci vina nu apartine doar celui care te suna si te agaseaza cu fel si fel de replici, pentru ca el este invatat cuvant cu cuvant ce sa zica. Cel mai vechi mlm si poate cel mai cunoscut (nu vreau sa dau nume), pe langa afacerea de comercializarea produselor si-a lansat si o retea de pregatire tot un fel de mlm prin care sa-i mai toace de bani pe distribuitori punandu-i sa plateasca accesul in sala la prezentari sau diferite dineuri, materiale, etc…

    Acum referitor la marketingul afiliat, subscriu ca este un sistem excelent atat pentru companie cat si pentru cel care promoveaza, dar fata de mlm, compania este cu mult avantajata. La mlm daca eu inscriu un consumator, voi primi comision din partea companiei la fiecare comanda ce o va face. Deci compania va tine seama de recomandarea mea fara limita de timp, insa unele companii iti impun un anumit target lunar (rulaj al retelei) pentru a primi un anumit comision. La afiliere daca la urmatoarea comanda omul intra pe alt link sau direct la companie dupa ce trece perioada cookies-ului sau intra de pe alt device, l-ai pierdut.

    Revenind la distrugerea imaginii in afiliere din nou consider ca mai mult rau au facut companiile decat acei obsedati care rup site-ul in doua cu reclama, cum sunt site-urile de stiri. Iarasi nu dau nume dar probabil ca iti aduci aminte de companii care intr-un moment sau altul n-au mai vrut sa mai plateasca comisioanele, altele au platit dupa luni de intarziere. Chiar si zoso se plangea la el pe blog de unele companii care au dat teapa la afiliati. Utilizatorul stie sa se fereasca, a aparut adblock, si pana la urma exista butonul de X, si nu mai revii ever pe un site care te enerveaza.

Comentează la acest articol

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.