Te atrag motocicletele și vrei să-ți iei un motor offroad? Vom vorbi despre toate aspectele de care trebuie să ții cont înainte de a alege o motocicletă pentru motocross sau o motocicletă pentru enduro.
Eu sunt Ursan și sunt pasionat de motociclism enduro. Mă consider încă începător și mai am multe de învățat. Scopul meu este să-mi documentez călătoria în lumea motociclismului în timp ce promovez practicarea în siguranță și cu responsabilitate a acestui hobby.
Mă găsești pe YouTube pe canalul Ursan, pe blog la GabrielUrsan.ro sau pe Instagram și TikTok cu userul gabrielursan. Te invit să-mi dai un follow, un like un comentariu sau ce se mai dă :) și acolo.
Acestea fiind spuse, dă-mi un like și un comentariu la acest video cât bag introul și hai să-i dăm drumul. Dacă nu ești adeptul videoclipurilor, treci peste și citește mai departe acest articol ce surprinde esența.
Beneficiile fizice și mentale ale motociclismului enduro
Eu am un job destul de stresant. Foarte frumos, dar stresant. Lucrez în vânzări și marketing online, sunt antreprenor, am scris și o carte de curând (în curs de publicare), iar în timpul liber sunt soț, tată și responsabil cu casa.
Îmi place ceea ce fac, dar cum ziceam și în videoclipul legat de hobby-uri, aveam nevoie de un hobby care să îmi îmbunătățească mentalitatea. Motociclismul enduro este acest hobby pentru mindset.
Un prim beneficiu este faptul că e un sport. Și avem nevoie de sport în viața noastră pentru a fi sănătoși, pentru a elibera endorfine și pentru a fi fericiți. Pe mine enduro m-a ajutat, printre altele, ca să slăbesc sănătos.
Am pierdut sănătos peste 18 Kg într-un an și un pic de când m-am apucat de motociclism enduro (poza e din 2020). Bine, am făcut și sport și nu am mai mâncat sau băut așa multe prostii, dar per total enduro mi-a dat imboldul.
Al doilea beneficiu este unul mental. În motociclism enduro reușești să te relaxezi și să-ți eliberezi mintea de orice fel de gând. Atunci când ai mintea limpede și goală creierul se relaxează cu adevărat.
Motociclismul enduro m-a ajutat să-mi cresc nivelul de curaj, încrederea în sine, nivelul de plăcere și să fiu mai puțin predispus la atacuri de panică (lucru cu care mulți copii din ziua de azi se confruntă).
Stabilește cum vrei să te dai cu motocicleta pentru a ști ce să alegi
Pentru a alege o motocicletă corect din prima stabilește cum vrei să te dai. Vrei să mergi cu viteză mare pe drumuri forestiere sau drumuri agricole relativ nivelate? Vrei o senzație mai agresivă la accelerație?
Sau vrei mai degrabă să fii explorator și aventurier? Vrei să poți călători distanțe un pic mai lungi pe mai multe tipuri de teren? Vrei să urci pe munte, să treci prin râuri, să cobori pante abrupte și apoi să le urci?
Este foarte important să te gândești la acest aspect înainte de a te uita la prețul motocicletei pe care vrei să o alegi. Gândește-te și ce tip de teren ai la dispoziție cel mai des, ca să știi ce poți să faci.
Este important acest aspect pentru că te va ajuta să alegi dintre o motocicletă de tip cross sau o motocicletă de tip enduro. Acestea arata de la distanță la fel, dar nu sunt neapărat la fel pentru că au scopuri diferite.
Care este diferența dintre o motocicletă enduro și un motocross?
Motocicletele offroad sunt cel mai des cunoscute în România ca motociclete cross sau motocross. Însă nu toate dirt bike-urile sunt motociclete cross. Multe dintre ele sunt motociclete enduro.
Motocicletă Motocross
Deși arată aproximativ la fel, motocicletele motocross au altă hartă a softului, altă cutie de viteze și un alt stil de schimbat treptele de putere. Sunt mai agresive și ating viteze mai mari. Sunt și mai ușoare.
O motocicletă de tip motocross este construită pentru a fi cât mai ușoară posibil. Printre dotările standard se numără un rezervor mai mic pentru benzină, puține electronice și un singur mod de pornire.
