Brand personal sau brand de companie?

E o întrebare pe care am văzut că tot mai mulți antreprenori sau viitori antreprenori și-o pun. Să-mi dezvolt brandul personal sau sa-mi dezvolt brandul companiei? Este o întrebare la care se răspunde destul de greu dacă nu ești dispus să le dezvolți pe amândouă în egală măsură.

Nu există un răspuns corect aici. Există doar un răspuns potrivit sau nepotrivit pentru fiecare dintre noi. Eu recunosc că m-am confruntat de-a lungul timpului cu întrebarea asta în diverse situații. La final vă voi spune ce decizie am luat pentru mine. Dar hai să vedem avantajele și dezavantajele ambelor opțiuni.

Brandul personal presupune să te concentrezi pe numele sau pseudonimul care te-a făcut cunoscut sau te poate face cunoscut într-un anumit domeniu. Aici putem să dăm ca exemple bloggeri, oameni celebri de afaceri, sportivi, actori, persoane publice, artiști, politicieni, fotomodele și așa mai departe. Există branduri personale în absolut orice domeniu. Până și nea Gică care face foarte bine instalații sanitare devine rapid un brand personal cunoscut în lumea lui dacă face bine ceea ce face.

Avantajele brandului personal sunt multiple. Voi da doar câteva exemple. Oamenii preferă oameni, nu companii. Oamenii se asociază cu oamenii, nu cu firme. Oamenii tind să aibă mai multă încredere în alți oameni asemeni lor decât într-un brand al unui grup de firme.

Există un proverb: cine se aseamănă, se adună. Iar un brand personal poate beneficia la maximum de acest proverb. Un brand personal puternic are capacitatea de a polariza în jurul său oameni cu aceleași preocupări, interese, valori sau idealuri, iar ăsta e un avantaj pe care un brand de firmă nu l-ar putea substitui la nivel relațional oricât ar fi de bun acest brand de firmă în comunicare și marketing.

Dezavantajele brandului personal sunt pentru omul din spatele acestui brand. Există și exemple de succes, desigur, precum casele de modă care dăinuie de la o generație la alta (+ alte exemple). Însă, de multe ori brandul personal te poate obosi extrem de mult. Oamenii nu se uită la un brand, ci la o persoană. Și dacă nu te obișnuiești cu ideea, o vei lua personal mai devreme sau mai târziu (bineînțeles că nu toți te plac). Plus că la un moment dat îți vei lua o echipă de comunicare care va publica în locul tău conținut. Și nu vei mai ști ce publică exact, iar când te întâlnești cu oamenii pe stradă nu vei mai ști ce și cum (e doar un exemplu).

Bineînțeles, poți alege să te ocupi doar tu de brandul tău personal. Dar asta îți dorești? Îți dorești să fii acaparat și depășit de muncă mereu? Și în weekend-uri, și în concedii și la alte evenimente? Telefonul îți va vibra mereu cu o nouă notificare de la cere nu te vei putea abține să nu răspunzi sau să nu o moderezi (mai ales dacă te înjură vreun hater). Overall, devine obositor oricum ar fi. Și probabil poți trece pesta asta cu un pic de coaching și un mindset potrivit – sunt o grămadă de oameni care au trecut peste. Cu siguranță poți trece și tu dacă vine succesul peste tine mai repede decât te-ai așteptat. Sau poate că ești făcut pentru asta…

Avantajele și dezavantajele brandului de companie

Nu o să mai scriu cu avantaje și dezavantaje acum. Ecuația e simplă.

Avantajele brandului personal sunt dezavantajele brandului de firmă și tocmai de aceea brandurile de firmă se asociază cu persoane publice. Vezi Stela și Arșinel îmreună cu brandul Catena, vezi Avon cu Andreea Marin și tot așa.

Avantajul unui brand de firmă este că poate completa golul brandului personal cu un brand personal deja creat. La fel și invers, bineînțeles. Un consultant de marketing care face focus pe branding personal se poate lăuda cu clienți mari pe care i-a consiliat gen BMW sau Mercedes.

Un brand de companie e mai puternic pentru că e din start în echipă. Însă și un brand personal puternic își va angaja o echipă la un moment dat pentru că nu mai poate face față. Și e la fel.

Cu excepția faptului că așa cum oamenii iubesc mai degrabă oameni decât branduri, oamenii urâsc cu mai mult foc oameni decât branduri. Aici ar fi un plus la brand de companie. Schimbi un CEO (VW), faci o declarație protocolară, trimiți un vin și o scrisoare etc. – o mai scoți.

Există doar brand

Personal sau de companie, brandul e brand. Uită tot ce știi și ce ai învățat până acum. Clientul nu ești tu, fie brand personal sau de companie. Clientul e clientul tău. Totul e de cum te percepe. Ca om, ca brand sau ”ca nu mai contează, îmi place pur și simplu”!

Articolul se termină aici, restul e doar despre mine și nu are treabă cu teoria sau nimic altceva.

Nu mai citiți dacă nu mă cunoașteți pe mine și pe blogul meu, că vă consumă timp.

Iar timpul e singura resursă irecuperabilă.

Bani mai faci. Timp… nu mai faci.


