Nu de puține ori în lumea marketingului afiliat se aud expresii precum ”Ai pus link din ăla către eMAG ca să iei comision dacă voi cumpăra eu de acolo.” sau ”Nu cumpărați mă de acolo, că face ăla burta mare pe banii voștri.” sau ”Ai pus link ca să faci reclamă mascată.” sau… you name it.

Eu am să încerc să explic de ce toată lumea are de câștigat din marketing afiliat. În marketingul afiliat există 3 părți. Advertiserul, adică cel care vrea să vândă niște produse sau servicii prin intermediul unui magazin.

Afiliatul, adică cel care vrea să facă niște bani suplimentari din traficul de potențiali clienți față de care se poate expunde. Și Clientul, cel care are o necesitate, o nevoie, o problemă sau o dorință. Cei care practică marketingul afiliat și au legătură cu subiectul să treacă mai departe sau eventual să citească alt articol de pe blog, ca să nu se pălictisească. Trecând peste metodele de afiliere neortodoxe care clar sunt de condamnat (citiți discuțiile de la Radu de aici), iată de ce toate părțile implicate în marketing afiliat au de câștigat.

Advertiserul. Are niște produse sau servicii care pot rezolva sau satisface niște necesități, nevoi, probleme sau dorințe ale unor clienți. Are buget de publicitate, face mix de marketing, face tot ce trebuie să facă un business ca să aibă expunere. Însă are nevoie și de ceva publicitate prin ”word of mouth”. Iar aici are două variante pe care le poate folosi simultan: să facă niște campanii pe bloguri, site-uri etc. (ceea ce ok) și să ofere un comision sub formă de valoare fixă sau procent din vânzări fiecărui afiliat care trimite la advertiser un client care cumpără ceva. De exemplu, eMAG îmi oferă mie 1% din valoarea de vânzare fără TVA (sumă la care plătesc taxe 16% și CASS) dacă tu dai click aici și cumperi telefonul ăla. E un exemplu, sunt și grile de comisionare mai mari. Cert e că advertiserul are de câștigat pentru că un afiliat poate veni cu niște idei de promovare mai faine. Plus că e altceva când recomandarea pentru un produs sau un serviciu vine din partea unei persoane apropiate sau cunoscute clientului.

Afiliatul. E ca și cum ar fi angajat în departamentul de vânzări, dar nu îl întreabă nimeni de sănătate. E ca și cum ar fi partener la business, dar nu îl obligă nimeni să aducă bani de-acasă. Promovează așa cum știe și cum crede, folosind bunele practici și regulamentul fiecărui advertiser. Se trezește la ce oră vrea și se culcă asemenea. Unii.

Și-așa se plânge lumea de bannere și își instalează AdBlocker. E normal și corect să mai facă și publisherul ceva bani dacă tot oferă uneori conținut interesant, util sau de calitate în mod gratuit. Afiliatul muncește pentru banii respectivi și îi merită. Dacă nu ești de acord cu asta e ca și cum te-ai duce la Flanco la magazin, te-ar consilia acolo un băiat drăguț să-ți iei o mașină de spălat, dar ai fi de părere că omul ăla nu ar merita să ia salariu sau bonus din vânzări pentru că la urma urmei tu ai fost cel care a ales până la urmă să-și ia mașina de spalat, tu ai plătit-o etc.

Clientul. Nu putem să ne pricepem la toate. Așa că apelăm la specialiști. Dacă un om s-ar putea specializa pe tot ce are nevoie, ar rămâne foarte mulți alți oameni fără locuri de muncă. Eu am nevoie de consilere, tu ai nevoie de consilere, alți oameni din jurul tău au nevoie de consilere. De asta, înainte să-ți cumperi ceva cauți să te informezi din mai multe locuri. Și ai șanse mult mai mari să faci o achiziție mai bună, mai înțeleaptă, dacă primești informații de calitate. Iar dacă ai dat click pe un link de afiliat nu vei plăti un preț mai mare, vei beneficia de toate promoțiile active ale advertiserului și nu numai că vei lua o decizie probabil o idee mai informat, dar și afiliatul care muncește mai mult sau mai puțin la conținutul pe care îl scrie de obicei pe blog va fi recompensat pentru asta. Pe scurt, everybody wins.


Gabriel Ursan
Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Despre publicitatea pe blog.

    4 replies to "Consider că marketingul afiliat este un lucru bun pentru toate părțile implicate"

    • Postolachi Dumitru

      Afilierea în România începe să semene cu mirajul Adsense de la mijlocul anilor 2000 când orice puștan avea impresia că se pot face bani cu un site și diverse chestii adăugate cu copy&paste.

      Acum afilierea este la fel de prost înțeleasă, toată lumea vrea să vândă dar mulți uită să aducă acel plus valoare la recomandarea pe care o face.

      Afiliatul trebuie să vină în întâmpinarea nevoilor consumatorului și dacă poate chiar să le anticipe. Însă la noi cu mici excepții afilierea înseamnă sute sau poate mii de agregatoare manuale de oferte (aceasta pentru a avea conținut unic și a nu fi penalizați de Big G).

      Serios, cum te poți decide ce smartphone să-ți cumperi dacă pe un site de IT & C cu câteva mii de vizitatori unici pe zi toate smartphone-urile sunt descrise numai la superlativ?! Nu prea poți…

      • Gabriel Ursan

        Corect. Atunci când totul e prezentat la superlativ e greu. Articolul ăla a lui Radu cu (afilere bună, afilere rea) e bun de citit și azi.

        • Postolachi Dumitru

          Radu e cred că printre puținii dacă nu chiar singurul care face review-uri pe bune și spune lucrurilor pe nume. Și drept răsplată, când vine vorba de afiliere, agregatoarele acestea manuale de oferte îi iau fața în ceea ce privește volumul de vânzări.

          Eu am rămas cu un gust amar după ce am vrut să mă documentez în materie de electrocasnice pentru bucătărie (unde aveam un buget de câteva mii de euro) și peste tot nu am găsit altceva decât o rescriere a prezentării oficiale produsului cu link afiliat desigur. Și povestea se repetă pe 99.99% din așa zisele site-uri de review-uri de nișă…

          • Marius

            Sunt cateva niste foarte bune si documentate. Sunt multe nise, cu informatii putine, slabe de tot. Inca e loc de mai bine. :)

Comentează la acest articol