Ce este marketingul afiliat? Ghid de marketing afiliat pentru începători.

În acest articol despre marketing afiliat sper să răspund la cât mai multe dintre întrebările pe care le-am primit pe email. Articolul este construit și structurat astfel încât să înțeleagă oricine despre ce este vorba. Doar urmărește capitol cu capitol cu atenție.

Video despre marketing afiliat

Dacă îți place mai degrabă să te uiți la videoclipuri decât să citești texte, apasă play la videoclipul de mai jos. Dacă îți place să citești, dă scroll mai jos și continua lectura. Dacă nu se încarcă videoul de mai jos apasă aici.

Ce este marketingul afiliat

Ce este marketingul afiliat

Marketingul afiliat, denumit și performance marketing, este o formă de marketing ce implică trei părți: furnizorul, clientul și intermediarul. Intermediarul este plătit la fiecare vânzare cu un anumit comision, care poate fi o sumă fixă sau o valoare procentuală.

Cu alte cuvinte, dacă tu recomanzi cuiva ceva (un produs sau un serviciu), iar persoana respectivă cumpără, tu primești un comision de la furnizor. E ca și cum ai fi un agent de vânzări pentru furnizorul respectiv și poți câștiga oricât, dar nu ai salariu fix.

Ce nu este marketingul afiliat

Ce nu este marketingul afiliat

Marketingul afiliat nu este un sistem de îmbogățire peste noapte, nu este o nouă schemă de făcut bani sau vreo prostie de genul acesta. În niciun caz nu confundați marketingul afiliat cu MLM, care înseamnă Multi Level Marketing. E altă poveste.

Avantaje marketing afiliat

Avantaje marketing afiliat

Avantajele marketingului afiliat constau în faptul că dacă ești un vânzător bun, nu ai limite de câștiguri. Poți câștiga în funcție de cât de performant ești. Marketingul afiliat îți permite să nu câștigi nimic, să câștigi 2 dolari sau să faci mii de dolari lunar.

Un alt avantaj al marketingului afiliat este că nu trebuie să investești în stocuri de marfă proprii. Asta înseamnă că dacă ai cunoștințele necesare, un computer și o conexiune la internet, ai posibilitatea să faci marketing afiliat fără alte investiții.

Dezavantaje marketing afiliat

Dezavantaje marketing afiliat

Printre dezavantajele marketingului afiliat se numără lipsa unor venituri lunare fixe și uneori lipsa unor venituri lunare predictibile (dacă nu promovezi servicii recurente). Asta înseamnă că trebuie să ai un sistem sau să muncești constant.

Marketing afiliat versus MLM

Marketing afiliat versus MLM

Am observat că foarte multe persoane fac confuzia între marketing afiliat și MLM, ceea ce este total greșit. Marketingul afiliat nu presupune să venerezi o singură firmă și să o promovezi doar pe aia în speranța că vei avea adepți care să promoveze mai departe.

În marketing afiliat nu trebuie să ai adepți sau să recrutezi pe cineva, nu trebuie să te găsești cu oameni sau să vorbești personal cu oameni și nu este absolut necesar să ai un sistem de recompensare bazat pe niveluri de sub-afiliați (deși există și programe de genul).

Nu am nimic cu MLM-urile, dar nu am făcut niciodată parte dintr-un MLM, nu am o părere foarte bună despre aceste tipuri de afaceri și de aceea nu știu să spun prea multe despre MLM. Însă îți spun clar că marketingul afiliat nu este MLM în niciun univers.

Cum ți se atribuie vânzarea ție

Cum ți se atribuie vânzarea ție

Când recomanzi un produs sau un serviciu, vânzarea respectivă ți se atribuie ție, iar tu ești recompensat cu un comision ce poate avea o valoare fixă în bani sau o valoare variabilă în procente. Atribuirea comisionului se realizează printr-un link unic.

Mai exact, atunci când tu te înregistrezi în platforma de afiliere, ți se atribuie un link unic de forma asta: https://l.profitshare.ro/l/10747083 Acest link are un ID unic care face legătura între mine, cel care promovează, și client, cel care cumpără.

Linkul tău unic generează un fișier de tip cookie care se înregistrează în browserul de internet al persoanei care a dat click pe el și va ști să transmită chiar și peste câteva zile sau zeci de zile ce și de cât a cumpărat clientul (uneori clienții nu cumpără pe loc ceva).