Textul din articol e altul. Textul ăsta e scris pentru mine. L-am făcut totuși public ca să îl citească și alții ca să mă simt mai hotărât să mă țin de ceea ce mi-am propus… pentru mine. E public :)

Decizia pe care am luat-o

Îmi place mai mult să lucrez pentru un brand pentru care deja lucrez decât să mă concentrez pe brandul personal. Dacă numele meu va ajuta la un moment dat pe cineva voi fi bucuros să ajut. Pentru că îmi place să fac lucruri bune și, de ce nu, să câștig bani din pasiunea mea.

Pe 21 noiembrie 2016 fac 30 de ani. Vreau să apuc cel puțin dublul acestei vârste și dacă o țin tot așa nu voi reuși. Sunt obosit, nedormit și uneori lipsit de energie. De azi țintesc la 80+

Vreau mai mult timp liber și mai multă liniște. Vreau să mă odihnesc mai mult, să stau mai mult cu familia și să merg la somn mai devreme. Lucrul în echipă îmi poate oferi acest lucru. Mă voi strădui să nu mai fiu un lup singuratic care crede că le poate face singur pe toate.

Pe blog oricum voi mai scrie pentru că ăsta e hobby-ul meu. Dar îl declar oficial hobby și atât. Când mă găsesc cu voi aici e o oază de liniște și de bucurie de la care mă alimentez.

Eu nu sunt un brand personal. Nu m-am focusat pe asta niciodată. Că unii zic asta, le mulțumesc. Dar nu sunt pentru că nu mai vreau să fiu :). Da, știu, influențez uneori pozitiv sau negativ. Dar, ghici ce? Toți o facem la un nivel sau altul. În cercul nostru de prieteni, într-o poză de pe Facebook, într-o discuție la o bere, oriunde, prin simpla noastră prezență… influențăm.

TU influențezi oameni în fiecare zi fie că ești conștient de asta sau nu.

La un moment dat a fost dat un chestionar la firma în care lucrez. Și printre întrebări era una în care colegii erau întrebați dacă au vreun role model în firmă. Răspunsurile arătau că diverși colegi care nu se așteptau să fie un exemplu de urmat, erau un exemplu de urmat. Fapt care certifică ce am zis mai sus. Influențăm mereu.

Tu, ca persoană, ai puterea să influențezi oricând și o faci fie că vrei sau nu. Simplul fapt că ai luat hârtia de la șaorma unui cocalar care a aruncat-o pe jos și ai dus-o la coș influențează mai mult decât să ai un blog cu mii de cititori zilnic. Pentru că în spatele tău erau foarte mulți oameni care te-au văzut și cărora li s-a părut de o normalitate ciudată ca tu să faci asta.

Pe unii îi va amuza, pe unii îi va pune pe gânduri, pe unii îi va face să gândească.

La fel și când ești la rând la poștă, la fel și când ești la rând la medicul de familie. La fel peste tot. Lumea nu se va schimba cu un blogger sau cu o persoană publică pe care tu o apreciezi. Lumea se va schimba cu ajutorul tău direct. Lumea se schimbă cu tine. Nu doar cu mine sau cu alții.

Doar împreună putem face chestii faine. Eu fără voi nu exist ca blog. Voi fără mine da. Existați și influențați în viața voastră de zi cu zi. Luați-vă responsabilitatea asta chiar dacă nu o vreți. O aveți oricum. Prin felul cum vă comportați. Prin felul cum interacționați. Prin felul cum zâmbiți. Prin felul cum vorbiți. Prin lucrurile care dați share (nu mai dați share la prostii :)).

Pentru că nu bloggerul, persoana publică sau artistul pe care tu îl apreciezi îți va oferi siguranță și educație pentru copilul tău. Nici respect, condiții bune de spitalizare sau respect pentru părintele sau bunicul tău. Și nici siguranță în trafic pentru cei dragi ție.

Tu ești singurul care prin puterea exemplului și prin alte metode de influențare poți face mediul (adică țara în care trăiești) un mediu mai bun. Nu eu, nu el, nu vecinul de la 4. Tu. Doar tu.

Partea nasoală e că murim și nu știm ce se întâmplă după. Fie că suntem atei sau religioși sau orice altceva mai există, toți avem o urmă de îndoială. Important e ca urma aia de îndoială să rămână măcar o urmă… de ceva.

Eu, spre exemplu, vreau să crească iarba în urma mea.

Și la propriu și la figurat.

Adică să facem bine ca să fie bine.

Zic și eu…


Apropo (dacă tot e blog personal), pe 10 septembrie 2016, ne-am căsătorit cu Biserică, petrecere și toate cele, iar asta e cea mai reușită poză cu mine posibilă.

Vă dați seama cât de nașpa arăt în real life, da? :)

Gabriel Ursan
Al vostru Gabriel Ursan cu freză de struț :)

Salut 👋
Îmi pare bine să te cunosc.

Înscrie-te pentru a primi conținut interesant despre tehnologie, dezvoltare, marketing și lifestyle.

Nu fac spam! Protecție date conform GDPR. Te poți dezabona oricând.

3 comentarii la „Brand personal sau brand de companie?”

  1. Eu prefer să lucrez câte puțin la fiecare. Și dacă fac ce-mi place și ies și bani din asta este cu mult mai ok, decât să stau în același job plictisitor pe care-l are restul lumii.

    Răspunde

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.