Cum afectează Apple marketingul și publicitatea pe Facebook așa cum o știai

Apple este una dintre companiile care au căutat MEREu să se diferențieze, chiar dacă la un moment dat au părut ciudați și contra curentului. Până când s-a lansat iPhone și de atunci lumea telefoniei mobile s-a schimbat.

Anul acesta (2020) alături de noile iPhone 12, 12 mini și 12 Pro, cei de la Apple au lansat și un update la sistemul lor de operare pentru telefoane mobile. Acest update se numește iOS 14 și este coșmarul Facebook.

Dacă preferi să auzi și să vezi în loc să citești, am creat și un vlog pe canalul meu dacă vrei o poveste mai amplă. Dacă nu, continuă să citești :)

Ce s-a întâmplat

Apple se orientează foarte mult pe protejarea securității și intimității utilizatorilor săi. Toate companiile declară asta, însă cei de la Apple sunt printre puținele companii care iau măsuri concrete și dure în situația asta.

Pentru că au și puterea să își permită asta. Dacă ar fi fost o companie în declin sau o companie care căuta și ea un loc la masa companiilor de telefonie mobilă, plecau capul și făceau ce zic giganții gen Facebook.

Deși iOS are o cotă de piață mai mică decât Android, deși Apple nu este pe primul loc la vânzările de telefoane mobile, statisticile arată că un client Apple e mai valoros decât unul Android. Clienții Apple sunt mai bogați :)

Și clienții mai bogați fac shopping online, cumpără aplicații și jocuri pentru copii, abonamente la diverse servicii și așa mai departe. De acolo vine puterea Apple. Și banii Apple, bineînțeles :)

Cele mai bogate companii din lume

Reclamele Facebook pe iOS vor fi afectate cu 60%

Pentru că în update-ul la iOS 14 există numeroase implementări legate de intimitatea utilizatorilor, eficiența reclamelor rulate pe aplicația de Facebook instalată pe toate iPhone-urile cu acest update va scădea.

Pe limba oricui: Facebook nu va mai putea colecta atât de multe date personale despre tine, despre istoricul tău de navigare și despre preferințele tale, astfel încât să-ți livreze reclame ultra personalizate.

Adică, situațiile în care ai vorbit despre un frigider lângă telefon și au început să-ți apară reclame cu frigiderul sau când ai vorbit despre faptul că vrei să slăbești și ți-au apărut oferte la criolipoliză, vor fi mai rare :)

Cum afecteaza Apple si iOS 14 publicitatea pe Facebook

Nu vor dispărea complet, asta e clar, dar vor fi mai puține. Cert este că Facebook este maestrul acestui algoritm și cei care fac reclame pe Facebook nu îți bagă ei voit aceste reclame în față. Facebook o face pe baza setărilor.

Cu ce afectează utilizatorul de iPhone

Cu nimic. Din contră, s-ar putea ca foarte mulți fani Apple să iubească această schimbare și să aprecieze că o companie pentru care plătesc (cu bani grei) să ia măsuri concrete de protejare a intimității și securității lor.

Cu ce afectează afacerile care își fac reclamă pe Facebook

Facebook vs Apple

Cu mult. Însăși cei de la Facebook spun că dacă faci reclame pe Facebook, rezultatele pe care le obții pot fi cu 60% mai slabe decât până acum. Același buget și rezultate cu 60% poate însemna faliment pentru mulți.

De aceea în articolele de pe blogul meu îmi tot bat gura și spun că a-ți clădi o afacere (online sau nu) pe o rețea socială pentru care nu plătești nimic, este ca și cum ți-ai construi o super casă pe un pământ pe care nu îl deții.

Recomandarea mea rapidă de reorientare

Reclamele de pe Facebook nu vor dispărea complet (este evident), însă cred că treaba asta ”Facebook vs Apple” despre care vorbim acum este doar începutul schimbării publicității online pe rețelele sociale.

Prin urmare, îți recomand ca dacă afacerea ta (online sau nu) nu folosește deja aceste canale și tactici de marketing, să le integreze rapid în strategia de marketing pentru a nu suferi sau a nu da faliment.

  • Marketing afiliat – marketing bazat pe performanță
  • Email marketing – trafic pe care îl deții mereu, indiferent de schimbări
  • Influencer marketing – bloguri, canale de YouTube, Instagram
  • SEO marketing – articole scrise pe bloguri pe anumite cuvinte cheie
  • Content marketing – creare de conținut util și de calitate

Și lista ar mai putea continua, însă nu face obiectul acestui articol. Dacă te interesează mai multe detalii și surse de inspirație, îți recomand acest articol de pe blogul meu cu unelte de marketing pe care le recomand.

