Ce trebuie să aibă o pagină web?

Ce chestii trebuie să aibă o pagină web?

Două, trei, zece? Poate mai multe?

Putem enumera până la nesfârșit. Cu cât acumulezi mai multă experiență în wbedesign cu atât mai multe lucruri importante cunoști.

Mă voi opri la 9 aspecte cheie, de care are nevoie FIECARE site.

Enumeram?

Guest post de Ivan.

Meniu

Fiecare site web are nevoie de un meniu. Este baza navigării și unul din primele elemente care sunt văzute de utilizatori atunci când un site se încarcă. 

Este un element fundamental al interfeței. El va ajuta utilizatorul să se orienteze, să navigheze ușor pe site. Asemănător unui meniu dintr-un restaurant – descrie ce oferă ”localul”.

Meniul trebuie să fie lizibil și totodată să demonstreze ce este cel mai important pe site-ul respectiv. Există o mulțime de posibilități de a crea un meniu. Meniul poate fi orizontal (cel mai des întâlnit), vertical, desfășurat, sau mobil, în partea de sus sau în partea de jos a site-ului.

Cea mai importantă funcție a meniului este cea de a ajuta utilizatorul. Dacă meniul îndeplinește sarcinile stabilite, atunci este un meniu bun.

Conținutul pe pagina web

Pe lângă meniu, site-ul web necesită conținut.

Text, imagini, materiale video – sunt cele 3 chestii principale, care sunt cuprinse de cuvântul în engleză ”Content”. Fără conținut site-ul arată incomplet, iar în opinia băieților de la Google acest ”Content” este cel mai important lucru de pe o pagină web. Merită să ai grijă de el.

Și încă o chestie importantă. În ziua de azi cuvintele sunt principala formă de comunicare. Chiar și imaginile, materialele video au nevoie de comentarii în formă de text pentru a descrie contextul acestora.

Categorizarea conform ”mediului” este într-o anumită măsură lipsită de sens. Pentru că fiecare tip de content are o mulțime de posibilități. Reține însă că cel mai bine funcționează textul – se încarcă cel mai repede.

Imaginile apar puțin mai târziu (în dependență de măsura în care sunt optimizate). Materiale video necesită mai mult lucru, iar de la utilizatori mai multă atenție. 

Nu ai talent și nici experiență în crearea conținutului? Nici o problemă. Scrie despre site-ul Tău (de exemplu) așa cum vorbești. ”Este despre asta și despre asta …”. Scrie o listă și revină peste 2 săptămânii să vezi dacă este bine scris. Îmbunătățește textul și gata!

Fonturi și titluri bune

Fonturile bine selectate atrag atenția utilizatorilor. În rețea există o normă, conform căreia fonturile fără liniuțe la capetele literelor (fonturile care nu aparțin familiei Serif, ca Arial și Calibri) sunt mai eficiente. Aceste tipuri de fonturi arată bine în combinațiile cu fonturile Serif în titluri și subtitluri.

Google Fonts este un serviciu unde vei găsi și vei integra în mod sigur numeroase fonturi. În programul pentru creare site-uri WebWave vei putea adăuga aceste fonturile ușor și simplu. Setează dimensiunea potrivită, o interlinie bună și ai un text lizibil.

Apoi lucrează la titluri și subtitluri (H1, H2 și așa mai departe). Aceste titluri au o funcție foarte importantă:

  • Ordonează textul, creează o structură
  • Simplifică ”scanarea” textului de către utilizator
  • le place va plăcea Roboților Google :)

Cu alte cuvinte Titlurile și subtitlurile site-ului web sunt în interesul comun al utilizatorului și a algoritmilor motoarelor de căputare.

Reține: fiecare site are nevoie de cel puțin un titlu de tip H1 (cel mai important)

Aranjarea

Este foarte important ca elementele de pe site să fie aranjate bine. Datorită aranjării este clar care este importanța elementelor: elementele mai importante sunt amplasate mai sus, iar cele mai puțin important – mai jos.

Plus la toate aranjarea elementelor au o influență majoră asupra user experience. Utilizatorii vor găsi mai repede ceea ce caută dacă site-ul este bine proiectat.

Utilizatorii percep pozitiv aranjarea simetrică a elementelor pe site-uri, deci site-ul trebuie să includă același număr de elemente în partea dreapta și în cea stângă. 

Majoritatea utilizatorilor scanează site-ul pe verticală, deci cele mai importante elemente trebuie amplasate pe axa verticală. Elementele pot fi aranjate cu ușurință pe toate axele site-ului în programul WebWave, datorită liniilor de ghidaj.

Dacă dorești să atragi atenția utilizatorilor, poți deforma simetria elementelor. Un element care în mod evident încalcă simetria site-ului funcționează ca un magnet care atrage atenția utilizatorului. Micile excepții funcționează bine, însă trebuie să fie utilizate cu atenție.

Spațiul

Întrucât am descris aranjarea elementelor, nu putem trece peste capitolul spațiului pe site.

Pe lângă conținut, aranjarea perfectă a elementelor este nevoie să lăsăm ceva spațiu liber pe site.

Acest lucru creează un efect psihologic bun – consolidează conținutul site-ului iar atenția utilizatorului poate ”trage o răsuflare”. 

Este un trick psihologic simplu, dar ajută la crearea unui site bun.

Subsolul (Footerul)

La sigur nu voi greși dacă voi spune că footer-ul este cel mai subapreciat element al unui site web. Atitudinea proiectanților de site-uri față de footer arată cam așa: ”deci, este jos, aruncăm aici datele de contact și uităm”. Deseori însă, footer-ul este ultimul element care este văzut de utilizator pe o pagină web!

