Clienti neseriosi

Cum NU se protejează confidențialitatea datelor personale

Cu riscul ca discuția despre acest subiect să se fi consumat deja la post-ul scris pe Facebook de Pato, nu pot să nu îmi exprim și eu indignarea pe blog față de ce am aflat.

Este vorba despre site-ul clientineseriosi.ro, care se dorește a fi o bază de date pentru clienții online neserioși. Dacă veți arunca o privire pe acolo veți observa că legalitatea practicilor promovate este pusă sub semnul întrebării. Cum funcționează? Te înscrii ca magazin online la ei, îți implementezi nu știu ce cod și butoane care obligă clientul să accepte niște termeni și condiții abuzive, iar dacă vreun client nu și-a ridicat comanda de la tine, îl listezi frumos pe site-ul clientineseriosi.ro ca să-l vadă toți ceilalți comercianți online și să nu-i mai livreze. Cam așa.

Ei spun acolo că această practică are 100% temei legal și compară baza de date a clienților neserioși cu baze de date ale operatorilor de telefonie mobilă (Preventel) sau a instituțiilor bancare (Biroul de Credite). Însă e o diferență mare. Scopul Preventel sau Biroul de Credite este să ofere un indice de scoring pentru un client care vrea să-și facă un abonament de telefonie mobilă sau să-și facă un credit. Însă aceste tipuri de baze de date de clienți rău platnici sau clienți online neserioși NU SUNT PUBLICE.

În momentul în care după doza ta de subiectivism (sau poate ai dreptate, nu zic nu) clasifici un client online ca fiind neserios, nu ai dreptul să-i faci toate datele personale publice, aici incluzând adresa și numărul de telefon – pe care i le poate vedea oricine, inclusiv un psihopat care are ca pasiune terorizarea telefonică a unor clienți neserioși care au fost catalogați drept clienți neserioși fără să aibă nimic de spus în apărarea lor. Mă distrează și forma ilegală de șantaj pe față: vor plăti ca să fie scoși de pe site-ul clientineseriosi.ro – nici nu mai este nevoie de flagrant ca să se facă dovada unui șantaj.

În concluzie, eu sunt ferm convins că proprietarii magazinelor respective online chiar au avut probleme cu clienții pe care îi reclamă, dar problema apare la clientineseriosi.ro care publică spre liber acces niște date personale a unor oameni, fără să aibă vreo bază legală – termenii ăia și condițiile pe care oamenii le bifează sunt apă de ploaie, pentru că dacă vreun om deranjat de asta acționează în judecată clientineseriosi.ro, clientul catalogat neserios va avea cu siguranță câștig de cauză. Atâta vreme cât baza de date ar fi confidențială și ar avea acces doar membrii platformei la ea, e cu totul altă poveste și deja ar semăna cu Preventel sau Biroul de Credite unde se plătesc bani grei ca să ai acces.

Meanwhile, legea comerțului online e destul de clară. Clientul are dreptul să returneze produsul intact în 10 zile de la recepționare, fără să motiveze de ce o face – poate cere alt produs sau banii înapoi. Asta implică potențiale pierderi financiare din partea online business ownerului, dar e un risc prin care ți-l asumi prin calcule financiare temeinice înainte să te apuci să vinzi online.

Voi ce părere aveți despre asta? Știți că sunt deschis la opinii chiar și atunci când greșesc.

P.S.: Și un extras amuzant din secțiunea FAQ de pe siteul cu clienți online neserioși:

Q. Vindeti sau inchiriati datele clientilor neseriosi?

A. Nu, nu vindem si nu inchiriem datele clientilor neseriosi.

Normal, pentru că le poate lua oricine de pe site cu un simplu copy/paste.

P.P.S.: Și din păcate nu e singurul site de gen pentru că la o simplă căutare pe Google după cuvântul clienți neserioși veți găsi și site-uri precum acesta, unde pe lângă faptul că nimeni nu se chinuie să explice că totul ar fi „100% legal”, adresele și informațiile despre clienții neserioși sunt mult mai exacte.

Clienti online neseriosi

About The Author

Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Detalii despre publicitate pe blog găsești aici.

16 Comments

  • Tudor

    Reply Reply 11/02/2014

    Sincer, nu mi se pare ok. Cine verifica ce se posteaza acolo? De exemplu, eu azi m-am certat cu reprezentantul unui magazin online care a refuzat sa-mi preia o comanda trimisa pe email – nu am avut timp sa stau sa-mi fac cont pe site-ul lor. Le-am trimis datele, am cerut factura sa le fac plata si ei … asa e sistemul. Acea d-soara, deranjata de cele spuse de mine, imi poate adauga numele pe acel site.

    Eu am recomandat de fiecare data o mica facilitate pentru plata in avans – astfel, avem cu totii ceva de castigat. Eu ma aleg cu ceva in plus. Ei sunt siguri ca nu le intoarce coletul. Singura problema este sa ma convinga ei ca sunt seriosi – si asta e problema lor, nu a mea. Ei trebuie sa aiba grija ce spunea lumea despre ei, nu despre mine. Eu sunt cel care plateste in avans.