Nu prea se spune cât bagă la oră un motocross prin specificațiile tehnice, însă un 450 în 4 timpi ajunge și la 120 de Km/h. Nu e o viteză ridicol de mare, dar ajungi repede la ea și asta poate fi destul de agresiv.
Motocicletele cross sunt gândite pentru a te da tare. Nu sunt confortabile și nu pot fi conduse pe autostrăzi nici măcar dacă sunt înmatriculate și au numere, oglinzi, semnalizatoare, ITP, RCA și tot ce trebuie.
De fapt, o motocicletă cross autentică, 100% dedicată cross-ului, nu cred că poate fi condusă legal pe drumurile publice sub nici o formă pentru că nu are nici măcar precablările esențiale pentru stopuri sau semnalizări.
Când mă gândesc la un motocross, mă gândesc la un motor mai degrabă de circuit, nu la unul de explorat distanțe lungi prin natură și prin terenuri variate (noroi, piatră, pământ, râuri, păduri, văi, dealuri).
Deși merge și pe terenurile enumerate anterior, eu am exprimat utilizarea optimă, iar ca să-ți faci o idee iată poza asta care ar descrie ce se întâmplă cel mai bine în motocross cu o motocicletă offroad de tip cross.
Viteză mare, circuite, sărituri.
Motocicleta Enduro
O motocicletă enduro este mai grea față de o motocicletă cross pentru că ea la bază când este vândută, este vândută pentru a putea fi folosită legal pe drumurile publice. Vine cu semnalizare, oglinzi și stop pe frână.
Bine, majoritatea celor care își cumpără o motocicletă enduro de nouă chiar roagă dealerul ca să îi scoată toate aceste dotări, deoarece oglinzile și semnalizările sunt sortite distrugerii după câteva căzături.
Când zic că este mai grea, nu este cu mult mai grea față de un cross. Diferențele se simt doar la nivel profesionist sau în competiții. O motocicletă enduro este oricum mult mai ușoară decât una de stradă.
O motocicletă enduro este concepută să ”îndure” mai multe tipuri de obstacole pentru o perioadă mai îndelungată, deoarece are un rezervor mai mare de benzină cu care teoretic poți să parcurgi distanțe mai lungi.
Eu am ales motociclismul enduro pentru versatilitate și pentru faptul că pot explora teren necunoscut fără să-mi fie teamă că pot da peste ceva nasol, că iau curbele înguste șerpuite greu sau că mi se termină benzina după o oră.
Nu zic că motocross nu este ok. Nu există răspuns precum care este cel mai bun: ”Motocross sau Enduro?” Ambele tipuri de motoare sunt foarte bune. Diferă doar scopul în care sunt folosite. Acum că știi, poți alege.
Care este diferența dintre un motor în 2 timpi și unul în 4 timpi?
Primesc deseori această întrebare: ”Care este diferența dintre 2 timpi și 4 timpi?” sau ”Care motor e mai bun, 4 timpi sau 2 timpi?”. Bineînțeles, nu există un câștigător absolut între 2T sau 4T, dar hai să povestim.
Motorul în 4 timpi
Motorul în 4 timpi este un tip de motor cu ardere internă al cărui piston face 4 curse simple într-un ciclu motor. Pistonul se mișcă într-un cilindru închis la un capăt de chiulasă.
Mișcarea pistonului este asigurată de un mecanism bielă-arbore cotit și are loc între două poziții extreme: punctul mort interior și punctul mort exterior.
În punctul mort interior PMI, pistonul este în interiorul cilindrului și volumul acestuia este minim. La punctul mort exterior PME, pistonul se găsește la cealaltă extremitate în raport cu PMI și volumul acestuia este maxim.
Un ciclu motor are loc de-a lungul a două rotații ale arborelui cotit și cuprinde patru faze: admisia, compresia, arderea și destinderea și, în final, evacuarea.
Motorul în 2 timpi
Motorul în doi timpi funcționează pe baza unui ciclu care se desfășoară numai în decursul unei rotații a arborelui cotit (ciclu în doi timpi).
Ciclul motor are loc numai într-o singură rotație a arborelui cotit, o fracțiune din cursa pistonului fiind suficientă pentru baleiajul cilindrului (schimbarea încărcăturii acestuia).
Cursa pistonului este doar parțial folosită la comprimare și destindere.