Acest loc are foarte mult potențial. Dacă analizăm situația mai bine, site-ul nostru poate căpăta multe avantaje.

Nu trebuie să fie o grămadă de cuvinte cheie. Poate include un meniu suplimentar. În WebWave vei crea un meniu frumos și funcțional în doar câteva click-uri :)

Versiunea responsivă

Cea mai mare parte a traficului din rețea provine de la utilizatorii smartphone-urilor. Această tendință nu se va schimba, … deci site-ul responsiv (cu alte cuvinte RWD, de la eng. Responsive Web Design) este un standard în ziua de azi.

În spre deosebire de versiunea mobilă a site-ului, site-ul responsiv se ajustează la orice ecran: smartphone, tabletă, laptop, monitorul calculatorului sau televizor. Site-ul va arata bine pe fiecare din aceste display-uri. Utilizatorul nu trebuie să mărească sau să scroleze nimic.

Desigur pe ecranele mai mici vor încăpea mai puține elemente pe orizontală. Din această cauză lucrul cu site-ul responsiv necesită uneori o redefinire radicală a aranjării elementelor pe pagină. Iar întrebarea ”dacă acest element este necesar?” devine fundamentală.

O curiozitate este faptul că responsivitatea a influențat întregul proces de proiectare a site-urilor web. Acum câțiva ani în urmă proiectul site-ului apărea mai întâi în versiunea de desktop iar apoi adaptată la diplay-ul mobil. În ziua de azi proiectarea începe de la versiunea pentru dispozitivele mobile iar apoi se proiectează versiunile mai largi. Printre altele, aceasta este cauza pentru care minimalismul a devenit obligatoriu.

În jurul creării site-urilor web a crescut o mulțime de mituri de genul: ”Este greu de creat și așa mai departe”, însă în programul WebWave vei crea o pagină web responsivă chiar dacă nu ai cunoștințe de programare.

Hosting și domeniu

Hosting este locul pe server, unde se află fișierele site-ului web. Domeniul este adresa site-ului, sub care poate fi accesată în rețea (o întroduci în câmpul browserului).

Datorită acestor două elemente site-ul este afișat corect în rețea și poate fi accesat.

Găzduirea și domeniul sunt două lucruri diferite care se achită separat. Nu există reguli în privința prețului, pentru că fiecare furnizor are prețuri proprii. Prețul depinde de spațiul de stocare disponibil pentru fișierele site-lui, serviciile suplimentare (ca poșta electronică etc.) și tipul serverului (viteza luietc.)

Prețul domeniului depinde de tipul acestuia (cu alte cuvinte, de ceea ce urmează după punct, de exemplu .ro, .com, .eu) și tarifele dictate de piață. După achitarea celor două lucruri: domeniu și hosting (găzduire), site-ul va apărea în internet.

Domeniul și găzduirea gratuită este posibilă, însă doar în situații specifice. De exemplu programele pentru creare site-uri în browser (cu alte cuvinte SaaS-urile, de la eng. Software as a Service) oferă aceste servicii gratuit.

În WebWave fiecare site are la dispoziție găzduire și adresă gratuită în subdomeniul nostru. Deci vei vedea, cum arată site-ul web în rețea gratuit.

Securitate

Nu putem să trecem cu vedere actualizarea platformei site-ului. CMS-urile populare au acel minus, că sunt populare, ceea ce înseamnă că orice greșeală sau gaură în securitate înseamnă că fiece site creat pe acea platformă este ținta unui atac.

Din această cauză este important să actualizezi atât versiunea CMS-ului cât și versiunea șablonului și a plugin-urilor. Chestia asta necesită ceva timp.

Site-ul Tău trebuie să dețină un certificat SSL.

După ultimele actualizări (din septembrie 2018) multe browser-uri informează că site-ul nu este securizat dacă acest certificat lipsește. Nu este nici o aiureală, este o regulă reală, care asigură securitatea utilizatorului în rețea.

De la WebWave vei primi un ceritificat SSL gratuit, ca și lipsa grijilor față de actualizarea site-ului. Programul WebWave va face totul pentru Tine.

SEO

SEO (eng. Search Engine Optimzation), este ajustarea site-ului la cerințele motoarelor de căutare.  Merge vorba de alegerea unor cuvinte cheie potrivite și setările funcționalității site-ului. Datorită unui SEO bine făcut, site-ul Tău va fi poziționat sus în lista rezultatelor căutărilor pentru cuvintele cheie selectate. 

Însuși poziționarea este un proces complicat, în care trebuie să ții cont de alegerea cuvintelor cheie potrivite, trenduri, actualizări ale algoritmilor căutărilor. De exemplu la începutul lunii septembrie a avut loc o actualizare importantă, bazată pe Quality Guidelines.

În programul WebWave vei găsi toate setările importante legate de promovarea SEO a site-ului – fără să mai instalezi pluginuri sau să cauți liniile corespunzătoare de cod :)

Concluzie

După cum vezi, nu este o listă lungă.

Cea mai mare parte din aspectele enumerate poate fi administrată foarte ușor, deci n-ai de ce să-ți faci griji. Un site web propriu nu reprezintă o problemă, în special atunci când știi ce trebuie să implice.

Încearcă să o creezi cu WebWave :)

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut interesant despre tehnologie, dezvoltare, marketing și lifestyle.

Nu fac spam! Protecție date conform GDPR. Te poți dezabona oricând.

2 comentarii la „Ce trebuie să aibă o pagină web?”

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.