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 11/02/2014

      Un alt exemplu bun care susține părerea mea. Deci nu am fost deplasat cu abordarea mea.

      • Pato Basil

        Reply Reply 11/02/2014

        iar eu cu atat mai putin ca am semnalat cazul…
        Observ in ultima vreme tot mai multe „fraude” daca le pot spune asa la care sunt supusi clientii, adica eu daca as fura ceva de la un magazin as plati probabil penal „gestul”…ei nu primesc nici amenda!
        Si e vorba de chestii serioase cum ar fi inselaciune…etc.

        Aia cu bani multi si relatii au alte drepturi

        • Gabriel Ursan

          11/02/2014

          Înțeleg că până la urmă Domo și-a luat amendă în cazul scandalului cu tableta. Pentru inducerea în eroare a cumpărătorului, nu pentru faptul că n-au livrat. Nu știu cât, dar se mai mișcă treburile…

        • Pato Basil

          11/02/2014

          si de ultimul meu articol ce parere ai? le-am semnalat pe twitter acum vreo 6 ore si n-au luat nici o masura…anuntul ala este exact la fel!

        • Gabriel Ursan

          11/02/2014

          Ți-am răspuns pe blog :)

        • Pato Basil

          12/02/2014

          trist eu ca ei n-au dat nici un semn!

          App felicitari pentru cele peste 20000 de like-uri :D

          WOW!

        • Gabriel Ursan

          12/02/2014

          Mulțumesc! Din 2012 am fost consecvent – s-au adunat în ceva timp :)

  • Bobses

    Reply Reply 12/02/2014

    Ăștia merită dați în judecată și luată și pielea de pe ei. Cu ce drept te erijezi tu în justițiarul lu’ Pește și faci publice datele oamenilor pe internet?
    Cum ai zis și tu, am termen 10 zile de retur a produsului comandat on-line. Mai mult, pot să mă răzgândesc pentru că așa am eu chef – ești comerciant on-line, îți asumi riscul, altfel du-te și bate din poartă-n poartă să-ți vinzi produsul; sau am rămas fără bani sau chiar a întârziat cu livrarea furnizorul iar eu, din vina lui, am fost nevoit să cumpăr din altă parte și atunci refuz comanda inițială, fapt care-l supără pe individ și se răzbună făcând publice datele.
    Mai e o chestie: oricine, dar absolut oricine, poate posta datele oricui acolo, din simplă răzbunare sau ca să-și bată jos de cineva, sub pretextul că „e neserios”.

  • Petre

    Reply Reply 13/02/2014

    Impotriva unor astfel de site-uri ar fi bine sa ne mobilizam si sa scriem cati mai multi … poate, poate o sa se sesizeze cine trebuie si o sa interzica porcariile de acest fel.

  • Andreea Szuzs

    Reply Reply 09/03/2014

    In primul rand datele publicate pe ClientiNeseriosi.ro nu sunt disponibile publicului larg… ci doar Membrilor, Magazinelor Online care folosesc serviciul…

    Lista aia cu ultimii 50 adaugati este doar pentru ca exista carcotasi care ziceau acum ceva vreme ca „oare foloseste cineva site-ul ala, si exista vreun neserios adaugat in el?”

    In al doilea rand, Magazinele Online membre sunt obligate sa adauge o clauza in Termenii si Conditiile site-ului lor care zice ceva de genul, „prin realizarea unei comenzi pe acest site, clientul este de acord sa-i fie publicate datele pe clientineseriosi.ro in cazul in care nu ridica produsul” ..

    Cu alte cuvinte, clientii onesti care vor produsele nu au nici o problema in acceptarea respectivei clauze, in timp ce nehotaratii sau cei care comanda in 10 parti, vor avea ezitari in plasarea comenzii si acceptarea respectivilor termeni

    Deci, prin faptul ca datele neseriosilor sunt puse doar la dispozitia membrilor, nu se deosebeste de PrevenTel si de Biroul de Credit, decat din punctul de vedere al segmentului de piata abordat…

    Magazinele online membre sunt verificate la inscriere, iar clientii neseriosi adaugati sunt verificati si eu, si nu sunt permise abuzuri.. orice date introduse aiurea sunt sterse si rezulta in suspendarea contului firmei care l-ea adaugat

    Bobses una e dreptul de returnare a produsului si alta e neridicarea coletului…

    Ca sa returnezi produsul trebuie in primul rand sa-l ridici si sa platesti pentru el… daca apoi il returnezi inseamna clar ca nu ai fost multumit de el sau ca nu corespunde specificatiilor, altfel nu esti nebun sa comanzi ceva ce nu vrei, sa platesti comanda, si sa returnezi produsul

    Altfel sta treaba cu coletele neridicate, orice copil de 12 ani poate plasa comenzi online, sau orice idiot fara un ban in buzunar… plaseaza comenzi online aiurea, comerciantii pun coletele la curier, si incurca treaba

    Gandeste-te ca un simplu idiot cu chef de glume si prea mult timp liber poate comanda la 100 magazine online diferite produse, si toti o sa-i trimita coletele…. daca confirma telefonic ca doreste produsele..