Oricum, postările de tip reclamă sunt foarte evidente, iar copiii și adolescenții de azi (viitorii noștri clienți de mâine) le ignoră cu grație. Produsele sau serviciile vor trebui prezentate doar în context ca să le bage în seamă.

Ce spune Facebook

De ce iOS 14 afecteaza Facebook

Facebook a publicat pe secțiunea lor de small business un articol care se numește ”Cum schimbările Apple s-ar putea să-ți afecteze eforturile de marketing”. Îl regăsești integral aici și îl poți citi în limba engleză.

Articolul începe așa:

”În iunie, la conferința dedicată dezvoltatorilor software (WWDC), Apple anunțat schimbări de produs și politică care va afecta partajarea datelor de-a lungul sistemului de operare iOS. Această politică și restricții plasate pe advertising (reclame/publicitate) creșterea afacerilor și libertatea internetului.

Credem că afacerile gratuite susținute de reclame în cadrul lor (precum Facebook) au fost esențiale în creșterea și vitalitatea internetului și că atât reclamele personalizate cât și intimitatea utilizatorilor pot co-exista. Suportăm măsurile proactive și transparența datelor, dar nu suntem de acord cu schimbările politicilor Apple.”

În paranteză sunt adăugările mele în context. Să continuăm.

Impactul asupra reclamelor personalizate

Schimbările propuse de Apple îți vor limita abilitatea să ajungi efectiv, să înțelegi și să interacționezi cu oamenii de pe dispozitivele mobile și de pe web. (Cei de la Apple) îți vor afecta abilitatea de a înțelege performanța, de a controla cine vede reclamele tale și de a lua decizii informate despre bugetele tău de publicitate.

Pe măsură ce aceste schimbări se produc, cu timpul vei observa o scădere globală în performanța și personalizarea reclamelor tale, dar și o creștere a costului per acțiune (CPA – conversie online care poate fi adăugare în coș, cumpărare online, completarea unui formular, apel telefonic , mesaj etc.)

În mod special, aceste schimbări îți vor limita abilitatea de a:

  • Livra efectiv reclame oamenilor bazate pe interacțiunea cu afacerea ta
  • Măsura și raporta conversiile de la anumiți clienți
  • Te asigura că reclamele tale sunt livrate unei audiențe adecvate
  • Atribui corect instalările de aplicații (dacă promovezi una)
  • Prognoza și optimiza costul per acțiune de-a lungul timpului

Politicile Apple vor face companiile mici să ajungă mult mai dificil la audiența din target, ceea ce le va limita creșterea și abilitatea de a concura cu marile companii. Studiile noastre arată că atunci când afacerile mici rulau reclame pe familia de aplicații Facebook (Instagram inclus) au observat o scădere de 60% a vânzărilor în medie pentru fiecare dolar cheltuit pe publicitate.

De exemplu, un magazin local de cărți ar putea cheltui 50 de dolari pe o reclamă relevantă personalizată și ar putea câștiga 5 vânzări. Fără să își folosească propriile date pentru personalizarea reclamei, acea afacere ar putea cheltui 50 de dolari și ar putea câștiga doar 2 vânzări. Nu anticipăm că propunerile de schimbări din iOS 14 să producă o pierdere completă a personalizărilor, dar sunt o mișcare în acea direcție.

Fără costurile predictibile și reclamele personalizate pe care erai obișnuit(ă) să le creezi și să le rulezi, multe produse și servicii noi s-ar putea să nu se ridice de la sol (să nu aibă succes).

Credem în oportunitatea de a crește și a se dezvolta a noilor afaceri gratuite finanțate de reclame (gen aplicații sau jocuri gratis care îți bagă reclame în ele, platforme similare Facebook, bloguri, site-uri, tool-uri etc.), dar nu suntem de acord cu încercarea Apple de a disrupe ecosistemul reclamelor online și oportunitatea afacerilor mici de a fi susținute de acesta.

Răspunsul nostru

Nu suntem de acord cu abordarea și soluția Apple, dar deocamdată nu avem altă alegere decât să arătăm (să ne supunem) ce dorește Apple. Dacă nu vom face asta, ei vor bloca aplicația Facebook din App Store, ceea ce nu va face decât să afecteze afacerile (și a lor dar și a clienților Facebook) și utilizatorii care se bazează pe serviciile noastre.

Nu putem să ne asumăm acest risc în numele milioanelor de afaceri care se bazează pe platforma noastră pentru a crește.

Angajamentul nostru față de tine

Prioritatea noastră este de a continua să oferim stabilitate afacerilor mici și advertiserilor. Facem ceea ce putem pentru a te ajuta să te pregătești și să atenuezi impactul politicilor Apple și a ghidului de schimbare. Am oferit asistență detaliată clienților noștri aici.

