Dacă ești antreprenor, ai o afacere sau lucrezi într-un departament sau agenție de marketing, sigur acest articol îți poate fi de ajutor pentru că vom vorbi despre trendurile în social media din 2021.
(P) Obține reducere pe viață de -20% la comisioanele de tranzacționare crypto Binance folosind linkul meu de afiliere. Reducerea de -20% este reducerea maximă pe care probabil o poate oferi un afiliat Binance cu vechime. Acest material nu este un îndemn sau un sfat de investiții.
Aceste trenduri sunt măsurate de către cei de la HubSpot CRM împreună cu cei de la Talkwalker.com. Vom începe acest articol cu infograficul cu trenduri social media 2021, astfel încât să-ți faci o idee. Apoi detaliem puțin.
Introducere
Predicțiile devin din ce în ce mai fragile și din punctul meu de vedere Nassim Taleb descrie foarte bine aceste lucruri în cartea sa lansată după ce a publicat Lebăda Neagră, carte denumită Antifragil.
Adică să fim serioși, și la final de 2019 diverși specialiști realizau predicții de social media și internet marketing pentru 2020. Și bang, a venit criza Covid-19 și a dat peste cap toate predicțiile specialiștilor.
Prin urmare, eu vă recomand ca indiferent de situație să tratați orice predicție cu prudență pentru că iată ce se poate întâmpla. Anul 2021 va fi în continuare marcat de Coronavirus. Nu se va reveni la normal ca prin minune.
Remixurile sunt noul User Generated Content
User Generated Content (Conținutul Creat de Utilizatori) nu este deloc nou. Însă forma prin care acesta este generat merge către o tendință nouă în mod clar. Oamenilor le place să folosească aplicații gen TikTok pentru asta.
Mai exact, dacă un brand face un sunet, un dans sau un trend, utilizatorii (mai tineri momentan) tind să îl ia și să îl remixeze în diverse forme. Adică să schimbe dansul, să altereze sunetul într-o notă proprie etc.
Inclusiv reacțiile de pe YouTube sunt o formă de user generated content remixat de utilizator, așa cum sunt dueturile pe TikTok. Multe companii au venit târziu la masa TikTok și se grăbesc să cumpere followeri.
Cei 4C ai conținutului Coronavirus
Coronavirus a fost de departe cel mai popular subiect al anului 2020. Prin urmare comunicarea unor branduri s-a concentrat pe măsuri de prevenție și protecție împotriva infectării cu noul virus.
În 2021 acest lucru va continua sub forma celor 4C. I-am lăsat în engleză ca să fie relevanți și să fie în continuare 4C :)
- Community
- Contactless
- Cleanliness
- Compassion
Mesajele și trendurile social media vor fi în jurul acestor 4 termeni. Crearea și dezvoltarea unei comunități în jurul brandului. Menționarea formelor de interacțiune contactless (nu doar plăți, ci și acces, semnături digitale etc.)
Apoi avem curățenia și igiena care vor fi factori diferențiatori reali și vor trebui făcuți/respectați, nu doar declarați. Și nu în ultimul rând compasiune, pentru că banii nu sunt totul și un brand ok nu face bani oricum.
Meme
Ei i-au dat denumirea de Memetic Messaging. Eu am să-i zic meme și atât. Emojiurile și giphurile vor scade în intensitate și vor fi înlocuite de branduri cu meme-uri inteligente, uneori amuzante și foarte bine alese.
Meme-urile se folosesc de mult și sunt experți cei de pe Junimea în ele. Și în marketing sunt foarte folosite, în mod special pe zona politică unde au creat mari dezastre, dezinformări și învrăjbiri.
În 2021 se consideră ca meme-urile bine făcute își vor face din ce în ce mai mult loc și în politica social media a brandurilor mari care nu vor neapărat să transmită doar amuzament. De ce? Merg și au potențial viral.