Pistonul se deplasează din PMI (punctul mort interior) către PME (punctul mort exterior, vezi notațiile din figura de mai sus) după arderea carburantului (atingându-se presiunea maximă în punctul z).
Urmează destinderea DLE în cilindru, pistonul deschide ferestrele (sau lumini de evacuare) plasate la periferia cilindrului astfel încât gazele arse din cilindru ies spre exterior, iar presiunea coboară sub valoarea celei din colectorul de admisie (ps).
Motor 2 timpi vs 4 timpi pe înțelesul tuturor
Acum că am spus toate chestiile tehnice ca să nu se supere pe noi și să ne certe oamenii care apreciază astfel de detalii, o să explic pe înțelesul oricui diferența dintre motoarele 2T și 4T în termeni de senzații.
Eu am început motociclismul enduro pe un KTM vechi 450 EXC în 4 timpi. M-a ajutat foarte mult să învăț deoarece un motor de 4 timpi te iartă și te ajută mai mult dacă nu ai experiență. Are putere consistentă și la turații mici.
Acum am un KTM 250 EXC 2017 în 2 timpi pe carburație. Este un pic mai agresiv decât un motor în 4 timpi și este un pic mai greu de controlat pentru începători, dar după ce te obișnuiești este totul ok.
Unii aseamănă motoarele în 4 timpi cu motoarele diesel la mașini, iar alții aseamănă motoarele în 2 timpi cu motoarele pe benzină la mașini. În cazul motocicletelor, ambele motoare merg cu benzină, ca să ne înțelegem.
Cu ce tip de benzină merg motoarele 2T și 4T
Ambele motoare au nevoie de benzină pentru a funcționa. În rezervorul unui motor în 4 timpi vei pune benzină normală, gen benzină 95 – nimic special, fără ulei sau alți aditivi. Pur și simplu pui benzină și pleci la drum.
În cazul unui motor în 2 timpi pe carburație este necesar un amestec de benzină cu ulei. Eu pun 160 ml de ulei sintetic pentru motor în 2 timpi la 10 litri de benzină în canistră, dar vezi specificațiile fiecărui motor.
În cazul motocicletelor mai noi care au TPI (Transfer Port Injection) gen de la KTM 250 EXC și 300 EXC din 2018 în sus, nu mai este nevoie să faci tu manual amestecul benzinei cu ulei pentru că este automatizat.
Care e diferența de costuri de întreținere între 2T și 4T
Teoretic pe termen lung e tot cam pe acolo adunat cu plus minus puțin. La motoarele în 2 timpi trebuie să faci revizia mai des deoarece au un grad de uzură mai mare. Însă revizia e mai ieftină și mai ușor de făcut.
La motoarele în 4 timp poți să faci revizia mai rar pentru că au un grad de uzură mai mic, dar nu se bagă oricine să le facă revizia. Eu apelez la un mecanic indiferent de situație, pentru că nu mă atrage mecanica.
Ce motor e mai bun: 2 timpi sau 4 timpi?
Nu există un răspuns corect la întrebarea asta. Viața este un cumul de arome și trebuie să le încerci pe toate pentru a vedea ce îți place ție cel mai mult la un anumit moment din viață. Nu înseamnă o alegere veșnică.
Eu personal am învățat pe 4 timpi, dar acum am un KTM 250 EXC din 2017 pe carburație în 2 timpi pe care îl îngrijesc exemplar și de care sunt foarte mulțumit. Știu să mă joc cu ambreiajul și să îl stăpânesc.
Dacă ești începător și consideri că nu ai talent, mergi pe un motor în 4 timpi dacă ai de ales, deși vei învăța rapid să gestionezi și un motor în 2 timpi. Totul e la urma urmei despre senzația și plăcerea oferită.
Ce motocicletă offroad îmi trebuie în funcție de vârstă, înălțime și greutate?
Sunt două aspecte importante de luat în calcul când alegi o motocicletă enduro sau un motocross. Înălțimea și vârsta. Este și greutatea importantă, dar este în plan secund ca nivel de importanță.
