Ai o afacere extraordinară. Dar invizibilă fără un branding digital eficient!

A deschide uşa, fizică sau virtuală, a firmei tale, a te posta în prag sau în faţa tastaturii şi a avea pretenţia să curgă comenzile, poate fi prima şi ultima greşeală pe care o faci.”

O afacere nu se poate impune în conştiinţa generaţiilor de consumatori fără să reprezinte mai mult decât produsul fizic sau serviciul pe care îl oferă.

Cele care le-au supravieţuit fondatorilor, devenind moşteniri, au reuşit datorită promisiunii subînţelese pe care o fac, de „calitate”, „durabilitate”, „siguranţă”, „fiabilitate”, „originalitate” etc., şi pe care trebuie constant să o respecte.

A ajunge să fii identificat cu o anumită valoare dincolo de orice îndoială, aceasta este esenţa brandului, Sfântul Graal al marketingului online.

Ce sunt brandul, brandingul şi rebrandingul

Pare simplu: brandul este semnul distinctiv (nume, termen, design, simbol, orice altă trăsătură), brandingul este procesul de creare a semnului distinctiv, iar rebrandingul presupune reinventarea semnului distinctiv, ca o declaraţie că ai ajuns la un alt nivel sau că te îndrepți într-o direcţie nouă.

Partea complicată apare când întoarcem pagina definiţiilor. Pentru că brandul nu se rezumă la semnul grafic prin care este reprezentat, ci înglobează valorile pe care afacerea se întemeiază.

Un logo doar sintetizează viziunea ta, comunicând simţurilor consumatorului esenţa a ceea ce ai de oferit.

Ia gândeşte-te: dacă vrei să-ţi cumperi un telefon rezistent, probabil că îţi vine automat în minte o anumită firmă, dacă îţi doreşti unul inovator, alegerea ta va fi diferită, iar dacă te satisface unul accesibil, optezi pentru un producător pe care tu îl identifici cu această caracteristică.

Fiecare brand se croieşte după un public ţintă, nevoile clienţilor vizaţi dictând caracteristicile produselor/serviciilor.

Tocmai datorită complexităţii acestei unelte de marketing, o strategie de branding nu livrează rezultate peste noapte.

La fel cum nu poţi cunoaşte un om dintr-o privire, e nevoie de un contact cu o durată rezonabilă între consumator şi produs/serviciu pentru a se crea o legătură care să garanteze durabilitatea relaţiei (sunt necesare 7 interacțiuni pentru memorarea unui brand, conform unei statistici prezentate de Lucidpress.com).

Iar acest contact trebuie inițiat înainte de a se produce acţiunea propriu-zisă de vânzare-cumpărare, profitând de întregul potenţial al brandingului digital.

Dacă ne referim la rebranding, procesul poate fi chiar mai complex, deoarece presupune nu doar impunerea unui concept nou, ci şi îndepărtarea de o imagine deja formată, o luptă pentru recunoaştere, pe fondul unei lupte cu preconcepţiile.

De ce ai avea tu nevoie de aşa ceva

Pentru că în hărmălaia din online, dacă nu eşti vizibil, dispari la fel de repede cum ai apărut şi nu o să ştie nimeni că ai existat.

Dacă pe vremuri, într-un peisaj antreprenorial modest, o afacere se putea promova singură, cu unica condiţie de a răspunde unei anume nevoi a consumatorilor, în aglomeraţia din zilele noastre, de pe orice nişă de piaţă, simpla aşteptare nu poate aduce decât falimentul.

A deschide uşa, fizică sau virtuală, a firmei tale, a te posta în prag sau în faţa tastaturii şi a avea pretenţia să curgă comenzile, poate fi prima şi ultima greşeală pe care o faci.

Construirea unei afaceri fără construirea unei strategii de promovare e ca ridicarea unui hotel în mijlocul pustietăţii: poate fi cea mai nouă minune a lumii, dar dacă nu ştie nimeni de el sau dacă tu nu ştii să-i prezinţi adevărata valoare, îl vor vizita doar arheologii generațiilor viitoare.

Dacă nu te conving cuvintele, ascultă de cifre (date prezentate de Lucidpress.com):

  • calitatea brandului poate creşte veniturile cu până la 23%
  • 64% dintre consumatori devin fideli unui brand cu care împărtășesc valori comune
  • 70% dintre antreprenori consideră că este mai importantă dezvoltarea brandului decât vânzările imediate

Dacă scopul tău este nu doar să rezişti pe piaţă, ci să şi creşti, ai nevoie de aşa ceva.

Deoarece brandul reprezintă întreaga arhitectură, totalitatea însuşirilor exterioare şi interioare ale afacerii tale.

Este ceea ce o face „vie”, animând-o cu valorile care constituie structura de rezistenţă a acesteia.

Brandingul îi dă viaţă, iar rebrandingul, o nouă viaţă.

Ce presupune brandingul digital

Implementarea unei strategii eficiente de promovare și fixare a unui site în obișnuințele de căutare pe internet ale utilizatorilor presupune mai mult decât cunoștințe minime de marketing online.

Sigur că poți face și singur câțiva pași în această direcție, până într-un anumit punct.

Dar vei rămâne acolo, dacă nu apelezi la servicii de branding prestate profesionist, și nu la nivel de hobby.

Uite, eu îți spun pe scurt cam ce înseamnă asta (fără să intru în detalii despre UX, UI, SEO, SEM, PPC, Google Analytics etc.), și tu stabilești dacă e de domeniul do-it-yourself sau nu.