Marketing nostalgic
Marketingul nostalgic (aka Nostalgia Marketing) a fost aplicat încă din vara anului 2020 când companiile ne aduceau aminte cât de bine era pe vremuri când puteam călători oriunde în lume pentru vacanțe.
Nostalgia marketing în 2021 va continua pe un sistem mai pozitiv decât ”eram fericiți și nu știam” și va face apel la vremurile din trecut când puteam face sau ne puteam bucura de experiențe mai puțin accesibile în pandemie.
Nostalgia marketing nu e o chestie nouă. A fost folosit cu succes și în marea depresiune din 1929 (da, acum 92 de ani). A fost folosit cu succes și în perioada crizei economice care a început în 2007.
Marketing conversațional
Marketingul este de mult (de la web 2.0) o stradă cu două sensuri. Și așa trebuie să fie pentru că nici un client nu își mai dorește acum un monolog din partea unui brand, ci un dialog cu un brand.
Însă clienții sunt din ce în ce mai nerăbdători. Vor aici și acum indiferent că este ora 1 noaptea și tu nu ai program de lucru la ora aia. Însă ei vor să discute cu cineva și în scurtă vreme vor avea alternative.
Prin urmare, AI (Inteligența Artificială) va intra și mai mult în schemă. Vor exista destul de mulți (ro)boți ce vor fi instruiți să poarte conversații mai complexe, nu doar răspunsuri la întrebarea ”Unde mi-e comanda?”
Social gaming = gaming social
Jocurile video au avut cea mai mare creștere din istorie anul acesta. Dacă înainte erau privite doar ca o adicție de nerd adult, o normalitate pentru copiii și o ciudățenie totală în cazul bătrânilor, nu mai e chiar așa.
Multe persoane și-au omorât timpul cu jocuri în perioadele de lockdown. Și aici nu e vorba doar de jocuri video, ci și de alte tipuri de jocuri precum jocuri de socializare care se pot juca și de la distanță.
Oamenii au descoperit că e fun uneori să joci și să comunici de la distanță, așa că vor mai continua treaba asta în 2021 (nu se va termina totul imediat). Prin urmare brandurile se vor băga cu engagement și pe zona asta.
Marketing old-school pentru o piață nouă
Ăsta e preferatul meu. De exemplu, mulți cântau prohodul email marketingului, însă acesta e bine mersi și în 2020 și va fi și în 2021. Multe companii își vor implementa tactici de email marketing în 2021.
Pentru că funcționează :)
O altă chestie old school (în SUA, pentru că în România abia acum crește) este podcastingul. Podcastingul nu are volume mari de ascultători, însă e o formă foarte bună (și apropiată) de a transmite multe informații.
Marketingul online mai tradițional (ca să îl numim așa) constă în blogging, email marketing, podcasting și comunități online. Va funcționa pentru că este compus din metode simple, plăcute și dovedite.
Giganții social media se vor adapta la noul normal
Se consideră că multe rețele de socializare vor fi reglementate legal în 2021 pentru a fi folosite cu mai multă măsură, dar și pentru a colecta date personale despre utilizator doar cu un consimțământ clar al acestuia.
Deja producătorii de telefoane cu iOS sau Android au implementat de ceva vreme funcția care măsoară timpul petrecut pe aplicații și rețele sociale pentru a face utilizatorul să conștientizeze situația reală.
Deja scandalul Facebook vs Apple arată niște trenduri clare față de prețuirea intimității utilizatorilor. Statisticile arată că deși TikTok vine tare de tot din urmă, Instagram, Facebook și YouTube vor rămâne lideri.
Prin urmare, multe companii vor adopta diverse tehnici de creștere rapidă a conturilor de Instagram, inclusiv unele mai puțin ortodoxe precum cumpărarea de followeri pe Instagram sau cumpărarea de abonați pe YT.
Creșterea dezinformării digitale
Fie că vrem sau nu, dezinformarea digitală va crește în 2021, iar unul dintre trendurile social media pe care brandurile mari și cu tupeu le va aborda va fi să lupte cu dezinformarea digitală.
