Pentru mine bloggingul este o pasiune. Pur și simplu îmi place și mă face să mă simt bine ori de câte ori am câte un succes online. Fie că e o vorba de o zi cu trafic bun, fie că e vorba de vânzarea de publicitate, fie că e vorba de o zi cu niște conversii bune în afiliere, fie că e vorba de un comentariu în care îmi este apreciată munca, fie că am reușit să mișc niște lucruri într-o campanie umanitară, fie că am cunoscut oameni simpatici, fie că … (lista ar putea continua).

Zona pe care activez eu la job presupune atât managementul unui departament de vânzări, dar de anul trecut presupune în paralel și mult marketing & PR. Și îmi place mult de tot. Marketingul și PR-ul e ca o jucărie nouă pentru mine pe care încep să o descopăr și îmi place din ce în ce mai mult. Însă îmi place și blogging-ul.

La prima vedere multă lume se întreabă de ce îmi plac în același timp două lucruri aparent diferite. Mi-am dat seama de ce. Pentru că sunt doar aparent diferite. În realitate, nu prea sunt diferite deloc. Pentru că dacă vrei să ai succes în marketing, PR și development, trebuie în primul rând să știi să te exprimi. Și ca să știi să te exprimi trebuie să exersezi și să experimentezi în modul „free for all” și „free of charge„, pentru că nici o companie care bagă bani pe mâna ta nu îți va suporta exprimările și mai ales experimentele la nesfârșit.

În primul rând, pasiunea mea pentru blogging mă ține conectat la tot ce mișcă în mediul online. Și ca să fii un bun „marketer” și PR manager trebuie să fii conectat la tot ce mișcă, mai ales în mediul online unde mai este încă o pâine bună de mâncat, pentru că internetul este pur și simplu viitorul. Iar un blog personal este o variantă decentă și relativ neutră pentru început, dar și pentru viitor.

BloggingȘi m-aș putea opri aici, pentru că explicația de mai sus ar fi suficientă, dar n-am să mă opresc aici, pentru că ar fi păcat. Merită să vedem și câteva exemple de succes a oamenilor care au început și continuă cu spor pe blogurile personale, cu toate că își câștigă existența din marketing, PR și dezvoltare. Pentru că pur și simplu lucrurile se leagă.

Să începem cu Manafu, denumit mai în glumă mai în serios nașul actual al blogosferei românești :). Manafu este un mare antreprenor online și se concentrează foarte mult pe tot ce înseamnă zona marketingului digital. Stă foarte bine la capitolul PR, public speaking și multe alte capitole care îți garantează succesul ca lider și ca manager. Din ceea ce întreprinde online și offline câștigă bani probabil, dar înainte de toate să nu uităm că este, a fost și va fi blogger.

Să continuăm cu Cristian China – Birta, cunoscut sub pseudonimul Chinezu. Nu l-am cunoscut personal, dar se spune despre el că partea de PR e la ea acasă atunci când apare numele de Chinezu. Simpatic, relațional și deschis, Chinezu a reușit să fie în prim plan pe zona de marketing digital pentru companii prin proiectul Blogal Initiative. Omul face marketing și PR ca să câștige bani, pentru că ăsta e jobul lui. Dar înainte de toate să nu uităm că este, a fost și va fi blogger.

Alexandru Negrea este blogger și lucrează pentru agenția Spada, agenție care se ocupă de marketingul digital pentru BCR România. Probabil este foarte ocupat cu diverse proiecte de promovare în social media, în mod special Facebook, însă … să nu uităm că este, a fost și va fi blogger.

Marius Ovidiu Călugăru, cunoscut sub numele de Blogatu în blogosfera românească, este alt blogger despre care știu că își câștigă existența în mediul online. Are mai multe proiecte în derulare, de pe urma cărora probabil își obține veniturile lunare, printre care și BlogAwards, dar nu a renunțat să fie blogger. A început ca blogger, continuă ca blogger și va continua ca blogger.