Vom continua să asistăm afacerea ta în trecerea ărin aceste schimbări și vom face tot posibilul pentru a introduce facilități noi pentru reclame și soluții de măsurare pentru a-ți oferi cea mai bună performanță și măsurare a reclamelor în ciuda limitărilor anunțate de Apple. Vom oferi mai multe informații actualizate pe măsură ce Apple decide să arate mai multă transparență și face valabile mai multe informații.

Te încurajăm să dai share acestor informații în cadrul organizației tale și să dezvolți un plan pentru a răspounde aceste disrupții produse eforturilor tale de marketing.”

Realizează-ți verificarea afacerii

Dacă nu ai făcut acest lucru, fă-o acum. Intră aici și realizează verificarea afacerii tale pentru a putea continua să faci reclame pe Facebook și Instagram atunci când toate modificările vor intra în vigoare.

Concluzie Facebook vs Apple

Unii fani Apple vor deveni și mai fani. Alții care aveau un gând să tracă la Apple, vor avea încă un motiv să o facă. Iar toți marketerii (inclusiv eu) vor fi afectați de aceste chestii și vor trebui să găsească metode de a face față.

În marketingul online lucrurile se mișcă mereu rapid. De fapt, în ultimii 10 ani în foarte multe domenii lucrurile se mișcă mereu rapid. Trebuie să fim pregătiți pentru mai multe reconversii profesionale și schimbări.

Cuvântul cheie este acțiune. Adică dacă ai citit (de exemplu) că trebuie să investești în email marketing, nu o lăsa pe după sărbători sau pe după cine știe când. Fă-ți cont acum pe o platformă și începe. E doar un exemplu.

Dă acum un share acestui articol pentru a-ți ajuta prietenii care au o afacere (online sau nu) ce se bazează pe Facebook. Adică aproape toți :) Ai butoanele de share direct un pic mai jos.

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut interesant despre tehnologie, dezvoltare, marketing și lifestyle.

Nu fac spam! Protecție date conform GDPR. Te poți dezabona oricând.

4 comentarii la „Cum afectează Apple marketingul și publicitatea pe Facebook așa cum o știai”

  1. Parerea mea este ca mutarea celor de la Apple e o manevra mai mult de marketing. Toti gigantii astia IT sunt la acelasi butoi cu miere. E ca in politica , se fac ca se cearta pt. ,,popor si tarisoara lor” dar de fapt interesul este acelasi si se schimba intre ei. Dupa felul in care fac bancile bani din nimic tot asa procedeaza si gigantii IT. Aceasta este a doua descoperire moderna. La banci principiul banilor din nimic se bazeaza pe sistemul rezervelor fractionale. Daca vine Gigel cu 1000 de lei sa-i puna la banca, aceasta opreste din ei 100 de lei ca rezerve iar restul de 9 fractii le multiplica ,,oferind” credite populatie sau firmelor sau ii investeste in instrumente financiare riscante care fac bani din bani. Gigantii din IT si ei fac bani din nimic. Cu ajutorul dispozitivelor si mega site-urilor inteligente ei culeg abuziv si 100% gratis informatii despre comportamentul utilizatorilor. Aceste informatii sunt prelucrate cu ajutorul inteligentei artificiale si impachetate frumos sub forma de publicitate inteligenta firmelor si nu numai. De aici vine purcoiul de bani care fac aceste corporatii sa creasca ca Fat Frumos intr-un timp foarte scurt. Unde mai pui faptul ca avand o cantitate atat de mare de informatii fac ,,invidioase” si Serviciile statelor puternice. E un ecosistem bine pus la punct si ma indoiesc ca Apple in generozitatea lui s-ar gandi atat de profund, incat ar lasa turma de cateva sute de milioane de oi sa nu fie ,,protejata” . E de la sine stiut ca siguranta si libertatea sunt antagonice. Eu cred ca cei doi giganti se vor impaca intr-un final , cu pretul unei ,,taxe de protectie ” mascata platita de Facebook celorlalti competitori.

    Răspunde
  2. Buna gluma cu faptul ca se gandesc la ,,aia mici”. Cand mai facea Facebook cate un update si strangea surubul si mai tare pentru a obtine si mai mult profit, cred ca tot la micile companii se gandea. Acum se tem ca nu vor mai fi rentabili si ca sa nu-si piarda milioanele de clienti, vor trebui sa reduca preturile la publicitate. Aici e marea miza. Ce vor pierde ei va merge in alta parte pentru ca spectacolul publicitatii trebuie sa continue. Ori vor face niste concesii cu cei care ,,ii au la mana” si o vor da la pace ori cine stie , vor produce propriul lor sistem de operare, propriul telefon.

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.