Ca să o lămurim cu greutatea, orice motocicletă enduro sau cross cu o capacitate cilindrică mai mare sau egală cu 250 ar trebui să ducă peste 80 de Kg în ritm ok. Însă eu mă bazez și pe faptul că vei slăbi de la enduro :)
Motocicletă cross sau enduro pe categorie de vârstă
- 6-8 ani: 50 cc, eventual cu accelerație automată ca să nu chinuim copilul cu schimbat viteze, ambreiaj și alte nebunii de la vârsta asta
- 7-10 ani: 50 cc sau 65 cc (dacă găsești) – poate fi cu ambreiaj și viteze dacă găsești un astfel de model în această capacitate cilindrică
- 9-12 ani: 85 cc Small Wheels – are niște roți mai mici pentru a permite pilotului să ajungă la această vârstă cu picioarele pe pământ.
- 11-14 ani: 85 cc Big Wheels – are roți normale și este indicată piloților în această categorie pentru că ar trebui să fie mai înalți
- 13-17 ani: 125 cc în 2T – este un tip de motocicletă cu care te poți distra foarte bine dacă știi să te dai sau poți învăța pe ea
- 14-17 ani: 250 cc în 2T sau 4T – depinde de înălțime – sunt mai înalte un pic – te vei simți ok dacă ai de la 1,73 m în sus
- 17 ani +: orice de la 250 cc în sus fie în 2 timpi fie în 4 timpi. Aici nu mai contează așa mult vârsta ci înălțimea și ce îți dorești de la moto
Motocicletă cross sau enduro pe înălțime
- 3-6 ani și 90 – 110 cm – 50 cc
- 5-9 ani și 1,20 m – 50 cc
- 8-9 ani și 1,33 m – 85 cc sau 110 cc (dacă găsești)
- 9-10 ani și 1,4 m – 85 cc sau 125 cc (testează)
- 10-12 ani și 1,43 m – 125 cc
- 1,55 m – 125 cc
- 1,62 m – 125 cc sau 150 cc (dacă găsești)
- 1,72 m – 125 cc sau 250 cc (testează)
- 1,78 m – de la 250 cc în sus
- de la 1,82 m – îți recomand să testezi și un 450 cc
De la ce vârstă pot să mă dau cu o motocicletă cross sau enduro? Îmi trebuie permis?
Dacă ai echilibru pe două roți și poți controla motocicleta, te poți da cu o motocicletă cross sau enduro de la orice vârstă. Nu îți trebuie permis de conducere pentru a conduce o astfel de motocicletă.
Însă dacă nu ai permis de conducere și dacă motocicleta nu este omologată și înmatriculată, nu ai voie sub nici o formă din punct de vedere legal să o conduci pe drumurile publice. Este caz de dosar penal.
De asemenea, pentru respectiva motocicletă trebuie să existe acte de proprietate chiar și dacă conduci în afara drumurilor publice, adică pe drum de pământ, păduri (nu rezervații naturale, că nu ai voie) sau drum agricol.
Actele de proprietate sunt necesare pentru a împiedica furturile acestor motociclete. Nu cumpăra motociclete sau obiecte furate doar pentru că sunt mai ieftine. Vei încuraja furtul și vei deveni și tu victimă cândva.
Pot circula cu motocicleta de câmp pe drumurile publice? În ce condiții?
Prin motocicletă de câmp înțelegem motocicletă enduro sau motocicletă cross. Așa cum spuneam și cu altă ocazie, o motocicletă 100% pentru cross (full cross) nu este precablată pentru semnalizări și stopuri.
Prin urmare, o motocicletă de tip cross nu întrunește condițiile pentru a fi omologată, pentru a trece de o inspecție tehnică periodică (ITP) și pentru a putea fi condusă pe drumuri publice. Motocrossul e doar pentru competiții.
Nu este același lucru și pentru motocicletele enduro. Multă lume face confuzie între motocross și enduro pentru că arată la bază la fel și se conduc pe pământ, piatră, păduri, munți și văi. Dar enduro și cross nu e chiar la fel.
O motocicletă enduro poate fi condusă pe drumurile publice dacă este omologată, dacă are ITP valabil și dacă este cu toate actele în regulă. Trebuie să aibă oglinzi, semnalizări, stop pe frână, faruri și numere.
Plus o tobă cu un nivel de zgomot tolerabil. În mod normal nivelul de zgomot din apropierea unei locuinţe nu trebuie sa depăşească 50 de decibeli. Atenție la motoarele în 2 timpi pentru că sunt mai zgomotoase.
