Ce este Black Friday în România și ce ar trebui să fie de fapt Black Friday cu adevărat

👋 Hey, am scris o 📖 carte de dezvoltare personală ”altfel”. Aruncă un ochi aici 👉 dcnu.ro


În fiecare an în luna noiembrie totul se învârte în jurul Black Friday. Unii abia așteaptă această sărbătoare a cumpărăturilor. Alții se plâng că reducerile de Black Friday sunt false și că toți comercianții sunt niște țepari. Care e adevărul și ce este de fapt Black Friday?

Scopul Black Friday

Black Friday este o sărbătoare a cumpărăturilor cu preț scăzut pornită din SUA. Scopul Black Friday este de lichidare de stocuri la produse vechi, la modele vechi și la colecții vechi pentru a face loc aprovizionării cu noi modele de produse ce urmează a fi vândute în decembrie.

Când se desfășoară Black Friday

Black Friday ar trebui să se desfășoare o singură zi, în ultima vineri din luna noiembrie. Așa e tradiția peste tot în lume, mai puțin în România (o să-ți explic imediat și de ce). Ultima vineri din noiembrie marchează începutul sezonului de cumpărături și cadouri din decembrie, de Crăciun.

Când e Black Friday în România

Primul Black Friday în România s-a desfășurat ca la carte în ultima zi de vineri din luna noiembrie. Problema cea mai mare este că după ultima zi de vineri din noiembrie, în România vine rapid ziua de 1 decembrie, adică Ziua Națională a României.

Ziua de 1 decembrie este zi liberă în România, iar acest lucru a adus la blocaje în livrări, ceea ce a ce nemulțumit clienții. Uneori, firmele de curierat au pus curierii la treabă, ceea ce a nemulțumit angajații, dar și opinia publică. Prin urmare, s-a decis altă vineri pentru a rezolva situația asta.

Care e problema clienților din România de Black Friday

Hai să vorbim mai întâi despre problema de la clienți, că la comercianți avem mai multe probleme. Cea mai mare problemă a clienților din România este că vor oferte Black Friday cu super reduceri la produse noi. Asta înseamnă așteptări false care vor crea mereu dezamăgiri.

Noi ne dorim Black Friday la ultimele modele de telefoane, de laptopuri, de televizoare etc. când Black Friday este de fapt un eveniment de vânzare de produse vechi, trecute, care nu s-au vândut în timpul anului. Dar oamenii nu vor asta, nu vor cu preț real redus ce nu s-a vândut peste an.

Oamenii vor produse noi cu super preț, de parcă Black Friday ar fi o baghetă magică care scade prețul de achiziție la furnizor doar în perioada asta. Orice om cât de cât realist, rațional și educat știe că nu e posibil așa ceva și prin urmare caută modele vechi de produse cu reduceri reale.

Care sunt problemele comercianților de Black Friday

Ne vom concentra pe două probleme principale, ca să nu o lungim aiurea.

Problema 1

Piața este dictată de cerere și ofertă. Atunci când clienții vor super oferte la super produse noi, comercianții vor mima treaba asta, mai ales dacă și concurența lor o face. Prin urmare, apar umflări de prețuri înainte de Black Friday pe sistemul ”emoțiile sunt mai puternice ca logica”.

De aici pleacă frustrări în lanț și denumirea peiorativă Black Fraier Day în loc de Black Friday. Pentru că în ceea ce privește treaba asta, în final, unii comercianți se fac că dau reduceri mai mari, iar unii clienți se fac că cumpără. Per total se deschide apetitul pentru cumpărături, dar cu nervi :)

Rezolvarea e simplă aici. Setarea corectă a așteptărilor de ambele părți. Clienții să știe că ar trebui să caute să cumpere produse de care au nevoie, chiar dacă sunt modele mai vechi de un an sau doi. Iar comercianții să ofere reduceri pe bune la aceste produse în lichidare de stoc.

Problema 2

Black Friday ar trebui să fie o singură zi. Sau hai, maximum o săptămână. O săptămâna e ok, deoarece nu toți comercianții au canale de comunicare precum jucătorul principal de pe piață ca să comunice instant clienților când e Black Friday la ei și ce oferte au.

Dar una e o săptămână de Black Friday și alta e Black Friday de primăvară, Black Friday de vară, o lună jumate de Black Friday în noiembrie și tot așa. Perioade prea lungi de Black Friday care duc la deteriorarea însemnătății acestui eveniment până la zona de ignorare.

Și da, voi, jucătorii mari din piață faceți împreună acest joc care vă va aduce mai multe pierderi și lipsă de respect din partea clienților pe termen lung pentru că nu știți când să vă opriți. Dacă faceți Black Friday tot anul, veți duce noțiunea în derizoriu. De fapt, deja s-a întâmplat asta.

Ce-i răruț e mai drăguț. Și mai valoros. Black Friday era valoros pentru că avea UN SINGUR MOMENT în an, fie că vorbim despre o zi sau o săptămână. În momentul în care e Black Friday peste tot și pe termen aparent nelimitat, valoarea se pierde chiar dacă aveți reduceri bune.

Poți găsi și oferte bune de Black Friday

Dacă am fost trădați în dragoste asta nu înseamnă că nu putem iubi din nou. Dacă am avut încredere într-un om și am fost înșelați, asta nu înseamnă că nu mai putem avea încredere în oameni. Suntem ființe umane și trebuie să ne găsim echilibrul.

Există și oferte bune de Black Friday. Eu spre exemplu lucrez în industria serviciilor. Nu voi zice unde și cum, ca să nu acaparez acest articol cu o reclamă în final, dar vă spun concret că în industria serviciilor Black Friday e pe bune și reducerile sunt reale (cel puțin la noi).

Eu personal îl văd ca o oportunitate de marketing. Chiar dacă vând ”în gaură” un serviciu sau un pachet de servicii, consider că e o oportunitate pentru mine ca să mă cunoască clienții și să îmi dea șansa să le ofer servicii de calitate, rezultate și fericire în restul anului.

La produse e mai greu, știu. Pentru că atunci când vinzi un televizor, un telefon sau o consolă de jocuri, tu nu ești producătorul. Ești probabil a treia mână în procesul de distribuție către clientul final. Și atunci discuția se poartă altfel.

De aceea tot spun eu de realism și setarea corectă a așteptărilor.

Dar există oferte cu adevărat bune de Black Friday și la produse. Trebuie doar din postura de client să cauți produse mai vechi pe care comerciantul să le vândă cu o reducere mare pentru a scăpa de ele din stoc și să nu mai alergi după mirajul super ofertelor la produse noi.

Atunci când așteptările client-comerciant se întâlnesc la mijloc e cu adevărat win-win și se poate crea o relație care va aduce mai multe beneficii ambelor părți pe termen lung. Dacă una din părți pierde într-o relație comercială, toată lumea pierde de fapt.

Black Friday fericit vă doresc!


⚠️ Cauți altceva? Ai 90% din tot ceea ce probabil cauți aici 👉 dcnu.ro/poatenuintri

Comentează la acest articol

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.