Cum afli dacă ai o idee bună de afaceri

Dacă te gândești să pornești o afacere nouă sau să extinzi afacerea existentă pe o piață nouă, este profitabil să faci niște cercetări înainte să faci asta.

Este bine să te întrebi dacă ideea ta de afaceri este bună, mai ales pentru că ne putem îndrăgosti de propiile noastre idei și riscăm să nu mai vedem clar lucrurile.

10 elemente de verificat ca să vezi dacă ideea de afaceri e bună

Există 10 căi pentru a evalua o piață și a vedea dacă o idee de afaceri e bună. Acordă fiecărui element de mai jos o notă cuprinsă între 0 și 10.

Zero înseamnă extrem de neatractiv, iar zece înseamnă foarte atractiv. Dacă ai dubii la acordarea notei, estimarea ta trebuie să fie una rezervată (adică să dai o notă mai mică decât ai fi dispus să dai).

  1. Prioritatea: Cât de mult au nevoie oamenii de acest produs sau serviciu acum? Exemplu: Să revezi un film vechi apărut acum 3 ani este mai puțin prioritar decât să mergi la o premieră care apare mâine.
  2. Mărimea pieței: Cât de multe persoane își doresc în mod activ să achiziționeze un astfel de produs sau serviciu? Exemplu: Piața pentru împletit coșuri din răchită este una redusă, pe când piața medicamentelor care pot vindeca cancerul are un potențial imens.
  3. Prețul potențial: Care este cel mai mare preț pe care ar fi dispus să îl plătească un cumpărător pentru ceea ce oferi? Exemplu: Acadelele se vând 5 lei, pe când avioanele se pot vinde cu milioane de dolari.
  4. Costul achiziției de clienți: Cât de ușor și ieftin este să dobândești un client nou? Exemplu: Dacă covrigăria ta este lângă o școală din cea mai aglomerată zonă din oraș, este mai ieftin să ai clienți decât dacă ai un salon în fundul orașului.
  5. Costul livrării de valoare: Cât de mult costă să creezi și să livrezi valoarea promisă, atât din punct de vedere al banilor cât și al efortului? Exemplu: Este mult mai ușor și mai ieftin să creezi ceva online, decât să construiești o fabrică.
  6. Unicitatea ofertei: Cât de unică este oferta ta comparativ cu alte produse sau servicii existente pe piață și cât de ușor este pentru competiția ta ca să o copieze? Exemplu: Există multe saloane de coafură, dar mult mai puține companii aeriene.
  7. Viteza de punere pe piață: Cât de repede poți crea un produs sau un serviciu pe care să îl vinzi? Exemplu: Să construiești un website simplu de prezentare poate fi destul de ușor, însă înființarea unei bănci durează ani de zile.
  8. Investiția inițială: Cât de mult trebuie să investești înainte de a începe să vinzi? Exemplu: Ca să îți faci o firmă de curățenie ai nevoie de o mașină, cârpe, mopuri și produse de curățenie. Ca să exploatezi o mină de aur ai nevoie de mai mult.
  9. Potențialul de upselling: Există oferte secundare pe care le-ai putea prezenta cumpărătorilor? Exemplu: Când vinzi o imprimantă, oamenii vor cumpăra consumabile pentru ea. Când vinzi o minge de fotbal, oamenii își cumpără alta doar dacă o pierd.
  10. Potențialul de permanență: După ce oferta inițială a fost creată, cât de mult efort suplimentar trebuie să depui pentru a continua să vinzi? Exemplu: Consultanța de afaceri necesită efort continuu, pe când scrierea unei cărți se face o singură dată.

Cum calculezi dacă ideea de afaceri e bună

Am scris acest articol prima dată pe blogul ursales.ro.

Cum verifici dacă o idee de afaceri e buna

Acum că ai evaluat fiecare element de mai sus cu note de la 1 la 10, fă un total și interpretează scorul astfel:

  • Dacă scorul total este mai mic sau egal cu 50 de puncte, treci la altă idee de afaceri. Nu pare bună.
  • Dacă scorul este mai mare sau egal cu 75 de puncte, ideea ta de afaceri este foarte bună. Go for it.
  • Dacă scorul este cuprins între 50 și 75 de puncte, ideea de afaceri te va ajuta să-ți plătești facturile însă nu va avea succes cert fără o investiție mare de timp și bani.

Fă testul celor 10 întrebări din acest articol și distribuie-l și prietenilor dacă ți se pare interesant. Mai multe informații despre afaceri te invit să citești în această carte foarte bună.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.