De asemenea, cauciucurile trebuie să fie omologate pentru stradă. Cele mai multe cauciucuri pentru hard enduro nu sunt, pentru că capacitatea de frânare pe asfalt cu acele crampoane mari este foarte mică.
Prin urmare, dacă vrei să fii mai catolic decât Papa, trebuie să fii atent la toate aceste aspecte pentru că dacă un polițist vrea să îți găsească nod în papură îți va găsi. Mai ales dacă ai primit reclamații de la vecini.
Îți trebuie permis pentru a circula cu motocicleta pe drumurile publice?
Da, pe drumurile publice îți trebuie permis pentru a circula. Pentru a obține permisul AM (50 cc) sau A1 (125 cc) trebuie să ai vârsta minimă de 16 ani împliniți, dar te poți înscrie la școală cu 3 luni înainte de a împlini anii.
Pentru a obține permisul A2 (putere maximă motor la 35 kw) trebuie să ai 18 ani împliniți. Pentru a obține permis categoria A (adică să conduci orice motocicletă) trebuie să îndeplinești una din aceste două condiții:
- Fie să ai 24 de ani împliniți
- Fie să ai 20 de ani împliniți, dar să ai permis categoria A1 de 2 ani (adică de la 18 ani)
Prin urmare, dacă vrei să obții categoria de permis A cât mai rapid îți recomand să începi școala și să obții categoriile de permis mai devreme. Școala te va ajuta să înțelegi conduita corectă de trafic și regulile.
Pot circula pe lângă motocicletă până la câmp sau la drumul forestier?
Da, este exact ca și cum ai căra o bicicletă de coarne pe lângă tine. Poți să mergi și pe trotuar cu ea dacă există. Singura problemă este că dacă distanța este mare până la câmp, pădure sau drum agricol, vei obosi.
Dacă vrei să ajungi în locuri mai îndepărtate îți recomand să te combini cu un prieten la o remorcă moto. Vă trebuie doar o mașină cu cârlig pentru a o căra. O remorcă moto costă în jur de 500 euro SH și susține 3 motoare.
Nu ai voie cu motocicleta în rezervații naturale sau în zone interzise specific de lege
Știu că ți se pare o formalitate, dar nu e. Motocicliștii sunt oameni faini. Sau cel puțin așa ar trebui să fie. Nu este ok să faci gălăgie cu motocicleta în cartiere sau în apropierea unor așezări omenești.
Mai ales că motocicletele enduro sau cross sunt zgomotoase.
De asemenea, nu ai voie să intri în rezervații naturale cu motocicleta. Aici trebuie să cunoști foarte bine unde e delimitată rezervația, ca să nu intri acolo. Este treaba ta ca să știi să să ferești zona respectivă.
Spre exemplu noi avem o rezervație naturală în Munții Măcinului. Există o parte muntoasă cu pietre unde nu există vegetație deloc, iar acolo nu se consideră rezervație. Dacă te abați de la drum este însă rezervație.
Trebuie să știi aceste chestii. În rezervațiile naturale nu ai voie să faci zgomot cu motorul sau să calci flora sau fauna, gen specii de animale mici peste care poți da din greșeală. Libertate înseamnă respect.
Iar democrație înseamnă că pot face ce vreau până la limita în care încalc libertatea altcuiva de a fi liniștit. Respectă legile și nu intra unde nu ai voie pentru că astfel lumea se va oftica pe noi toți, chiar și pe cei ok.
Asta va duce la înăsprirea legilor și controalelor și în final la interzicerea motociclismului enduro. În România lucrurile sunt încă relaxate legislativ vorbind. Nici nu vreți să știți câte restricții pe enduro sunt în Germania.
Dacă noi ca motocicliști enduro dăm dovadă de responsabilitate și grijă autentică față de mediu, bun simț și respect față de vecinii și concetățenii noștri, lucrurile o vor lua spre bine. Lasă teribilismul și figurile.
Cât costă o motocicletă enduro sau o motocicletă cross bună?
Depinde de an de fabricație și de cât de bine a fost întreținută. În principiu eu știu să-ți spun din propria experiență că o motocicletă enduro bună la mâna a doua nu am găsit niciodată mai jos de 2.000 de euro.
Motocross sunt mai ieftine un pic decât motocicletele enduro. Dar eu nu am avut niciodată motocross. Am prieteni care au, care se dau cât de cât cu ele, dar care în final vor să le vândă ca să mai pună bani și să-și ia enduro.