Practic, după ce am linkul meu unic de afiliere, tot ce trebuie să fac este să-l promovez peste tot pe unde este relevant ca să o fac, iar dacă clienții vor cumpăra, voi începe să înregistrez comisioane pe contul meu de afiliat și să fiu plătit pentru ele.

Ce comisioane se oferă

Ce comisioane se oferă

Se pot oferi comisioane fixa sau procentuale, iar uneori bonusuri. La comisioane fixe este o valoare fixă în bani. De exemplu o companie care vrea să obțină clienți potențiali (leaduri), poate oferi 5 lei pe fiecare lead adus. Sau bonus 50$ pe fiecare client nou.

Companiile care vând produse fizice oferă comisioane între 1, 3, 5 și 8% pentru că adaosul la produse este mai mic în industria de tehnologie, de exemplu. În industria fashion poți obține și comisioane de 10-20% din valoarea de vânzare fără TVA. Depinde ce promovezi.

Mai ai și posibilitatea de a promova servicii, iar acolo comisioane sunt mai mari sau pot fi chiar recurente (lunare). Putem vorbi și de comisioane de 40% atunci când promovezi hosting, crypto, CRM-uri, email marketing software etc. Am un articol detaliat aici.

Cum sunt plătit din afiliere

Cum sunt plătit din afiliere

Fiecare program de afiliere are termenii și condițiile sale. Citește-i cu atenție ca să nu te trezești că faci chestii cu care partenerul nu este de acord (reclamă plătită pe anumite cuvinte cheie, cumpărături în nume propriu, spam pe grupuri de Facebook etc.).

Majoritatea comisioanelor se plătesc după o perioadă de maturizare de minim 30 de zile. De ce? Majoritatea furnizorilor au o politică de dat banii înapoi care se întâmplă într-o fereastră de timp (minim 14 zile în România). Ei trebuie să fie siguri că rămâne vânzarea.

Plățile se pot face pe contul tău bancar de persoană fizică, pe contul tău bancar de persoană juridică (dacă închei un contract pe firmă) sau în contul tău de PayPal. Cam acestea sunt cele mai răspândite modalități de plată, iar 30 de zile e perioada medie.

Platforme, programe și exemple

Platforme, programe și exemple

În România cele mai cunoscute platforme de afiliere în care îți recomand să te înscrii sunt Profitshare (unde poți promova și eMAG) și 2Performant. În afara țării sunt o grămadă de alte platforme și contează foarte mult ce promovezi.

Sfatul meu este ca dacă vezi un produs sau un serviciu care îți place și pentru care crezi că ai avea o audiență ce s-ar putea transforma în clienți, caută la ei pe site dacă au program de afiliere sau dă-le un email și întreabă-i direct. Îți vor spune ei cu ce platformă lucrează.

De asemenea, am un articol aici unde te poți înscrie ca să descarci 51 de programe de afiliere în domeniul serviciilor, astfel încât să aprofundezi subiectul și să ai câteva exemple clare de programe de afiliere care te plătesc recurent lunar.

Promovare produse sau servicii

Promovare produse sau servicii

După cum spuneam, ai posibilitatea să promovezi produse: haine, încălțăminte, jucării, telefoane, jocuri, tablete, laptopuri, bijuterii, makeup, alimente, suplimente, anvelope, piese auto, biciclete, materiale de construcții și orice poate fi numit produs.

Sau poți promova servicii: exchange-uri care vând crypto, platforme de marketing, platforme de email, firme care vând imagini sau videoclipuri, hosting web, nume de domenii web, asigurări sau orice se poate numi serviciu (adică produse intagibile).

Alegerea nișei de promovat

Alegerea nișei de promovat

Când m-am apucat prima dată de marketing afiliat eu nu am dat importanță prea mare acestui element și am plătit scump. Eu voiam să trec la acțiune și să promovez de toate pentru toți. Asta s-a întâmplat acum vreo 12 ani și de atunci am învățat.

Probabil cel mai important lucru care determină succesul în marketing afiliat este să alegi nișa pe care să o promovezi. Această nișă trebuie să îți placă și să te pricepi foarte bine la ea. De preferat ar fi să fie o micro-nișă. O să-ți dau un exemplu.

