Nu prea scriu despre politică și recunosc că nici nu mă pricep la politică. Așa că acest articol nu va fi despre asta. Va fi despre publicitatea politică. Pe alocuri este ilar, dacă nu chiar tragic.
Nu generalizez, dar cred că unii politicieni puteau tura asta ori să se gândească la bugete de publicitate mai mari, ori la oameni mai buni care să le servească drept consilieri de imagine. Sau ambele.
Politica este foarte dură în România. Din păcate este un drum fără întoarcere. Dacă pe brandul tău preferat îl mai poți ierta când face câte-o gafă, pe politicianul tău preferat (dacă există așa ceva), mai greu. Pentru că în politică lucrurile stau un pic diferit decât în comerț. Când un brand concurent greșeșete sau chiar știi că e de rahat, cel mai profesionist din partea ta ca și brand net superior este să taci. Lucrurile stau altfel în politică. Când un om politic greșește, adversarii stau la cotitură și abia așteaptă să aibă de ce să se lege. Lucru total greșit, bineînțeles, din toate punctele de vedere.
O să-mi spuneți că lucrurile stau un pic diferit în România. Și n-am să vă contrazic. Deloc. Asta înseamnă că singura soluție care le rămâne politicienilor care sunt în campanie electorală este să fie al naibii de atenți la cum se expun. Pornind de la exprimare scrisă, spațiu după virgule, hârtia pe care printează și terminând cu gesturi publice, declarații, programe de dezvoltare etc.
Dacă tot știți că politica e o mare porceală în România și mai știți că în general numărul de învingători e limitat (formal 1, informal probabil mai mulți, dar nu toți), de ce să nu ieșiți măcar cu bine din asta? Lumea nu s-a schimbat. S-au schimbat mijloacele de stocare și de comunicare. Mă refer la internet, marketing digital.
Iar asta ne face să ne aducem aminte cu ușurință ce ați făcut ieri sau azi. Și după 20 de ani. Cu un singur click sau apăsare de touchscreen. Maxim 2. O să ziceți că nu trebuie să fie experți în prezență online pentru că electoratul vostru masiv e altul. Nimic mai greșit. Da, probabil electoratul vostru nu este expert în a crea sau a consuma marketing digital. Momentan. Însă industria de marketing digital se perfecționează extraordinar. Și cei din comerț livrează chestii mult mai faine decât ați putea gândi. Atât pe plan intern cât și internațional. Și ghiciți ce se întâmplă? Orice om se va obișnui cu ”așa da” în această industrie, adică cu binele. Și va putea vedea imediat răul, adică ceva făcut prost sau slab calitativ. Nu uitați istoria. O să vă dau un exemplu din tehnologie.
Când a părut primul iPhone era revoluționar. Când a apărut primul Samsung din seria S era super tare. Acum, când apare câte un nou model din aceste serii inclusiv fanii adevărați cârcotesc în jurul lui. Pentru că oamenii s-au obișnuit cu binele și probabil sunt destul de realiști să nu se mai aștepte în viitorul apropiat la ceva revoluționar, dar se așteaptă măcar la ceva cât de cât bun. Lucru care prin publicitatea politică nu prea l-am văzut. Până acum.
Avem politicieni in Romania? Mie imi pare ca sunt aceeasi oameni care incearca sa prosteasca pe aceiasi votanti. Problema e ca au ceva legi mai stricte de data asta. Atat.