Claudiu Farcaș este un blogger mai puțin cunoscut ca cei menționați anterior. Mai puțin cunoscut comparativ cu ei, nu mai puțin cunoscut în general, să nu mă înțelegeți greșit. A început ca blogger, dar din 2011 și până acum a reușit să aducă vânzări de peste 1 milion de euro grupului eMAG prin practicarea marketingului afiliat. Și asta ca blogger, ca freelancer, nu ca angajat eMAG. Și fiind atât de bun ca blogger care are talent să scrie, să optimizeze și să monitorizeze pe nișe care aduc conversii, cei de la eMAG l-au cooptat oficial (foarte recent) în echipa eMAG ProfitShare.

Mai continui cu exemple de succes a bloggerilor care au început ca bloggeri, continuă ca bloggeri și vor continua ca bloggeri? Mai pot scrie o groază de exemple pozitive, dar statisticile :) arată că un articol lung poate deveni foarte plictisitor oricât de interesant ar fi chiar și pentru cititorul interesat :). Așa că vă învit să profitați de câmpul de comentarii și să continuați voi cu exemple, chiar și despre propria persoană.

Concluzii personale

Concluzia mea este că atâta vreme cât activezi în zona de marketing, PR și dezvoltare, ar fi păcat să nu activezi și pe un blog personal. Pentru că blogul personal te ține conectat, te ajută să iei pulsul trendurilor, te ajută să observi influencerii și metodele lor, te ajută să construiești relații, te ajută să obții mai multe lucruri decât ai obține dacă ai plăti fiecare gram de publicitate, te ajută să te descoperi și … cel mai important, te ajută să-i ajuți pe cei care au nevoie de ajutorul tău, indiferent pe ce nișă scrii.

Plus de asta, un blog personal cred că este de bun augur în zona de dezvoltare personală indiferent dacă lucrezi în marketing sau nu. Pentru că bloggingul nu e numai despre vânzări și conversii. Tocmai nu! Bloggingul e despre lucruri frumoase, utile, interesante, educative, valoroase și destul de pure uneori. Bloggingul e pentru oameni dacă se face cum trebuie.

Și hai să ieșim un pic din România. Până și cei mai buni angajați din top managementul Google sunt bloggeri care activează cu nume și prenume. E un exemplu.

Nu mă compar cu succesul celor menționați mai sus și asta nici nu face parte din obiectivele mele pentru că sunt un blogger part-time, însă asta nu mă poate opri să observ cum stau lucrurile în marketing, PR și development.

Aștept cu interes comentariile voastre dacă aveți bunăvoință și timp.


Gabriel Ursan
Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Despre publicitatea pe blog.

    4 replies to "Bloggingul se mănâncă și cu marketing și cu PR?"

    • Pato Basil

      depinde de ce obiective ai, ei probabil au avut… dar eu cum nu am niciunul, care sa coincida inca cu acea zona nu stiu.
      Vreau sa studiez si eu putin marketing sa am idee cu ce se mananca, dar asa pentru cultura mea generala.

      • Gabriel Ursan

        Păi e păcat că n-ai obiective pe care să nu le conștientizezi, inclusiv pentru un blog just for fun. Chiar și la distracție eu cred că merită să-ți pui niște obiective, chiar dacă ele nu sună mărețe pentru alții, pot suna măreț pentru tine. Inclusiv un obiectiv de genul: am să scriu articole când am chef, despre ce vreau eu, este un obiectiv.

    • George Ginghina

      Nu depinde, ci sigur.
      Automat cand scrii pe un blog, inconstient aplici si tehnici de marketing si PR pentru a atrage vizitatori si pentru a forma o imagine pozitiva asupra brandului tau (in cazul nostru blogul). Ca nu o faci la nivel profi, asta e partea a doua…

      • Gabriel Ursan

        Și chiar dacă nu o faci la nivel profi din prima, tot îți dai șansa să te perfecționezi, dacă continui.

Comentează la acest articol