Comunicare la telefon

De ce nu îmi place comunicarea la telefon sau pe Facebook Messenger

Urăsc comunicarea chestiilor importante la telefon. Pentru că în vorbe se risipește esențialul, se rispește structura, se rispește aproape tot. Nu mereu, dar în 90% din cazuri.

Plus că se risipește timp. Eu știu că cel mai ușor e să vorbim la telefon sau pe Facebook Messenger pentru că îți este mai la îndemână. Dar asta nu înseamnă mai multă eficiență în zilele noastre. Zile în care oricum ești full. Nu mă înțelegeți greșit. Eu am niște ore programate de vorbit la telefon cu oamenii mei, dar mereu îi întreb sau ”îi simt” dacă pot vorbi și dacă nu pot revin după.

Este foarte important să te auzi. Este și mai important să te vezi. Dar pe subiecte pe care le-ai discutat deja pe mail și le-ai structurat sub formă de puncte. Dacă nu știi de ce te sun și ce te întreb ce te întreb degeaba, te deranjez și îmi consum timpul aiurea. Valabil și vice-versa. Apelul telefonic sau discuția pe Facebook Messenger ar trebui să fie doar o formă de follow-up a unui mail.

Da, știu că apelul telefonic, Facebook Messenger sau alte forme de comunicare instant sunt mai rapide. Dar nu sunt și mai eficiente. Dacă mă suni în timp ce mănânc sau stau pe WC și vrei să-mi vinzi ceva, șansele tale sunt nule. Scriam aici ceva pentru oamenii de vânzări (ca mine). Contactul direct nu înseamnă mereu răspuns direct sau răspuns corect.

Inspirat de un articol distribuit de Claudiu pe Facebook, am să scriu motivele pentru care nu sunt mereu disponibil telefonic sau pe Facebook Messenger. Exceptând colegii din echipa mea pentru care sunt mereu disponibil și știu că dacă mă sună mă sună cu un scop. Și las totul pentru ei deoarece sunt importanți pentru mine.

În rest, prefer mailul ca modalitate de comunicare. Și eu personal chiar deschid toate mailurile și răspund la toate mailurile în timp util (dacă nu sunt la volan). Prefer mailul pentru că mai devreme sau mai târziu sigur vei primi un răspuns de la mine. Pentru mine mailul e un fel de task list pe care mi-l marchez ca ”de rezolvat” și îl parcurg până la urmă. Dacă vrei să intri în atenția mea dă-mi un mail și mai devreme sau mai târziu te rezolv. Nu te șterg din inbox până nu știu că am răspuns măcar cu da, nu sau poate. gabriel.gsmro@gmail.com

De ce nu răspund la telefon sau pe Fb Mess

  1. Pentru că sunt ocupat. Chiar fac altceva în momentul ăla. Dacă nu sună ocupat nu înseamnă că sunt disponibil. Dacă mă vezi pe Facebook nu înseamnă că sunt disponibil. Poate fac ceva super creativ în momentul ăla sau poate sunt într-o discuție. Sau poate mănânc. Sau poate mă piș. Sau poate nu pot.
  2. Pentru că am agenda pe telefon. Dacă sunt la volan și mă suni să stabilim ceva, nu îmi pot verifica agenda în timp ce vorbesc cu tine. Dacă e mega urgent și important, trag pe dreapta și notez. Dacă nu, de ce nu-mi trimiți frumos un mail și îmi notez exact ce am de făcut? Economisim timp amândoi.
  3. Discuția telefonică nu are trasabilitate. Dacă ai promis ceva sau dacă am promis ceva nu poți verifica. Ai zi că… Am zis că… Mai știi când am vorbit și ai zis că? Orice discuție telefonică importantă se încheie cu un mail de follow up, cu o minută, ceva. Altfel, mă iau cu altele imediat ce am vorbit și uit fără rea voință. Mailul e sfânt la din astea.
  4. Pentru că tu ai timp de vorbit, eu nu. Și asta mă face să resping nativ toată ”lălăiala” pe care tu ți-ai propus-o în discuția cu mine. S-ar putea să fie un deal bun pentru mine și să îl ratez. Recunosc asta. Dar în momentul în care există mai mulți factori de decizie pentru răspunsul meu, trimite-mi naibii un mail.
  5. Nu pot da forward la discuție. Am discutat ceva, mi-a plăcut, e ok. Dar după aia intervin mai mulți factori de decizie. Nu mai bine îți faci tu mailul tău structurat și cu puncte încadrate în timp ca să ai succes? Nu de alta, dar am atâta treabă încât s-ar putea să nu vând ideea ta la fel de bine mai departe.

Eu, Gabriel Ursan, nu sunt inaccesibil și nu-mi creez un scut acum. Zic doar despre niște parametri de eficiență a omului modern. Și asta presupune comunicare scrisă. Învață să scrii și să fii convingător în scris.  A vorbi și a relaționa ok face to face nu e mereu suficient. Comunicarea se realizează în mai multe feluri. Comunică pe limba oricui.

Comunicare la telefon

Sursă foto: ”Sună-mă” via Shutterstock.

About The Author

Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Detalii despre publicitate pe blog găsești aici.

3 Comments

  • VASI le R

    Reply Reply 18/10/2015

    Interesant ce scrii tu aici. E-mailul e util dacă îl verifici în timp util. Unii nu fac asta…

  • Da, pot spune că ai perfectă dreptate în ceea ce spui. Și eu am început să simt asta tot mai des. În ciuda faptului că am o bună ținere de memorie, însă la un moment când sunt încărcat cu o mulțime de minunății, îmi este greu să-mi aduc aminte în timp util de toate treburile. De aceea de la o vreme și eu am început să acord tot mai multă importanță agendei.

  • Marius

    Reply Reply 18/10/2015

    Ca o completare. Ma dispera oamenii care te suna: vezi ca ti-am trimis mail sau scriu pe Facebook vezi ca ti-am trimis mail. Mai ales cei care au tehnologia cu ei si stiu cum se comporta, stiu ca e notificarea aia care TE ANUNTA ca ai un mail.

Leave A Response

* Denotes Required Field