Să zicem că te pricepi să ajuți oamenii să slăbească. Nișa ar fi clasificată ca slăbire sau programe de slăbire. Însă micro-nișa ar fi ceva și mai bine conturat și țintit. Exemplu: programe de slăbire pentru bărbații peste 30 de ani. Cred că ai înțeles :)

Înțelegerea nișei promovate

Înțelegerea nișei promovate

După ce ți-ai ales nișa, trebuie să o înțelegi și să cauți ce probleme au oamenii din nișa respectivă. Dacă promovezi tehnologie, de exemplu, și vrei să scrii despre niște roboți de aspirare automați, află înainte ce întreabă pe forumuri cei care vor să-și cumpere.

Astfel, vei afla care sunt cele mai mari curiozități și vei putea crea articole la tine pe blog și materiale pe social media care să răspundă la aceste întrebări. Oamenii vor aprecia plus valoarea oferită de tine, iar dacă vei recomanda un link de afiliat, vor da click pe el.

Stabilirea produsului de promovat

Stabilirea produsului de promovat

Acum că ai stabilit nișa în care activezi, trebuie să vezi și ce produse sau servicii ai putea promova. Caută pe site-urile de specialitate, vezi platformele de afiliere care promovează produse sau servicii care s-ar potrivi cu nișa ta și alege produsele de promovat.

De exemplu, dacă ai ales ca nișă marketing, iar ca micro-nișă email marketing, înseamnă că oamenii te urmăresc pentru că vor să vadă care sunt cele mai bune practici și software-uri din domeniu. Prin urmare, vei studia aplicații gen GetResponse sau Omnisend.

Îți vei face cont acolo, te vei înscrie în programul lor de afiliere, le vei studia și vei începe să faci tutoriale utile pe canalul tău de YouTube sau pe blog. Astfel, când oamenii își vor face un cont plătit pe aceste platforme, tu vei înregistra comisioane lunare.

E doar un exemplu, însă cel mai important este să promovezi produsele și serviciile cele mai bune, nu produsele și serviciile care plătesc mai bine. Vei câștiga mult mai mulți bani în viață ajutând oameni decât vânzând produse sau servicii.

Crearea unui website

Crearea unui website

Pentru a face marketing afiliat nu îți trebuie un website, dar este recomandat să ai unul. Pentru că majoritatea programelor de afiliere îți cer adresa unui website când te înregistrezi în programul lor și fără unul, marea majoritate nu te acceptă.

Fă-ți măcar un blog și atașează-i un sistem de email marketing ca să colectezi abonați și adrese de email. Cumpără cel mai ieftin hosting și un domeniu web de pe Simplenet și instalează-ți WordPress (e gratuit). Alege un template și gata.

Blogul va fi o unealtă foarte bună de promovare SEO pe termen lung și îți poate aduce venituri chiar și atunci când dormi. Nu va fi peste noapte, dar eu uneori mă trezesc și acum cu diverse comisioane de la articole scrise și acum 5 ani de zile.

Sistemul de email marketing

Sistemul de email marketing

Atunci când oamenii vin unde îi atragi tu, nu vor cumpăra din prima sau nu vor face acțiunea pe care o dorești tu din prima. Și vor ieși de pe site. Însă o metodă ca să mai ții legătura cu ei este să le ceri adresa de email printr-un pop-up de abonare la newseltter.

Cum să faci asta? Poți săți faci un cont pe GetResponse sau Omnisend și să-ți implementezi sistemul cu ușurință la tine pe site. Apoi, oferă-le gratuit ceva foarte valoros oamenilor interesați de nișa ta în schimbul abonării lor la newsletter.

Astfel, vei ține legătura cu ei pe email și le vei putea trimite articole noi sau campanii cu promoții când vei dori. Dacă oamenii chiar sunt interesați de ceea ce le oferi, nu vor fi deranjanți că le ceri să se aboneze la tine, ba chiar vor fi bucuroși.

Atragerea clienților pe site (trafic)

Atragerea clienților pe site (trafic)

Oferă multă valoare și informații utile gratis cu suficient de multă disciplină și consecvență, iar într-un an de zile rezultatele nu vor înceta să apară, iar uneori vor fi atât de bune încât te vor uimi. Oferă valoare, indiferent pe ce platformă ai activa. Asta e cheia.

Pentru a face vânzări și a câștiga bani din marketing afiliat, nu este suficient să fii înregistrat pe platforme, să ai o nișă și un produs sau un serviciu de promovat. Trebuie să ai și oameni care te urmăresc și care dau click pe linkurile tale.

Adică trafic. Fără trafic nu sunt vânzări. Iată câteva idei de a obține trafic.

