Anul 2012 a fost unul care a adus în industria web designului numeroase tendinţe cum ar fi tehnologia responsive, tipografia dinamică, integrarea platformelor social media, etc. Se aşteaptă ca în 2013 aceste trenduri să fie duse la un alt nivel care să reîmprospăteze atât aspectul cât şi funcţionalitatea site-urilor.
1. Designul Responsive
Pentru necunoscători, acest tip de design permite afişarea site-ului într-un format flexibil pe mai multe tipuri de dispozitive, de la PC până la telefonul mobil. Cred că este de la sine înţeles că a devenit un trend datorită nevoii oamenilor de a naviga pe diferite pagini web direct de pe terminalele mobile, într-un mod cât mai accesibil. Fie că intri de pe o tabletă, un smartphone sau de pe notebook-ul personal, site-ul îşi va păstra elementele cheie şi structura acestuia se va adapta în funcţie de rezoluţia la care este afişat.
Unul din cele mai populare site-uri care folosesc această tehnologie este chiar cel al companiei Microsoft:
2. Imagini mari
Probabil pare ceva banal şi mulţi nu pricep de ce asta ar fi ceva nou. Aşa şi este, nu este nimic nou, imaginile au fost folosite mereu, dar iată că tot mai multe site-uri folosesc pentru a-şi prezenta serviciile imagini de dimensiuni mari ce atrag atenţia vizitatorilor într-un mod mult mai elegant. Se pare că zicala „O imagine face cât o mie de cuvinte” ilustrează cel mai bine această orientare a web designului.
Dacă încă nu v-aţi dat seamă despre ce e vorba, puteţi vizita site-ul Italo Kitchen:
3. Scrolling de tip Parallax
Parallax duce de fapt folosirea imaginilor la un nivel ce presupune crearea unor animaţii prin suprapunerea mai multor elemente grafice. Acest procedeu are un impact foarte mare asupra vizitatorilor unui site. Banalul scrolling ce ne face rotiţa de la mouse să o ia razna a devenit acum mult mai distractiv. Pot spune că această tehnologie, realizată până la urmă prin intermediul unui plugin, poate fi folosită în moduri foarte creative, care să te facă să spui „wow!” atunci când intri pe o pagină. Modalităţile de utilizare diferă dar unul din site-urile mele preferate care folosesc Parallax este cel de prezentare al produselor din seria Air Jordan 2012. Alt exemplu care se foloseşte de aceeaşi tehnologie dar într-o manieră puţin mai subtilă este Range Rover Evoque.
4. Skeuomorphism
Skeuo-cum? Probabil nici nu contează denumirea aşa mult pentru utilizatorii de baza. Concret, skeuomorfismul pune acccent pe elemente grafice cât mai apropiate de realitate, cu umbre, texturi, mici detalii neregulate ale suprafeţelor, etc. Cele mai multe exemple sunt întâlnite în aplicaţii iar subiectul este unul delicat deoarece Apple a pus (practic) bazele acestui concept în lumea interfeţelor grafice, lucru care nu a fost apreciat de toţi iar unii chiar s-au grăbit să îl critice. Cert este că e un trend tot mai des folosit în UI Design (User Interface Design) şi se aşteaptă o creştere a site-urilor care să pună accent pe astfel de elemente grafice.
Exemple sunt destule şi probabil cei care sunt atenţi la detalii pot observa foarte uşor această practică în aplicaţii. Iată totuşi şi un blog care o foloseşte:
5. Site-uri bazate pe o singură pagină (Single Page Design)
Deşi majoritatea site-urilor sunt bazate pe multe pagini, există şi excepţii. Mulţi realizează că utilizatorii care intră pe un site au nevoie de informaţii cât mai uşor de citit şi de aceea, aleg această metodă pentru a-şi prezenta serviciile. E foarte simplu: vizitatorul intră, îşi face o impresie generală despre site şi în scurt timp ajunge la ce îl interesează printr-un singur click, fără a mai fi nevoie să fie încărcate pagini auxiliare. Avantajele se văd atunci când ai nevoie de un site de prezentare pentru o aplicaţie sau pentru anumite servicii dar nimeni nu te limitează la a folosi acest tip de design doar în domeniile pe care le-am amintit.
Ben Fryc îşi prezintă lucrările pe portofoliul său într-un mod foarte simplu şi în acelaşi timp elegant:
Părerea personală
Fiind grafician web, pot spune că am destule aşteptări de la 2013, aşteptări care vor influenţa mai mult sau mai puţin modul în care arată site-urile. Cred că accentul se va pune mai mult pe simplitate în design deoarece oamenii caută soluţii tot mai simple la probleme, lucru care s-ar putea reflecta în toate activităţile lor.
De asemenea, tot mai mulţi se inspiră din interfaţa metro care şi-a făcut apariţia în windows 8. Nu e un lucru rău dar nu strica să fim originali şi să ne inspirăm cât mai puţin de la produse deja foarte populare ca design.
Sper că v-a făcut plăcere să citiţi acest articol şi aştept opiniile voastre.
Acest articol este un guest post sris de Mihai Şerban, designer la ICEWave Design.
Punctul nu mai este un trend ci poate doar o confirmare a tendintei 2012 si o necesitate…
La ce punct te referi mai exact?
Chiar, la ce punct te referi :)?
La Punctul 1 :(
Chiar daca Responsive Design nu e o noutate absoluta tot o tendinta este si in 2013 :)
Multumesc Laurentiu!
Asa este, pentru blog e ideal ceva simplu dar depinde mult si de tipul de blog. Eu de exemplu prefer ceva de genul acesta: http://www.wpexplorer.me/premium/bloggit/ Probabil as scoate slider-ul si as modifica mare parte din elemente dar pe tipul asta de design as merge.
Si totusi cel mai bun design (pentru bloguri) este unul simplu pe care sa-ti poti citi articolul fara sa te streseze prea multe widgeturi si backgrounduri cu toate culorile :)
Si bravo Mihai pentru guest post ;)