Asta, atenție, pentru genul de ture cum dăm noi, mai pe explorare, mai pe aventură, mai pe drumuri foarte înguste și foarte șerpuitoare (comparabile cu trasee de bicicletă MTB), adică nu neapărat pe viteze mari.
Dacă vrei agresivitate, viteză mare și toate elementele specifice motocross-ului, go for it, ia-ți un motocross fără probleme. Și motocross sunt bune și pentru faptul că eu mă dau pe enduro, nu înseamnă că trebuie să faci la fel.
Cât de periculos este să fac motorcross? Ce să le spun părinților ca să mă lase?
Motociclismul practicat offroad, fie că vorbim aici despre motocross sau despre enduro are un anumit grad de periculozitate. Însă riscul de moarte este mult mai mic. Chiar imposibil dacă nu te arunci în gol de pe munte.
Cel mai mic risc este la motociclism enduro deoarece vitezele sunt mai mici. Enduro se mănâncă cu mai multă tehnică, cu urcări pornite și de pe loc sau cu elemente ce implică viteze mai mici.
Nu foarte mici, pentru că trebuie să ții mâna constant în gaz dacă vrei să urci unele pante, dar nu vei urca o pantă abruptă cu 80 Km/h niciodată, așa că vitezele sunt în general mai mici. Poți să prinzi și peste 100 în linie dreaptă.
În orice caz, dacă este practicat cu responsabilitate, fără dat în spectacol fără echipament la viteze mari, motociclismul enduro sau motocross este mai sigur decât motociclismul de stradă. De ce? Păi e simplu.
Pe offroad nu prea sunt mașini. Iar dacă sunt, acestea circulă cu viteză mai mică. Eu consider că dacă ești pasionat de motociclism și te crezi prea curajos, prea neîndemânatic sau prea fricos, să te apuci înainte de offroad.
Astfel vei învăța să stăpânești o motocicletă mult mai bine fără stresul traficului. Vei învăța să virezi cât de cât, te vei învăța cu viteza, cu înalțimea, cu greutatea și cu manevrabilitatea unei motociclete.
Poți spune părinților ca să te lase că vei practica responsabil și în siguranță acest sport. Și apoi să te ții de cuvânt. Dacă ”se aude prin sat” că o arzi numai cu motorul turat la maxim într-o roată și deranjezi vecinii, nu-i ok.
Apoi, le poți spune că este un sport ca oricare sport. Iar sportul este bun pentru că te disciplinează mental, dar și fizic. Dacă vei practica motocross sau enduro cu pasiune, vei slăbi și îți vei îmbunătăți musculatura.
Adică vei deveni un om mai sănătos. Vei fi un bărbat sau o femeie mai sănătoasă fizic, cu plămâni și inimă mai sănătoasă. Enduro nu e doar pentru bărbați, să știți. Și femeile pot să se dea foarte bine.
Din punct de vedere psihic enduro te va ajuta să te relaxezi, să fii mai echilibrat, să reduci atacurile de panică (dacă te confrunți cu așa ceva) și să nu mai stai atâta cu ochii în ecrane precum un zombie.
Iar în ultima instanță, motociclismul enduro sau motocross (și motociclismul în general) este un sport costisitor. Asta înseamnă că nu îți vor mai rămâne bani prea mulți pentru alte vicii distructive, dacă îmi permiți o glumă.
Ce e mai periculos: Motociclismul pe stradă sau motociclismul offroad?
Motociclismul pe stradă este mult mai periculos decât motociclismul enduro. Dacă în motociclism enduro tu ești în general persoana care decide pe unde să o ia și ce anume să facă, pe stradă nu ești singurul responsabil.
Pe stradă există și ceilalți participanți la trafic, iar asta înseamnă că trebuie să fii de cel puțin două ori mai atent. Trebuie să te concentrezi pe trafic și pe toate scenariile posibile care s-ar putea întâmpla.
Trebuie să nu te bazezi că vei fi văzut în trafic de ceilalți șoferi, chiar dacă ar trebui. Trebuie să nu îi încurci, să nu îi sperii, să nu le tai calea, să te asiguri că te văd, să îți lași mult mai mult timp de frânare și tot așa.
