Biroul de acasă – între comoditate și anxietate

Dacă până în 2019, lucrul de acasă pentru mulți era ceva de vis, iată că pandemia a făcut ca acest vis să devină realitate pentru o mare parte a globului, chiar și pentru cei care nu aspirau deloc la un birou de muncă acasă.

Inițial lucrurile păreau destul de simpatice: comoditatea de a coborî din pat și cât ai clipi din ochi să fii la job, să lucrezi în pijama, frigiderul era la îndemână 24/24, nu mai dădeai cu ochii de șefii mereu nemulțumiți, economie de timp și bani pentru a te deplasa…ce să îți dorești mai mult decât atât? Părea că printr-o minune toată lumea avea jobul perfect.

Doar că pentru mulți acest job perfect a venit la pachet cu o anxietate de zile mari sau chiar depresie. De ce? Pentru că lucrul de acasă necesită o foarte bună organizare de activități, spațiu și timp.

Cercetările arată că lucrul de acasă poate avea efecte negative asupra bunăstării mintale pentru unii oameni, în special pentru cei cu probleme de sănătate mintală existente sau cei predispuși.

Oricine simte că se confruntă cu simptome ale anxietății ca urmare a prestării jobului de acasă, ar trebui să discute cu un profesionist din domeniul sănătății, care poate recomanda strategii de adaptare, tratamente medicale sau ambele.

Terapiile sunt disponibile și online ceea ce oferă comoditate. În limba ucraineană, terapiile sunt accesibile pe hedepy.com.ua.

Factorii care determină apariția anxietății pentru persoanele care își au biroul acasă sunt:

  • Scăderea activității fizice;
  • Alimentație ne-nutritivă;
  • Grija unui copil mic (sau mai mulți);
  • Distragerea atenției cu activitățile casnice;
  • Lipsa de comunicare cu colegii de muncă ș.a.

Printre femei, factorii care par să crească anxietatea includ responsabilitățile familiale și lipsa echilibrului dintre viața profesională și viața privată mai ales atunci când sunt mame.

Iată câteva trucuri cum să faci față jobului de acasă atunci când acest lucru nu este tocmai tipul tău de birou:

  • Ia pauze regulate de la serviciu – programează-ți din timp pauzele de cafea sau ceai. Pe lângă acestea ar fi binevenite și 5-10 minute pe care să le petreci la aer liber (balcon, grădină, terasă);
  • Menținerea unui program regulat atât pentru timpul de lucru, cât și pentru timpul de relaxare – ar fi bine să îți stabilești cu exactitate atât timpul de lucru cât și pauzele, astfel ai fi mult mai productiv(ă);
  • Păstrează legătura cu colegii în mod regulat pentru a combate sentimentele de izolare;
  • Fă mișcare – fie că sunt exerciții fizice, yoga, alergat pe bandă sau alternează sarcinile de serviciu cu mici activități din rutina casei (să duci gunoiul, să pui hainele în mașina de spălat, să speli vasele etc.);
  • Consumă mese și gustări hrănitoare, bine echilibrate – stabilește orele pentru mic dejun, prânz și cină dacă este cazul. Mănâncă bine la mesele de bază ca să nu te tenteze prea mult frigiderul. Păstrează la îndemână gustări sănătoase (nuci, fructe, legume);
  • Păstrează curățenia și amenajează-ți biroul pe placul tău. Chiar dacă nu ai o cameră separată, ai grijă ca pe masa de lucru să fie mereu lucrurile organizate. Poți pune o fotografie în ramă, o vază cu flori proaspete și alte obiecte care pot crea o atmosferă plăcută dar ai grijă să nu exagerezi cu prea multe;
  • Aerisește biroul la începutul zilei de muncă precum și ori de câte ori îți aduci aminte. Aerul proaspăt îți va face bine și te va energiza;
  • Menținerea unui program regulat de somn este foarte important pentru productivitatea ta;
  • După posibilitate, ieși afară după fiecare zi de muncă.

În caz că reușești să te ții de un program de lucru, faci suficientă mișcare, ai o dietă echilibrată dar cu toate acestea simți anxietate, cel mai bun lucru pe care îl poți face pentru tine este să te adresezi unui psiholog/psihoterapeut pentru a te ajuta să îți găsești echilibrul chiar și atunci când lucrezi de acasă.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.