Trafic din articole SEO pe blog

Scrie articole SEO pe blogul tău. Adică articole utile de tipul ”cum să”. Dacă ai un blog de fashion poți să scrii un articol foarte bine structurat și detaliat despre ”Cum să alegi rochia perfectă de revelion în funcție de cămașa partenerului”.

Dacă scrii despre tehnologie, poți scrie un articol de tipul ”Cum să alegi un robot aspirator care dă și cu mopul după aia”. Ai înțeles ideea. Aspecte utile. De asemenea, poți face și topuri gen ”Top cele mai bune 10 televizoare din 2022”.

Important este să revizuiești pasul în care îți spuneam că trebuie să-ți cunoști audiența. Dacă îți cunoști audiența și știi ce caută, vei ști și cum să scrii articole cu titluri care să-i atragă. Iar în acele articole vei băga, ai ghicit, linkurile tale de afiliere.

Trafic din guest posting

Guest posting înseamnă să scrii pe alte bloguri pentru a te face cunoscut cu blogul tău. De obicei tu oferi un articol original și de calitate pentru un blog mai mare și mai consacrat și bagi în el un link către blogul tău. Astfel vei câștiga autoritate SEO.

Unele bloguri nu acceptă guest posting decât plătit, așa că trebuie să te gândești pe cine și cum abordezi. Uneori este chiar mai recomandat să cumperi un guest post pe un blog mai mare și cu autoritate mai bună, decât să publici pe bloguri slabe.

Trafic din social media

Când zic social media mă refer la platforme precum Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Linkedin și ce-o mai veni. Social media te ajută să aduci o tonă de trafic pe siteul tău, ceea ce îți și dorești. Pune la bio linkul către site și cere oamenilor să îl viziteze.

Dacă ai mai multe linkuri de promovat, poți să folosești un tool gen LinkTree sau Beacons AI. Fă cât mai multe postări și videoclipuri utile și atrage cât mai mulți urmăritori. Nu ai nevoie de milioane de urmăritori, dar ai nevoie de o comunitate loială.

Trafic din YouTube

Nu am trecut YouTube la capitolul social media, pentru că YouTube este ceva separat. YouTube poate să te ajute să faci foarte mulți bani din afiliere punând linkurile tale de afiliere în descriere. YouTube este al doilea cel mai mare motor de căutare după Google.

Dacă lumea caută ceva, caută pe Google. Și cum YouTube este a lui Google, rezultatele vor apărea și de pe YouTube. În plus, oamenii nu mai au răbdare să citească articole pe bloguri – oamenii vor să vadă, să audă și să dea scroll la conținutul video.

Prin urmare, o sursă foarte bună de trafic și de făcut bani din marketing afiliat este YouTube. Unii marketeri nici măcar nu își mai fac website-uri și se folosesc doar de canalul de YouTube ca website declarat. Recomand să acorzi multă atenție acestei platforme.

Newsletter

Există trei tipuri de trafic. Trafic pe care îl cumperi, trafic pe care îl obții și trafic pe care îl deții. Traficul pe care îl cumperi provine din reclame pe rețelele sociale, pe bloguri, vloguri sau pe motoarele de căutare. Traficul pe care îl obții e cel organic din seo.

Iar traficul pe care îl deții reprezintă traficul care îți vine de la abonații tăi la newsletter. Dacă ai muncit ca să îți construiești o listă de abonați la newsletter, vei avea o listă de oameni interesați de tine și de subiectele tale față de care să promovezi chestii.

Nu ignora sistemul de email marketing și fă-ți neapărat un cont pe GetResponse sau Omnisend ca să ți-l pui la punct încă de la bun început când îți construiești site-ul. După vreo 2 sau 3 luni de adus trafic pe site îți va părea rău că nu ai făcut-o mai devreme.

Grupuri și forumuri

O altă modalitate de a aduce trafic este ca pe lângă abonarea la newsletter, să îți îndemni urmăritorii să se înscrie în grupurile tale de Facebook, WhatsApp sau Telegram. Este o modalitate mult mai rapidă de comunicare și atragere a atenției.

Pot fi propriile tale grupuri sau poți să te înscrii în diverse grupuri unde să oferi informații relevante și de calitate. Oamenii te vor urmări apoi în privat, iar când vei avea ceva de recomandat, pentru că i-ai ajutat cândva, vor lua în seamă ce recomanzi.