Eu personal merg și pe stradă. Pentru stradă folosesc un BMW 850 GS Adventure, ediția aniversară de 40 de ani (Bumblebee). Dar mi-am luat tot Adventure ca să fac drumuri mai izolate, nu în trafic intens.
Cunosc mulți foști motocicliști de stradă foarte experimentați care au avut accidente și au scăpat cu viață. Motociclismul a rămas în continuare în ei ca pasiune, dar preferă oricând enduro în loc de stradă.
De ce este așa important echipamentul de protecție în motociclism? Ce recomanzi?
O cască bună de protecție poate face diferența dintre viață și moarte. Dacă te lovești cu capul direct de o piatră ascuțită poți să mori pe loc și la 10-20 Km/h. Nu te urci niciodată pe motocicletă fără cască și în papuci.
Știu că mulți o fac. Este ușor să încalci regulile și să te dai șmecher. Oricine o poate face. Însă pentru a muri sau pentru a ajunge o legumă pe viață nu este nevoie să greșești de multe ori, ci doar o singură dată.
Un echipament complet enduro sau motocross este compus din cască, mănuși, ochelari, armură full body, genunchiere și cizme enduro lungi. Uneori în competiții sau ture mai extreme se folosește și protecția pentru gât.
Nu am bani pentru tot echipamentul motocross. Care e protecția minimă?
Cască, mănuși și cizme. Casca trebuie să fie cască, nu improvizații. Mănușile pot fi din material textil sau sintetic, cât să nu transpiri prea mult și să nu devină lipsit de confort. Cizmele pot fi niște ghete serioase de iarnă.
Asta până începi să ai bani și să ți le cumperi pe rând. Și eu am făcut la fel la început, pentru că nu am avut bani de tot echipamentul odată. Prima oară mi-am luat țeapă cu căști noi de pe Olx, apoi am învățat.
În final mi-am luat o cască ok, mănuși ok, ochelari care nu se aburesc, cizme mai trainice, pantaloni speciali, tricou tehnic, armură full body și tot așa. Dar mi le-am luat în timp, pentru că toate odată sunt costisitoare, știu.
Care este poziția corectă pe un motor enduro offroad sau mototcross?
Eu nu reușesc mereu poziția corectă nici acum. Când m-a învățat prima oară Cornel, un prieten foarte experimentat, poziția corectă pe enduro, mi-a fost foarte greu. În picioare am stat mereu, dar nu corect.
Însă acum practic deliberat poziția corectă și ori de câte ori conștientizez că nu stau corect, mă străduiesc să îmi reglez această poziție, mai ales în mersul în linie dreaptă sau unde terenul e mai ușor.
Poziția corectă pe o motocicletă enduro se numește poziție de atac. Această poziție de atac îți permite ca dintr-un punct de echilibru să te dai cu ușurință pe față la accelerare sau pe spate la frânare.
Poziția de atac presupune ca corpul tău să fie ușor spre față, peste punctul de pivotare a motocicletei. Bărbia trebuie să se afle puțin după coarne. Coatele trebuie să fie îndoite și orientate sus și în afară.
Genunchii trebuie să atingă ferm partea laterală din spate a motocicletei. Eventual poți să strângi între genunchi zona respectivă. Spatele trebuie să fie drept și cambrat, ca să creeze o scobitură în zona de jos.
Ca să îți vină mai ușor du fundul un pic în spate și încearcă să ții picioarele drepte. Ți se vor flexa ușor oricum natural în timpul mersului, dar așa îmi corectez eu deliberat poziția. Ți se va părea greu la început.
Mie mi s-a părut extrem de greu și voiam să fiu lăsat în pace și să stau așa cum vreau eu pe motor. Însă nu m-am lăsat și când eram singur am practicat poziția corectă de atac și chiar dacă nu e perfectă nici acum, mă ajută mult.
Recomandări pentru începători motocross sau începători motociclism enduro?
Îți recomand să te dai cu responsabilitate față de mediu, natură și vecini. Adică să te dai în siguranță în timp ce respecți totul în jur. Astfel sportul ăsta nu va fi scos în afara legii sau interzis în majoritatea pădurilor.
Apoi, îți recomand să folosești echipament de protecție corespunzător. Dacă te accidentezi îți revii greu. Și așa sezonul mi se pare scurt. Nu are rost să stai pe dreapta cu piciorul rupt sau cu niște coaste rupte.
