Participă la consultarea publică and save the internet

Vorbim despre neutralitatea internetului. Neutralitatea internetului este pe scurt, faptul că orice furnizor de internet nu ar trebui să restricționeze accesul utilizatorilor la internet (mă rog, la anumite site-uri, aplicații etc.) și nici nu ar trebui să aibă pârghii legale în acest sens.

În SUA și India treaba asta e destul de bine definită și împâmântenită. În Uniunea Europeană există deschidere către această libertate, dar există în dezbatere 3 pârghii legale care ar putea afecta neutralitatea internetului. Aceste 3 pârghii sunt: 1. Serviciile specializate, 2. Managementul traficului, 3. Zero rating.

Le vom detalia imediat, dar dacă nu ai timp să citești până la capăt și vrei să participi la campania Save the internet, intră pe acest site, participă la dezbatere, explică mai multe detalii cunoscuțiilor și dă share în rețelele sociale la astfel de materiale. De exemplu, la articolul ăsta. Ăstea sunt principalele lucruri pe care le poți face. Apoi, te invit să citești mai multe informații despre neutralitatea internetului și cele 3 aspecte care merită să intre în dezbatere. Tu poți influența deciziile UE. Nu sta confortabil ca mai apoi să sari de fund în sus că nu e drept, că ceva nu e în regulă etc.

Serviciile Specializate riscă să devină banda rapidă contra cost pentru marile companii, ceea ce va împinge tot restul site-urilor, ideilor și startup-urilor pe banda lentă.

”Un serviciu specializat este un serviciu furnizat prin intermediul unei conexiuni de acces la Internet și căreia i-au fost date anumite proprietăți speciale de către ISP. Regulamentul UE privind neutralitatea Internetului interzice etichetarea ca fiind servicii specializate a unor servicii care pot fi furnizate prin Internetul normal.

Din acest motiv, este de fapt chiar foarte greu de imaginat servicii specializate legitime, care chiar nu pot funcționa fără un tratament preferențial. Acest concept al serviciilor specializate a fost inventat de către unii operatori telecom pentru a putea discrimina după bunul plac, dar in urma adoptării unui text echilibrat în aceasta privința în Regulament, este foarte greu de imaginat servicii specializate care să nu încalce nici una dintre regulile Regulamentului. Un exemplu de-a dreptul chinuit de serviciu care are niște cerințe foarte speciale de performanță și, prin urmare, ar putea fi catalogat drept un serviciu specializat, ar fi chirurgia controlată de la distanță.

Textul Regulamentului pune la punct serviciile specializate chiar mai mult decât atât, specificând că furnizarea de servicii specializate nu poate afecta lățimea de bandă disponibilă clienților unui ISP pentru serviciile normale de acces la Internet. Intenția legiuitorului a fost ca pentru furnizarea de servicii specializate, furnizorii acestor servicii să trebuiască să adauge capacitate suplimentară rețelelor.

Problema ghidului este că interzice serviciilor specializate folosite de un client să ocupe din banda de transmisie garantata altor clienți, dar nu le și interzice să ocupe din banda de transmisie a clientului respectiv, încălcând astfel intenția legiuitorului de a forța furnizorii de servicii specializate să-și îmbunătățească rețelele dacă vor sa ofere astfel de servicii și dându-le acestora voie sa adauge servicii specializate în detrimentul lățimii de banda dedicată pentru accesul normal la Internet.

Exemplu/scenariu: Din păcate nu avem așa ceva pentru că, realist vorbind, nu exista exemple realiste și legitime de servicii specializate în ziua de astăzi.”

Managementul Traficului = Nu lăsa furnizorul tău de Internet să decidă ce trafic este important și ce servicii online să încetinească, după bunul său plac. Managementul traficului permite furnizorilor de servicii Internet să administreze traficul de date în rețelele proprii. Astfel, furnizorii pot prioritiza anumite tipuri de comunicații și le pot încetini pe altele. Experiența pe internet poate suferi din această cauză și, de pildă, serialul preferat urmărit pe platforma “X” să nu se încarce la fel de repede ca pe o platforma competitoare. Dusă la extremă, această practică poate discrimina chiar între site-uri sau chiar bloguri concurente.

De aici și întrebarea: Te-ai gândit vreodată cum ar fi să nu mai poți accesa cu aceeași ușurință site-urile sau chiar blogurile pe care le vizitezi, să nu mai meargă toate la fel de repede, ci doar cele alese de cineva într-un birou să se încarce instant, iar restul nu? Cum ar suna un scenariu în care providerul de Internet ți-ar restricționa accesul la anumite site-uri sau le-ar favoriza pe unele în detrimentul altora pe criterii comerciale?

Ghidul interzice discriminarea traficului sub pretextul managementului traficului, dar, din păcate, lasă o portiță deschisă care poate duce la abuzuri. Mai exact, ghidul permite ISP-urilor să facă management al traficului bazat pe clase de servicii, iar clasele respective sunt lăsate la latitudinea ISP-urilor. Problema este ca ISP-urile pot crea aceste clase după bunul plac și pot cataloga diverse servicii în mod complet arbitrar în aceste clase.

Exemplu/scenariu: ISP-ul Mingle, care deține 80% din piața din România, și deci clienții săi nu pot pleca ușor la un competitor, operează un sistem de management al traficului bazat pe clase de servicii. Un startup de VoIP dedicat gamerilor (Voce.GG) este catalogat, din greșeală (sau cu rea intenție, chiar nu avem de unde știi sau afla) în clasa de servicii de email în locul celei de servicii de comunicații de voce în timp real, ceea ce face ca traficul să ajungă în clasa cu cea mai mică prioritate și serviciile de la Voce.GG să fie complet inutilizabile pentru clienții lui Mingle.”

Zero Rating = Pare că primești ceva gratis, dar îți transformă operatorul de telefonie mobilă într-un portar care decide cine intră și cine iese și îi dă un motiv pentru limite de trafic scăzute. Zero Rating este o practică comercială prin care un furnizor de Internet poate să nu contorizeze traficul de date generat de un anumite site/aplicație, mai ales în cazul device-urilor mobile. De pildă: în rețeaua “X” nu consumi date de trafic atunci când intri pe Facebook. Prin asta ISP-urile, iți pot influenta alegerile, din rațiuni care nu țin de alegerea ta.

”Ai fi influențat să nu mai alegi liber, bazându-te pe serviciul care ți se pare cel mai potrivit pe tine, pe cel care a ajuns cel mai bun, etc., ci ai fi influențat să-l alegi pe cel care are o relație comercială cu un furnizor de Internet. Și asta nu ar mai susține inovația, performanța, nu ar mai motiva furnizorii de servicii online să creeze valoare pentru utilizatori pentru a-i face să devină utilizatori și să folosească serviciile lor sau să le recomande altora, ci s-ar mulțumi doar să facă astfel de deal-uri cu furnizorii de Internet.

Exemplu/scenariu: ISP-ul Mingle, care deține 80% din piata din România are un serviciu de zero rating pentru propriile servicii de video, rețea socială, dating, căutare de job-uri sau dacă le cedezi spațiul de reclamă de pe site-ul tău. Pe de o parte vrei ca site-ul tău să fie citit de 80% din piața din România, pe de alta nu ai vrea să le dai spațiul tău de reclamă pentru promovarea serviciilor lor.”

Save The Internet

Intră pe acest site și implică-te. Iată și un video mai ușor digerabil mai jos despre libertatea internetului.

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut interesant despre tehnologie, dezvoltare, marketing și lifestyle.

Nu fac spam! Protecție date conform GDPR. Te poți dezabona oricând.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.