De ce un magazin online costa la fel de mult sau mai mult decat un magazin offline (fizic)

Menționez din start că eu nu fac magazine online și nu mă interesează să învăț să fac. Acest articol pleacă de la diverse discuții pe care le-am auzit între oameni cu privire la magazinele online. Am prins din zbor câteva argumente și păreri mai mult sau mai puțin avizate și azi mi-am adus aminte de ele. Așa că scriu :)

Ce se zic oamenii care cunosc mai puține despre magazinele online?

Magazinele online sunt mai ieftine din toate punctele de vedere pentru că: nu există chirie (la fel ca la un spațiu comercial), nu ai așa de mulți angajați de plătit, nu trebuie să investești în mobilier, în afișe, în pliante, în ecusoane, în pixuri, în vitrine, în sigle luminoase, în grupuri sanitare, în casă de marcat, în imprimante, în scannere de coduri de bare, în computere, în curățenie și produse de curățenie, în consumabile ș.a.m.d. La prima vedere e normal să te duci cu gândul că un magazin online e o variantă mult mai ieftină pentru un startup, pentru că implică costuri mai puține. De cele mai multe ori, cei care cred asta se consolează cu argumentul suprem: un business online e scalabil și investesc în el pe măsură ce crește și îmi aduce venituri. Și așa încep să se contureze niște idei logice care pot sta fără probleme în picioare la o bere și o discuție cu ”de toate”. Un coleg de muncă îmi povestea, mai în glumă, mai în serios, că unii români nu mai sunt avizați acum doar să-și dea cu părerea despre fotbal, politică și management, ci și despre online sau marketing. Recunosc, nu știam că apar atât de des nișe noi de discuție la bere, adică păreri despre orice.

Un om care știe bine cu ce se mănâncă treburile online și treburile offline s-ar grăbi deja să mă critice pentru ce am scris până acum pentru simplul fapt că niște elemente din costurile offline se regăsesc mereu și în costurile online. Da, știu, ai nevoie de computer, imprimantă, oameni și alte cele și colo și colo. Însă le-am menționat special, pentru că cei mai puțin avizați nu le iau în calcul nici pe alea.

În rândurile următoare voi contura părerea mea despre costurile cu un magazin online. Veți vedea că nu sunt chiar atât de mici precum par la prima vedere. Iar când mă refer la noțiunea de cost vă rog să luați în calcul cuvântul cost atât din punct de vedere bani, cât și din punct de vedere timp (resursă irecuperabilă și care în final înseamnă tot bani, pentru că dacă o irosești se traduce în bani pierduți, pe care i-ai fi putut face dacă realizai altceva mai productiv/mai ”bănos”, în timpul respectiv – e doar un exemplu).

De ce un magazin online bun costa?

Rețineți ultima frază despre timp. O să o aducem în discuție mai târziu. Ok, un magazin online costă mai mult (decât un om mai puțin informat se așteaptă) pentru că: trebuie să plătești un hosting bun cu un suport tehnic empatic și prompt, trebuie să plătești un designer bun să-ți facă grafica (iar grafica bună nu e ieftină), trebuie să ai poze de produs foarte bune (costă timp și bani), trebuie să introduci produse cu o descriere excelentă dacă vrei să vinzi (costă o groază de timp pentru că e muncă de Sisif dacă vrei să-ți iasă bine), trebuie să investești într-un template bun (dacă e personalizat și are cod curat, te poate costa și peste 1000-2000 de euro, da, exact ca niște amenajări interioare la un spațiu fizic), trebuie să investești și în ceva stocuri, trebuie să ai un spațiu în care să-ți desfășori activitatea (ok, hai poate începi acasă), trebuie să ai un laptop sau PC, trebuie să ai net, trebuie să ai imprimantă ca să plătești facturi (dacă nu alegi varianta electronică), trebuie să instalezi diverse plugin-uri care să-ți facă magazinul așa cum vrei tu (costă și alea de rup, mai ales dacă vrei ceva personalizat sau nu, pentru că inclusiv un plugin de integrare plată online costă) ș.a.m.d.

Lista ar putea continua cu multe, dar pentru asta există câmpul de comentarii :) Aduc aminte noțiunea numită timp. Multe dintre cele menționate mai sus costă timp. Ok, poate tu nu îți prețuiești prea mult timpul, dar cei care lucrează la magazinul tău online da. Adică, dacă te aștepți ca de câteva sute de euro să ai un magazin online gen eMAG la cheie, ți-ai setat prost așteptările. Foarte departe de ce ți se oferă de banii pe care i-ai dat. Zic asta pentru că mulți se așteaptă la anumite lucruri de la un developer atunci când cer un magazin online. Obiectivul acestui articol nu este să-i critice pe cei care nu știu, ci doar să-i informeze ca să știe la ce să se aștepte. Hai să vedem!

La ce sa ma astept cand vreau si cer un magazin online de la un developer?

Multi se așteaptă că developerul le va oferi tot de banii pe care i-au plătit. Ce înseamnă tot?

