Ce ne facem dom’le cu influencerii ăștia? carte scrisă de Cristian China-Birta

Pentru cine nu știe, Cristian China-Birta este cunoscut și astăzi printre bloggerii României drept Chinezu`. Azi am aflat că scrie o carte și nu orice carte, ci o carte legată de cum să colaborezi eficient cu influencerii.

Cartea este momentan în stadiul de pre-comandă aici, la Cărturești. Iar eu îi întrevăd un viitor bun chiar dacă nu am citit nici un pasaj din ea încă.

Cristian-China-Birta

Am să îți povestesc și de ce.

Context de marketing online

Context-de-marketing-online

Eu sunt om de vânzări din 2005, blogger din 2009 și om de marketing online din 2012. Scriind asta îmi dau seama că anii sunt doar niște numere, pentru că într-o perioadă de timp care trece poți obține experiență. Sau nu.

Cert este că marketingul online se schimbă mai rapid decât poate o singură ființă umană să țină pasul. Acum 9 ani eu făceam totul pe marketing online în departament. PPC, SEO, SEM, content, copy, grafică, video, social etc.

În 2021 există într-un departament de marketing mai mulți oameni care fac câte o chestie specifică. Asta dacă vrei să iasă bine sau foarte bine.

Ai separat social media manager, content writer, copywriter (e diferit de content, da), grafician, fotograf, videograf, specialist SEO, specialist PPC cu valențe pe analiză keywords dar și pe SEM, affiliate manager, PR etc.

Sau dacă nu ai separat intern, apelezi la diverse externalizări temporare, în funcție de cum e mai budget friendly. Cert este că trebuie să stai cu ochii cât cepele și cu urechile cât pâlniile pe tot ce este nou în marketing online.

Privacy

Privacy

Iar dacă faci asta probabil ai aflat că rețelele sociale nu vor mai fi la fel. Vorbim aici despre ”trezirea la privacy” cum îmi place mie să îi spun. Oamenii sunt din ce în ce mai preocupați de intimitate, iar UE susține acest drept.

Nu mai vorbim aici de vestitul scandal între Apple și Facebook prin care Apple va da posibilitatea utilizatorilor să refuze explicit niște ”chestii de urmărire” despre care nu știau foarte multe în trecut.

Cu cât oamenii sunt mai orientați către intimitatea lor, protejarea datelor lor și anonimizarea comportamentelor lor asociate unui profil social și demografic, cu atât opțiunile de targetare pentru marketeri vor fi mai mici.

Ce se va întâmpla

Ce-se-va-intampla

Marketingul online este minunat pentru că este mai ieftin decât marketingul tradițional, este mult mai ușor de măsurat decât marketingul tradițional (practic știi ce a produs fiecare euro investit) și este mai targetat.

Ei bine, treaba asta cu ”mai targetat” se va schimba. Inițial treptat, apoi posibil mai brusc. Cu riscul de a provoca râsete în breaslă, aș spune că există posibilitatea ca peste câțiva ani să dăm cu tunul în ciori și în online.

Adică să nu mai putem targeta mare lucru atunci când lansăm o campanie online. Exact ca atunci când cumpărăm și punem un banner la Unirii. Nu putem opri pe cineva să se uite la el, dar nici nu-l putem afișa doar unora.

Care e problema

Care-e-problema-cu-marketingul-online

Costurile. În 2012, când m-am apucat eu de marketing online, cu 300 de euro făceai niște rezultate demne de invidiat. Chiar te uitai și nu înțelegeai cum și de ce unii plăteau 1.500 lei într-o reclamă într-un ziar local.

Eu cu banii ăia aduceam vânzări de 15.000 euro cel puțin, nu doar leaduri. Bine, contează mult și ce vinzi, ce profit obții, volum raportat la număr clienți, dar am zis așa ca să-ți faci o idee de ordin de mărime.

Timpul a trecut și s-a prins toată lumea că apa e caldă. Onlineul s-a supra aglomerat de reclame. Pentru că și nea` Ghiță tractor știa să selecteze un buget și 2-3 interese și să facă un ad pe Facebook. Știe și azi.

Nu, nu zic că o făcea bine și nu zic că o face bine nici azi. Dar genera concurență pe bugete. Și știm foarte bine ce înseamnă chestia asta. Bani în plus cheltuiți de toată lumea. Toată lumea pierdea. Mai puțin rețelele sociale.