    Daca apuca sa-l bage primii 2-3 in Baza cu clienti neseriosi, ca nu le-a ridicat, ceilalti o sa-i solicite plata avans…

    Si ClientiNeseriosi are tot scop de informare si de rating, scrie clar pe site-ul lor ca membrii nu au vreo obligatie de a refuza neseriosii

    Altfel vine Gheorghe ciobanu si se apuca si isi comanda in fiecare zi diferite produse de pe diferite site-uri, pe care stie de la inceput ca nu o sa le ridice, dar le comanda doar asa, sa-i vina oamenii de la firma la curierat cu ele la usa ca sa vada vecinii ce smeker e el, ba ca-l cauta saptamana asta de 3 ori cu o plasma de 119 cm, saptamana viitoare isi comanda la misto un frigider, apoi isi comanda o masina de spalat… asa sa zica vecinii „ca ce bani are el”

  • carlos

    Reply Reply 30/05/2014

    nu te faci justitiaru lu peste daca faci o lista cu retururi…

    ca sa fii justitiar presupune sa dai tu pedepse etc pe cand siteul ala e doar cu scop de scoring cu alte cuvinte aia care sunt trecuti acolo sunt priviti cu prudenta si li se cere plata cu cardul sau op , nu le trimite lumea ramburs asa fara nici o garantie

    si da toti cei adaugati acolo sunt verificati de admini pentru ca toate firmele de transport au siteuri unde poti face track and trace si poti vedea ca coletul a fost neridicat daca bagi AWB ul respectivului

    deci orice neserios are un awb si poate fi verificat nu poate veni nea gogu sa adauge mincinos un client care nu a facut nimic

    si stai linistit ca nus psihopati care sa te terorizeze folosind adresa de pe site, e doar pt membrii si nu intereseaza pe nimeni adresele unora care au dat tepe… decat pe cri care vor sa se ferrasca

    e plina tara de tepari si nus psihopati care sai terorizeze desii poate ar fi bine si nu ma refer aici la amaratii care nu ridica colete ci la teparii care dsu tepe de milioane de euro

    • Radu

      Reply Reply 18/07/2014

      Chiar daca comentez cam tarziu, sa stii ca te inseli amarnic. Datele personale ale unei persoane care a dat tepe pot fi foarte interesante pentru multa lume. Stii pentru ce ? Pentru alte tepe, prin telefon. „Teparii” vor fi sunati de alti tepari si poate vor cade in plasa. Nu iti face griji, tipuri de escrocherii sunt foarte multe.
      Poate am comandat un produs si ceva s-a intamplat si am ramas fara bani. Orice e posibil – accidente – furturi, etc. Nu vreau ca datele mele personale sa fie publicate pe nu stiu ce site-uri la care poate avea acces oricine vrea sa ajunga la acele date. Am citit mai sus ca doar membrii au acces la acele date si vroiam sa spun ca escrocheriile sunt foarte profitabile si nu cred ca ar fi deloc greu pentru cineva hotarat, sa puna mana pe acele date.

  • Cosmin Vladutescu

    Reply Reply 31/07/2014

    Intentionez sa creez un software de la zero, similar, pentru prevenirea comenzilor false

    Va functiona in urmatorul mod:
    1. Datele clientilor/comenzilor neridicate introduse NU VOR FI STOCATE ci se va stoca HASH-ul lor
    ( pentru cine nu stie, HASH-ul este un sir de numere generate dintr-un text sau numar ) cu alte cuvinte dintr-un numar de telefon de forma 0723123456 obtii ceva de genul A0C3F1032A039F3103F302 , fara posibilitatea de a reversa codul inapoi catre numarul initial .
    Astfel cand se cauta dupa un nume sau telefon, se transforma in HASH si se compara cu HASH-urile din baza de date, si se returneaza numarul de tepe date de respectivul nume sau numar, plus comentariile magazinelor, fara ca numele sau telefonul sa fie stocate

    2. Datele clientilor/comenzilor nu vor fi facute publice

    3. Va fi software downloadabil cu o anumita taxa ( disponibil doar persoanelor interesate ), gura casca nu vor avea chef sa plateasca doar pentru a se juca

    4. Clientilor nu li se va solicita sa plateasca pagubele,

    Cam cat sa fie taxa, si ce credeti, e buna forma de implementare?

    • Gabriel Ursan

      Reply Reply 31/07/2014

      Mi se pare super ideea. Ca si valori, nu stiu sa-ti zic de taxe, dar o poti gandi pe 3 forme de membership.

Leave A Response

* Denotes Required Field