Uleiurile folosite în motoarele cu ardere internă au un rol mult mai important decât s-ar părea la prima vedere. Principala lor sarcină este aceea de a reduce uzura detaliilor motorului prin crearea unui film rezistent de lubrifiant între suprafețele pieselor aflate în mișcare relativă.
Dar, pe lângă aceasta, uleiul conservă sau mai degrabă desăvârșește etanșarea grupului piston-cilindru, răcește zonele lubrefiante, asigură evacuarea din zona de lucru a particulelor abrazive, produse prin frecare și ferește de coroziune piesele cu care vine în contact.
Calitățile unui ulei sunt exprimate de vâscozitatea cinematică, indicele de vâscozitate, punctul de congelare, conținutul de cenuşă, aciditatea organică și alcalină, conținutul de particule mecanice și apă.
Vâscozitatea cinematică reprezintă capacitatea uleiului de a asigura frecarea lichidă prin formarea unei pelicule trainice între suprafețele aflate în mișcare. Valorile acestui parametru trebuie să se încadreze între anumite limite optime; o vâscozitate prea mare mărește consumul de carburant, intensifică uzura, într-o oarecare măsură și îngreunează pornirea la rece; o valoare a acestei mărimi inferioară limitei minime deteriorează procesul normal de lubrefiere, accelerând mult procesul de frecare și pătrunderea uleiului în camera de ardere.
Indicele de vâscozitate caracterizează stabilitatea termică a vâscozității uleiului. Punctul de congelare constituie limita de curgere a uleiului la temperaturi coborâte și prezintă importanță mai ales pentru pornirea motoarelor în anotimpurile reci.
Conținutul de cenușă permite să se aprecieze cantitatea de substanțe necombustibile din masa uleiului, luând în considerare și aportul aditivilor; acest parametru exprimă totodată tendința uleiurilor de formare a unor depozite.
Corozivitatea arată gradul de agresivitate chimică a uleiurilor care conţin acizi organici sau alcalini. În țara noastră se produc uleiuri neaditive, obținute prin rafinarea unor fracțiuni de uleiuri provenite din țițeiuri parafinoase selecționate. Acești lubrefianți se folosesc la ungerea motoarelor de automobile, de autocamioane, de automotoare de cale ferată, de tractoare, a motoarelor DIESEL și a unor compresoare rotative.
Pentru rodajul motoarelor cu aprindere prin scânteie, STAS 9601-74 prescrie folosirea uleiului R 45, un produs obținut din ulei parafinos rafinat, aditivat cu compuși antioxidanți, anticorozivi, antiuzură și pentru detergență.
Material de Ovidiu Drobotă.