Prin urmare, cu 300 de euro pe un ad azi nu mai faci aceleași rezultate ca acum câțiva ani buni pentru că pur și simplu competiția e mare. Iar targetarea ajuta mult să optimizezi fiecare euro cheltuit pentru reclamă.

Când acuratețea targetării va scade (nu dacă, ci când), ghici ce se va întâmpla din nou pe piața reclamelor rulate pe rețelele sociale și motoarele de căutare? Vor crește costurile. Vor scădea rezultatele.

Ce alternative sunt

Ce-alternative-de-marketing-online-sunt

Sunt multe alternative. Iar dacă ești un marketer cu experiență cel mai probabil nu vei fi atât de afectat. Pentru că ai deja un mix de marketing online în spate, dar și un mix de marketing tradițional de susținere.

Este clar că nu te poți baza doar pe reclame rulate pe rețele sociale și motoare de căutare în era în care tehnologia mișcă lucrurile atât de repede încât Roma poate fi atât construită cât și dărâmată într-o singură zi.

De ce influenceri

De-ce-influenceri

Una dintre alternative este colaborarea cu influenceri. Mai exact, cu microinfluenceri. Eu personal cred mult în subiectul ăsta. Fie că ne place sau nu, pentru a ajunge influencer într-un domeniu este nevoie de muncă.

Influenceri există și nu putem nega asta. Fiecare dintre noi este un influencer. Chiar dacă nu te expui pe net tot influențezi sau inspiri pe cineva apropiat prin vorbele, acțiunile și exemplele tale.

Unii aleg să se expună la un public mai mare și devin influenceri. Unii buni, alții răi. Unii cocalari, alții nu (nu îmi vine acum în minte opusul cuvântului cocalar). Unii care fac ceva ce te interesează și pe tine. Alții care nu.

Cert este că oamenii au tendința să urască, să iubească și să simtă în general orice fel de sentiment mult mai intens pentru OAMENI decât pentru companii. Majoritatea îl iubesc mai mult pe Steve Jobs decât pe Apple.

De aceea, fie că vrei sau nu, influencerii vor avea rolul lor în componenta de marketing online a fiecărei companii. La început vor face parte din tactică, apoi vor face parte din strategie. Sunt aici ca să rămână destul.

Probleme cu influenceri

Probleme-cu-influenceri

Cea mai mare problemă cu influencerii este că sunt oameni (dacă o pot numi problemă). Trebuie să știi cum să relaționezi cu ei, cum să dezvolți relații autentice, cum să negociezi, cum să pui problema etc.

Influencerul perfect nu există. Pentru că vedeta aia cuminte Hannah Montana cu care te-ai asociat azi poate deveni peste noapte Miley Cyrus. Iar tu acum 3 ani ți-ai asociat imaginea companiei cu versiunea cuminte. Ce faci?

De ce recomand cartea

De-ce-recomand-carte-Chinezu

Sunt multe provocări în relația cu influencerii. Însă dacă sunt gestionate bine îți pot aduce niște rezultate spectaculoase. Plus multe avantaje la pachet. De aceea am scris acest articol despre cartea lui Chinezu`.

Cartea este destinată oamenilor de afaceri, antreprenorilor, brand managerilor sau tuturor celor din zona de marketing, care vor să înțeleagă cât mai bine cum pot să folosească aceste resurse digitale numite influenceri pentru a obține beneficii pentru brandul sau afacerea lor.

Cartea conține întregul traseu pe care să îl faci atunci când decizi să faci o campanie cu influenceri.

Începând cu întrebarea fundamentală dacă merită sau nu să faci acea campanie, trecând prin cum alegi influencerii, ce le ceri, cum îi plătești și cum analizezi rezultatele campaniei.

Este, de aceea, o resursă fundamentală pentru oricine dorește să investească bugete în influencer marketing.

Mă aștept ca în cartea ”Ce ne facem dom’le cu influencerii ăștia?” scrisă de Cristian China-Birta să descopăr niște ”clickuri” care să mă ajute în cariera mea. În 2021 chiar vreau să fac marketing cum trebuie și cu influenceri.

Tu cum ai de gând să incluzi influencerii în tacticile sau strategiile tale de marketing?

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut interesant despre tehnologie, dezvoltare, marketing și lifestyle.

Nu fac spam! Protecție date conform GDPR. Te poți dezabona oricând.

2 comentarii la „Ce ne facem dom’le cu influencerii ăștia? carte scrisă de Cristian China-Birta”

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.