Reclame plătite

Reclamele plătite pe Facebook, Instagram, YouTube, TikTok sau Google îți permit să ajungi imediat la publicul tău țintă. Nu mai sunt atât de greu de setat și de optimizat ca pe vremuri și m-aș hazarda să spun că pot fi chiar la îndemâna oricui în prezent.

Dacă ai un produs sau un serviciu pe care dorești să-l promovezi sau dacă pur și simplu ai o strategie de a strânge abonați la newsletter și de a-i băga într-un autoresponder, prin reclame plătite ai posibilitatea să câștigi bani din prima zi.

Pentru reclame plătite pe Facebook și Instagram poate fi un articol sau un material separat dacă vreți. Însă înainte să faceți asta, vă recomand să vă calculați foarte bine rentabilitatea investiției în reclame. Adică câți bani faci de fiecare dolar băgat în reclame.

Există posibilitatea ca o reclamă slab targetată sau o reclamă prost făcută sau un produs nepotrivit sau un landing page urât sau orice chestie de genul ăsta să te facă să pierzi bani. Construiește un sistem bun și apoi bagă bani în reclamă.

Câți bani se câștigă din afiliere

Câți bani se câștigă din afiliere

Multă lume îmi dă emailuri pentru că vrea să renunțe la job și să se apuce de afiliere. Se pot câștiga bani din afiliere mai mulți decât la job și uneori e bine să dai foc la corăbii ca să te apuci de altceva și să nu-ți dai altă opțiune decât aceea de a face bani.

Dar eu îți recomand ca mai întâi să înveți, să practici, să exersezi, să testezi și să începi să faci bani din afiliere. Cât de puțin acolo, măcar din vânzarea unor haine, pantofi sau telefoane mobile. Ca să simți cum funcționează marketingul afiliat și ce se întâmplă.

Apoi, vei învăța ce să cauți, vei ști ce să înveți, ce să aprofundezi și îți vei construi un flux de venituri din afiliere pe care îl vei adapta după resursele pe care le ai. Dacă la un moment dat vei simți că poți face mai mult dacă renunți la job, fă-o. Dar nu mai devreme.

Din marketing afiliat se pot câștiga bani foarte mulți, dar nu toată lumea poate câștiga bani foarte mulți din afiliere. E ca la fotbal. Dacă joci la un club de fotbal și te numești fotbalist, nu înseamnă neapărat că joci în Liga Campionilor.

Nu vreau să descurajez pe nimeni, dar aș fi trist ca un sistem atât de frumos și de bun precum marketingul afiliat să cadă în derizoriu tocmai din cauza unor persoane care îți promit că vei deveni putred de bogat prin marketing afiliat.

Așa că într-un mod cât se poate de realist am să-ți spun că se pot câștiga mii sau zeci de mii de dolari pe lună din afiliere, dar se pot câștiga și lei sau zeci de lei pe lună. Depinde de cât de multe știi, cât de multe aplici, ce promovezi, cui promovezi și cât muncești.

Marketingul afiliat nu este o barcă de salvare la îndemâna oricui are nevoie să facă niște bani rapid. Ăsta e un miraj. Marketingul afiliat, la fel ca orice afacere online sau offline, poate să facă mulți bani celor care o fac foarte bine și muncesc mult.

Care sunt pașii următori

Care sunt pașii următori
  1. Alege o nișă care îți place și la care te pricepi.
  2. Fă-ți sistemul de website + newsletter.
  3. Oferă foarte multă valoare în social media și pe blog.
  4. Creează-ți o prezență de încredere în social media.
  5. Creează-ți o comunitate de oameni interesați.
  6. Alege un produs sau serviciu de promovat pentru nișa ta.
  7. Începe să îl promovezi și vezi ce merge cel mai bine.
  8. Scalează și adu trafic folosind reclame plătite.
  9. Informează-te cât mai mult despre marketing afiliat.
  10. Dezvoltă parteneriate și metode noi de promovare.

În loc de final

Share

Informațiile din acest material se regăsesc de obicei în cursuri pentru care alții cer bani. Nu îi judec pentru că cer bani și nu îi acuz de nimic. Însă pentru că eu am oferit aceste informații gratuit, te invit să te abonezi pe blog și pe YouTube și să mă ajuți cu un share.

Mulțumesc!

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut interesant despre tehnologie, dezvoltare, marketing și lifestyle.

Nu fac spam! Protecție date conform GDPR. Te poți dezabona oricând.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.