În primul rând, trebuie stabilite valorile afacerii, care vor constitui ADN-ul brandului tău.

Apoi, este imperativ să îţi cunoşti atât publicul țintă, pentru a alege modalităţi personalizate de abordare, cât și concurența, analizându-i constant mișcările şi adaptându-ţi strategiile în funcție de contextul pieței pe care activezi.

Acordă o atenţie deosebită identității vizuale a brandului tău, deoarece cuvintele trebuie să beneficieze de un suport solid de conținut media.

Iar acum urmează partea grea: convingerea utilizatorului să-ți devină client. 

Pentru un branding digital reuşit, trebuie să faci asta atât direct, folosind tehnici de copywriting, ca să-i „împingi” pe vizitatorii site-ului la o acţiune, să dea un click, să se aboneze la un newsletter, să comande un produs/serviciu ş.a.m.d., cât şi indirect, determinându-i să-şi dorească ceea ce ai tu de oferit, prin strategii de content writing.

Asta înseamnă că trebuie să furnizezi constant, pe toate canalele de comunicare online, conţinut de calitate, unic, original şi relevant, axat pe informare, educare şi satisfacerea unei nevoi, prin care să apropii utilizatorii de domeniul tău de activitate şi, prin extensie, de soluția ta pentru nevoia lor.

Trebuie să le stârnești curiozitatea într-atât încât nici să nu își dea seama cum şi când anume a apărut dorința de a cumpăra fix de la tine.

Pentru asta, trebuie să fii activ pe bloguri şi reţele de socializare, să concepi ghiduri, tutoriale, advertoriale, e-book-uri etc., adică să ţii continuu legătura cu ei, dar nu cerându-le ceva, ci oferindu-le ceva.

Doar când vor simţi că au ei ceva de câştigat, vei câştiga şi tu.

Dă dovadă de consecvenţă în promovarea pozitivă, insistând pe punctele tale forte și pe beneficiile pe care produsul/serviciul tău îl au asupra calității vieții utilizatorului.

Explorează numeroasele posibilități ale marketingului emoțional, ştiut fiind faptul că trebuie să miști ceva înăuntrul consumatorului dacă vrei ca el să miște chiar și un deget ca să dea click pe produsul tău.

Iar dacă rezultatul nu este pe măsura aşteptărilor, foloseşte-te de o analiză web, să vezi ce nu a mers bine – dacă e vorba despre felul în care comunici, despre limitări ale site-ului sau ale strategiei alese – şi o iei de la capăt.

Aşadar, dacă insiști să înveţi singur regulile brandingului, pe care ţi le-am prezentat doar grosso modo, nu e imposibil.

Dar când o să mai timp de afacerea ta?

Cu puţin ajutor ai putea ajunge departe

Lumea marketingului online nu este o junglă. Este un furnicar, cu milioane de mesaje şi imagini mişunând neîncetat în toate direcţiile.

Un aparent haos, în care serviciile de branding au rolul de a te ghida spre destinaţia finală: vânzarea.

Cum să ieşi tu în evidenţă în toată această nebunie, aici e arta, aici e ştiinţa.

Astăzi nu mai merge să strigi în gura mare că produsul tău e cel mai bun, ci trebuie să demonstrezi permanent că este aşa, astfel încât internautul să ajungă la această concluzie fără să trebuiască să o spui tu.

Iar asta nu se poate întâmpla fără a te ridica constant la nivelul aşteptărilor pe care tot tu trebuie să le creezi. Vorba se duce, desigur, dar nu de una singură sau, cel puţin, nu ajunge foarte departe în şuvoiul de informaţii de acum.

Trebui să fii prezent în baza de date emoţională a utilizatorului prin brandul tău, care reprezintă, în esenţă, efectul pe care îl are asupra lui ceea ce ai tu de oferit.

Asta este cel mai greu, să-şi construieşti drumul spre inima lui, depăşind două mari provocări: de a-i capta atenţia, iar apoi de a o menţine în jurul unui brand consolidat.

Poţi ajunge acolo, cu puţin ajutor, prin alegerea în mod realist a publicului ţintă, a celor mai eficiente modalităţi de a stabili o conexiune cu acesta, alocând produsului tău o valoare emoţională definitorie, iar apoi cimentând acea valoare în subconştientul celor cărora te adresezi. 

Dar acestea sunt chestiuni cu care nu ar trebui să îţi baţi tu capul. În fond, tu ai o afacere de condus!

2 comentarii la „Ai o afacere extraordinară. Dar invizibilă fără un branding digital eficient!”

  1. Cam asa e cum zici. Da’ nu iei in considerare ca romanii se pricep la toate, citesc un articol, se uita la un tutorial si sunt asi. In ce priveste marketingul online, solutiile accesibile incurajeaza abordarea problemei pe cont propriu, ceea ce nu-i rau, daca vrei doar sa fii si tu pe acolo, pe internet. Dar asa, de capul tau, nu faci performanta si afacerea ta va fi acul in carul cu fan pe care nici macar nu se va sinchisi sa-l caute cineva.

    Răspunde
  2. Adevarul e ca si eu am incercat sa ma promovez singura, ca doar ce mare lucru, nu? Asa, ca joaca, merge, dar iti dai seama de la o vreme ca nu prea e eficient daca scopul tau chiar e sa fii cunoscut si nu doar sa postezi pentru “prieteni”. Pana am vorbit cu cineva, am platit si s-a pornit treaba. Fiecare cu meseria lui, asta ar fi concluzia.

    Răspunde

Comentează la acest articol

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.