Prieteni Facebook

De ce iti apar pe Facebook prieteni pe care nu iti amintesti ca i-ai adaugat sau pagini la care nu iti amintesti sa fi dat like

Am în pagina de Facebook prieteni pe care nu i-am adăugat. Nu-mi amintesc să fi dat like la pagina asta pe Facebook. Cine o fi ăsta sau asta la mine pe Facebook? Sunt câteva întrebări pe care uneori mi le-am pus și eu, iar de curând m-a întrebat același lucru și Mihaela în cadrul acestui articol de aici.

În cazul paginilor de Facebook care îți apar din senin în timeline voi începe cu prima explicație, care e cea mai simplă. Cei care cunosc cum stă treaba știu deja următoarele lucruri. Orice proprietar de pagină are posibilitatea să-și mărească audiența cumpărând publicitate pe Facebook.

Asta înseamnă că poate cumpăra publicitate pentru like-uri sau pentru a face un articol mai vizibil (sunt mai multe opțiuni de publicitate pe Facebook, dar nu discutăm despre ele acum). Atunci când cel care se ocupă de pagina respectivă cumpără publicitate, în funcție de targhetul de audiență selectat, poți să te numeri printre cei care văd anunțul. Asta nu înseamnă că ai dat like la pagină, dar nici nu poți bloca vizualizarea acelui anunț (decât prin report, în cazul în care pagina sau post-ul prezintă aspecte care te deranjează profund). Această situație e perfect normală.

Mai există o situație ceva mai puțin ortodoxă pe care o folosesc unii în cazul paginilor de Facebook la care nu-ți amintești să fi dat like. Această situație face referire la un fel de pagini de Facebook fantomă, pagini și practici despre care voi detalia în cele ce urmează.

Omul mai puțin bine intenționat creează o pagină de Facebook pe care postează diverse concursuri cu like & share. Te forțează să dai like la pagină ca să participi la concurs. Dai like și apoi uiți de pagină. Sau nu vorbim neapărat de un concurs. Mai există și paginile fake, care sunt făcute cu scopul de a atrage fanii unei persoane publice. De cele mai multe ori nu verifici dacă pagina respectivă e oficială sau nu, așa că îi dai like fără probleme dacă îți place respectiva persoană publică. Mai ales dacă pe pagină se postează la început conținut relevant pentru tine.

După ce persoana din spatele pagini ajunge la un anumit număr de like-uri prin aceste metode mai puțin ortodoxe, poate schimba numele paginii în cu totul și cu totul altceva sau poate vinde pe diverse forumuri pagina respectivă către o persoană care își dorește din start o pagină cu câteva mii de like-uri (nu că ar fi utilă abordarea asta, dar mă, rog fiecare cu ce are în cap). Astfel, la un moment dat, când pagina la care ai dat like acum multă vreme, devine activă, o vei observa în timeline, dar cu numele nou (dacă se aprobă schimbarea numelui de către Facebook – nu e chiar așa simplu să schimbi numele unei pagini, mai ales dacă aceasta reprezintă o persoană publică). Și e normal să te întrebi când ai dat like la pagina asta. Nici n-ai cum să-ți amintești, având în vedere că inițial ai dat like la altceva.

Cum e totuși cu persoanele care îți apar în lista de prieteni fără să-ți amintești când le-ai dat accept? Aici recunosc că nu sunt foarte sigur, dar am să menționez două posibilități. Prima posibilitate sună cam la fel cu ce am povestit un pic mai sus. Adică omul căruia i-ai dat accept mai demult avea alt nume și altă poză de profil înainte să-l accepți în lista de prieteni. De obicei, acest lucru îl mai practică și firmele mici, fără bani de investit în creșterea corectă a unei pagini de Facebook pentru afacerea respectivă. Adică, își fac un profil personal, își fac prieteni și apoi își schimbă numele din Ion Popescu în Mobilă la Comandă Cucuieții din Deal.

Un profil personal are un reach mult mai bun decât o pagină de Facebook. Deși Facebook urmărește atent ca profilurile personale să nu reprezinte vreo afacere, unele mai trec neobservate (încă). E o tactică foarte proastă pentru cei care o folosesc, deoarece cunosc cazuri în care Facebook a forțat deținătorul acelui profil să îl transforme în pagină, iar reach-ul a scăzut dramatic, bineînțeles. A, și mai există și profiluri fake cu gagici aproape goale pe care le adaugă la prieteni toți băiețeii în călduri. Ca mai apoi acele pagini să se dovedească a fi folosite în alte scopuri de promovare (aceeași tactică cu schimbat nume, poză de profil și date – la profilurile personale e mai simplu să-ți schimbi numele).

A doua variantă ar fi ca tu să îi fi dat add persoanei respective în lista de prieteni cu multă vreme în urmă. Și fiind o persoană care nu prea intra pe Facebook, nu a știut să-ți dea accept sau pur și simplu nu a văzut notificarea. La un moment dat, poate persoana respectivă s-a hotărât să învețe mai bine cum stă treaba cu Facebook și și-a refăcut un pic profilul (altă poză, un nume ceva mai corect și complet etc.) Și poate a văzut cererea ta de prietenie și i-a dat accept după multă vreme, iar tu nu ai observat la notificări că ți-a dat accept. Și așa te-ai trezit cu ea/el în listă :) Orice altă idee e binevenită prin comentarii la acest articol.Prieteni Facebook

About The Author

Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Detalii despre publicitate pe blog găsești aici.

6 Comments

  • VASI le R

    Reply Reply 03/01/2015

    Din câte ştiu eu, Facebook trimite notificări către persoanele care au apreciat o pagină atunci când aceasta îşi schimbă numele. Nu ştiu dacă trimite în cazul tuturor tipurilor de pagini.
    O altă practică neortodoxă este cea cu Javascriptul: există un cod Javascript care, adăugat pe o pagină web a unui site, face o chestie „faină”. Orice vizitator ce ajunge pe acea pagină web va da like fără să ştie la pagina de Facebook menţionată în Javascript, asta cu condiţia ca respectivul să fie autentificat pe Facebook.

  • VASI le R

    Reply Reply 03/01/2015

    O altă cauză întâlnită mult mai des decât cea cu Javascript-ul este cea cu iFrame-ul: butonul de like a unei pagini de Facebook apare pe o pagină web, după care se menţionează: 3 dintre prietenii tăi apreciază asta / fii primul din prietenii tăi care apreciază această pagină. Dând like de acolo, vei aprecia pagina de Facebook.

  • Adi Durai

    Reply Reply 03/01/2015

    Evita anunturile folosind Adblock Plus. Ori de cate ori cineva posteaza articole spam dau report, unfriend si block. La pagini: report, unlinke si unfollow. Sanatos si frumos. Va recomand Bitdefender, au un antivirus foarte bun si pentru Facebook. Asa evitati sa dati si voi share fara sa vreti la articole spam.

  • Daniel

    Reply Reply 03/01/2015

    Mai este si varianta cand siteurile ‘fura’ likeuri cu coduri ascunse in pagina care la un click oriunde pe site da automat like la o anumita pagina. Asta daca navighezi logat pe fb.

  • Mihaela B.

    Reply Reply 03/01/2015

    Multumesc pt interesul de a ma nelamuri :) Din pacate nici unul din cazurile prezentate de tine se potriveste cu ce mi s-a intamplat mie. Iti povestesc mai bine cand ne vedem :p Oricum, ai facut treaba buna ;)

Leave A Response

* Denotes Required Field