  • Grafică: cel care îți face magazinul nu îți face și grafica, iar dacă nu ai stabilit bine de la început parametrii colaborării, nu va avea nici o treabă cu cel care îți face grafica. Îți implementează un template care să arate așa cum ați convenit împreună și cam atât. Bannerele, logo-ul sau alte aspecte grafice ți le face altcineva și îți recomand să găsești pe altcineva, pentru că oamenii bun la toate sunt în general mediocri. Dacă vrei să-ți facă cineva totul cap-coadă, apelează la o agenție full service, dar fă-ți un buget gras pentru că o agenție serioasă nu lucrează pe bani puțini. Imaginează-ți doar că o agenție bună îți cere cel puțin 1.000 de euro lunar ca să-ți facă și să-ți administreze o pagină de Facebook. Lunar. Agenție, nu freelancer. Și acum gândește-te cât ar costa să ceri un magazin online la cheie de la o astfel de agenție.
  • Inserare produse: cel care îți face magazinul online nu îți bagă și produsele. Îți arată cum să le bagi sau ți le importă dintr-un fișier .csv dacă le ai deja pe undeva. Dacă vrei să pună și produse e deja alt cost. Dacă vrei să bagi produse manual direct tu, atunci bugetează-ți timp. Mult timp.
  • Descriere produse: cel care îți face magazinul online nu îți scrie și descrierea la produse. Felul cum prezinți produsul duce, sau nu, la succesul vânzărilor atunci când ai adus oameni interesați de ce vinzi la tine pe site. Deja la acest capitol vorbim de copywriting, care costă binișor dacă apelezi la servicii externe sau care costă foarte mult timp dacă o faci tu. Iar dacă o faci tu, trebuie să o faci bine, adică să scrii corect, persuasiv și (deși greu) original. A, iar în cazul ăsta pe tine te costă timp. Foarte mult timp. Probabil cel mai mult timp.
  • Promovare: cel care îți face magazinul online nu se ocupă și de promovare. Poate e doar un developer bun fără înclinații spre marketing și, implicit, publicitate. Capitolul marketing e unul separat și de foarte multe ori mult mai vast decât crearea magazinului online în sine. Atunci începe lupta pentru vânzări de fapt. Și trebuie să știi cum o faci. Faptul că ești prezent online cu un magazin online nu garantează vânzări. Developerul face ce îi spui. Omul de marketing ți le așează unde trebuie, stabilește strategii de promovare și aduce trafic, lead-uri etc. E deja altă poveste, alt subiect și alte echipe implicate (șef vânzări, șef aprovizionare, șef logistică etc.)

Ar mai fi multe puncte, dar articolul a devenit deja prea lung.

Concluzie

Imaginează-ți că magazinul online (startup, nu parc auto) pe care îți dorești este un automobil. Developer-ul produce mașina și eventual mai poate face tuning la ea, pe bani suplimentari, la cerere. Sau nu tuning neapărat, ci opțiuni pe care le ceri din start atunci când cumperi mașina din fabrică.

Cine conduce mașina, cum colantezi (țiplezi) mașina cu reclamă, cu ce combustibil alimentezi, în ce parcare sau garaj o ții, cine o conduce, cum o conduce, pe ce trasee o conduce, ce anvelope folosești, unde îți faci asigurarea, când și cum faci ITP-ul, unde și când îți faci reviziile, care e politica pentru șoferii indisciplinați, se fumează sau nu în mașină, o încarci peste limită etc. (ai înțeles ideea)…

… ei bine, toate chestiile astea sunt proiecte separate de care trebuie să ții cont atunci când vrei să pornești un magazin online.

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut interesant despre tehnologie, dezvoltare, marketing și lifestyle.

Nu fac spam! Protecție date conform GDPR. Te poți dezabona oricând.

10 comentarii la „De ce un magazin online costa la fel de mult sau mai mult decat un magazin offline (fizic)”

  1. Ai fi surprins sa afli ca magazinul meu(click nume) a fost creat cu sume modice si cu plugin-uri gratuite. Ce spui tu incepe sa intre in practica la un nivel foarte mare. Problema majoritatii care nu stiu cu ce se mananca un magazin online este ca vor un magazin precum”eMag” dar ei vand produse de 2 lei. Dar ma rog, te las pe tine sa oferi consultanta gratuita :D. Spor la treaba!

    Răspunde
    • Ce ai tu acolo e bine muncit de tine. Timp ai investit. Asa, poate nici pe mine nu ma costa prea mult daca ma apuc de unul singur, dar cei care nu au nici o idee legata nici de cumpararea unui domeniu .ro vor ajunge sa cheltuiasca ceva bani si la realizarea unui magazin mai simplu. Consultanta gratuita in acest domeniu nu ofer, ca nu stiu :)

      Răspunde
  2. Pai hai sa zicem ca ai rezolvat cu magazinul online, cu grafica, cu hostul, cu introducerea produselor etc. – ai un laptop sau calculator si poti lucra de acasa … dar … ca sa vinzi ceva trebuie sa si ai acel ceva, sa ai un spatiu de depozitare cu toata logistica necesara livrarilor si uite asa costurile pot creste ca fat frumosul din poveste :)

    Răspunde
    • Mulți când se apucă și intră în horă rămân dezamăgiți de eficiența unui magazin online, tocmai pentru că nu și-au stabilit foarte bine planul, așteptările etc.

      Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.