Pe scurt, dezinformare digitală înseamnă fake news. Lupta cu știrile false va fi un război lung și un război de uzură a căror victime vor cădea oamenii obișnuiți. Ca în orice război din păcate.
Dezinformarea digitală și epidemia de informații false este o amenințare gravă la siguranța noastră, la libertatea noastră și la sănătatea noastră (mentală și fizică). Toți trebuie să luptăm în asta, nu doar autoritățile.
Impactul audiențelor social conștiente
Crește impactul generației Z și nu doar milenialii cumpără sau vor cumpăra în 2021. Generația de tineri este mult mai puțin ignorantă pe anumite chestii precum corectitudinea politică și dreptatea socială.
Companiile vor trebui să comunice și să interacționeze mai mult pe subiecte precum sănătatea mentală, includerea tuturor oamenilor în comunități și dreptatea socială. Lumea începe să țină mult la asta.
Concluzie trenduri social media 2021
Concluzia e că nu există nici o concluzie, nici o siguranță și nici o direcție care să se potrivească tuturor strategiilor de marketing precum o mărime universală. Fiecare alege din trenduri ce dorește și ce i se potrivește.
Cert este că social media este în continuă creștere, nu moare prea curând și e locul în care stau clienții tăi, indiferent că vinzi haine, servicii de înfrumusețare, geamuri termopan sau construcții de clădiri.
În plus, pentru că de cele mai multe ori socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg, tocmai de aia e bine să ai un plan ca să vezi ce a mers și ce nu, nu să orbecăi la final de an. Dă share acestui articol dacă ți-a plăcut :)
Nu toate strategiile se adapteaza la fiecare tip de companie exact cum ziceai si tu, insa orice companie poate sa traga concluzii bune din acest articol si sa-si modeleze strategia de social media pe un an. Mi-a placut faza aia de la final cu mai bine ai un plan :))
Mulțumesc pentru comentariu, te mai aștept pe blog!
Punctul 1 ma dispera cel mai mult. Mai pe direct este vorba despre cuminitatile gay si de baieti sensibili. Prea multa corectitudine politica o sa intoarca lumea cu susul in jos. Nu am nimic cu nimeni dar par prea se exagereaza.
Eu cred că unii exagerează cu unele prezentări a unor minorități într-o lumină defavorabilă tocmai pentru a apăsa puncte extreme sensibile.
eu sunt ion BT.. di ci ba fratica Kent tot o bagi cu ģheii cu poponarii? Sa-ti spun secretul, vrei ? Cei mai inversunati luptatori ,, antighei” sunt de fapt aia care datorita viciilor care le au si mai ales mediului au acceptat sa le intre in Bibilica lor aceste idei.Cand vad pe cate umul ca e Mega, mega pornit pe o chestie nimfomana de fapt se da de gol ca e labil psihic. E la fel ca la femeile lovite de hormoni care pun o mana la ochi cand Hormonii le fac sa se gandeasca la Cocosel. Ma scoate din minti cand Labilii psihic sint folositi Gratis sa distruga destine . Oamenii inteligenti foarte des sunt scosi din joc si zdrobiti pur si simplu de etichete macabre.
Lupta cu fake news este pierduta de mult.
Orice luptă este pierdută dacă pornim către ea cu acest gând. După cum spuneam și în articol, este un război lung (care probabil nu se va termina niciodată) și de uzură. Ne va aduce multe frustrări și ne va enerva mult, dar trebuie să luptăm toți ca informațiile corecte să iasă la iveală. Să verificăm din mai multe surse înainte de a da share, să ne informăm prietenii mai naivi, să dăm report ca fake news etc. Nu e greu, dar dacă o facem toți se schimbă treaba. E ca la vot :) Prezența contează :)
Un articol bun si pe intelesul oricui, indiferent de nivelul de cunostinte. Se vede ca nu e dat copy/paste din articolele din afara, ci doar inspirat din informatiile de acolo. Te urmaresc cu drag, chiar daca nu scrii atat de des.
Mulțumesc frumos!