Nu în ultimul rând îți recomand să te dai cât mai des și să nu ratezi nici o ocazie. Doar practica te poate face mai bun. Sunt unii care se dau de 2 ani și sunt mai buni decât alții care se dau de 4 ani pentru că se dau mai mult.
Succes!
Salut te deranjez cu o întrebare dacă ai cunoștințe eu am 24 de ani am permis de la 18ani eu stau in germania și am înțeles că dacă schimb permisul in germania am îmi dă automat și A1 mai trebuie sa fac un curs ceva sau ?
Salut Florin! Îmi pare rău, dar nu am nicio idee legată de legislația din Germania.
As vrea sa te mai întreb ce enduro în recomanzi la 14 ani și 1.60cm?
Am scris in articol si am povestit si in video.
Motocicletă cross sau enduro pe categorie de vârstă
6-8 ani: 50 cc, eventual cu accelerație automată ca să nu chinuim copilul cu schimbat viteze, ambreiaj și alte nebunii de la vârsta asta
7-10 ani: 50 cc sau 65 cc (dacă găsești) – poate fi cu ambreiaj și viteze dacă găsești un astfel de model în această capacitate cilindrică
9-12 ani: 85 cc Small Wheels – are niște roți mai mici pentru a permite pilotului să ajungă la această vârstă cu picioarele pe pământ.
11-14 ani: 85 cc Big Wheels – are roți normale și este indicată piloților în această categorie pentru că ar trebui să fie mai înalți
13-17 ani: 125 cc în 2T – este un tip de motocicletă cu care te poți distra foarte bine dacă știi să te dai sau poți învăța pe ea
14-17 ani: 250 cc în 2T sau 4T – depinde de înălțime – sunt mai înalte un pic – te vei simți ok dacă ai de la 1,73 m în sus
17 ani +: orice de la 250 cc în sus fie în 2 timpi fie în 4 timpi. Aici nu mai contează așa mult vârsta ci înălțimea și ce îți dorești de la moto
Motocicletă cross sau enduro pe înălțime
3-6 ani și 90 – 110 cm – 50 cc
5-9 ani și 1,20 m – 50 cc
8-9 ani și 1,33 m – 85 cc sau 110 cc (dacă găsești)
9-10 ani și 1,4 m – 85 cc sau 125 cc (testează)
10-12 ani și 1,43 m – 125 cc
1,55 m – 125 cc
1,62 m – 125 cc sau 150 cc (dacă găsești)
1,72 m – 125 cc sau 250 cc (testează)
1,78 m – de la 250 cc în sus
de la 1,82 m – îți recomand să testezi și un 450 cc
Mulțumesc foarte mult. Miai fost de mare ajutor. Sper ca nu team deranjat cu întrebările mele unele stupide dar sunt la început și chiar vreau sa învăț pentru visul meu. Mulțumesc încă odată.
Cu mare drag. Nu e niciun deranj. Mult spor si take care!
Foarte util articolul, Gabi! Abia fac scoala moto si scopul meu e enduro. Din cate articole am citit pana acum, al tau a fost cel mai revelator de pana acum „Stabilește cum vrei să te dai cu motocicleta pentru a ști ce să alegi”. Relevant, instructiv si clar! HI5
Multumesc mult, Adina! Mult succes cu noul hobby si daca ai nevoie de alte informatii, sunt aici ;)
Eu stau la oraș și vreau un enduro pentru a merge la tara sa ma car cu el,dar e destul de mult de mers pana la mine la tara și ma gândeam dacă as putea sa merg cu enduro cam vreo 70 km pe drum public. Se poate?
Daca motocicleta enduro este inmatriculata si are oglinzi, semnalizari si anvelope omologate, iar tu ai permis pentru a o conduce, da, se poate circula cu ea pe drumul public.
Mulțumesc foarte mult. Deocamdată fac doar 15 ani dar vreau sa învăț sa ma dau pe enduro pentru a lua permisul. Ma gândeam sa vorbesc cu un prieten sa ma ajute cu enduro al lui și sa ma învețe,dar chestia e ca el nu a luat încă permisul și nu știu câte ma poate învața el.
Cu placere! In acest caz abia la 16 ani poti sa iti iei ceva de cilindree mica si sa obtii permis.