Atât pe piața serviciilor cât și pe piața produselor auzim în discuții mai mult sau mai puțin de specialitate de termeni precum ieftin sau accesibil (affordable), dar și termeni precum premium sau lux.

Din păcate, pe piața din România nu vorbim de prea multe branduri autohtone premium, cu atât mai puțin de lux. Atenție, mă refer la branduri premium autohtone, adică 100% românești. Știu și eu că există reprezentanță Maserati sau Louis Vuitton în România, stați liniștiți. Nu despre ele vorbim. Și spun din păcate pentru că avem tendința asta să ne omorâm singuri cu produse ieftine și proaste mergând în bătălia săracului bazată pe preț, în loc să inovăm, să aducem plus valoare, să evoluăm și să transformăm un produs sau un serviciu affordable în ceva average măcar.

Nu zic că nu trebuie să existe produse sau servicii ieftine și proaste. Trebuie să existe și piața asta, mai ales într-o țară nu prea bogată, dar parcă prea mulți înoată acolo. De asemenea, sunt de acord că produsele ieftine nu sunt neapărat proaste și că produsele proaste nu sunt neapărat ieftine. Dar dacă privim statistic (că toți ne dăm cu părerea până când ni se cer cifre sau exemple concrete) exemplele celelalte sunt într-o pondere mică, adică sunt cu mult mai multe cazuri de produse ieftine și proaste decât produse sau servicii ieftine și bune. Că ai nimerit tu peste o chinezărie de tabletă care te-a ținut la o bușitură zdravănă, nu e un argument general în favoarea expresiei ”ieftin și bun”.

Bun e ce îți permiți. Asta să fie clar. Fiecare zice că e bun ce își permite. Uitați-vă în jur. Sunt puțini oameni care au curajul să se laude cu afaceri sau achiziții proaste. E o diferență între a avea curajul de a te lăuda și între a face un obicei din a te plânge și a striga în gura mare cât de proști sunt restul în afară de tine.

Că și din ăștia sunt destui. Revenind la subiect, am găsit aici un tabel foarte fain în care sunt explicate (în limba engleză) diferențele mai mult sau mai puțin subtile dintre premium și lux. L-am pus și eu imediat după aceste paragrafe, mai jos. A, iar dacă mă întrebați pe mine despre conceptul de affordable luxury sau affordable premium, eu nu cred în el momentan.

Cel puțin nu în aplicabilitatea lui în România, unde unii antreprenori se apucă de un business de tipul affordable luxury, observă pe parcurs că nu-și pot susține cheltuielile, dau peste diverși fomiști disperați prin piață și sunt nevoiți în final să vândă rahat ambalat frumos. Mă rog, în majoritatea cazurilor, nu peste tot. De exemplu, ceainăriile astea sunt un exemplu de affordable premium făcut așa cum trebuie. Că de putut se poate, nu a zis nimeni nu. Nu e advertorial, e doar primul exemplu venit în minte.

ATTRIBUTE

PREMIUM BRANDS

LUXURY BRANDS

Target Audience

Broad-whoever can justify rationally and financially the added benefits has access to the brand. Narrow-only a small percentage of the general population can afford the brand.

Price

The higher price is justifiable by the extra features versus a regular brand. Greatly exceeds the functional value of the product. Acts as a selection tool that limits the access to the brand.

Distribution

Broad, a variety of channels can be used simultaneously: corporate stores, independent retailers, online, catalog. Highly selective, and almost exclusively through a corporate-owned channel.

Communication

Mass communication. The goal is to inform and create brand preference. Appeals to both ration and emotion. A blend of imagery and sometimes (extensive) copy. Selective communication. The goal is to educate rather than inform.

Product Line

Can be broad-one product for each segment targeted. Very narrow-a flagship product and only few variations.

Production

Mass production. The goal is to produce as profitably as possible. Manufacturing country is not important in purchase decision. Hand made. Method of production is part of the brand myth. Brand should not relocate manufacturing facilities to lower cost countries. Country of manufacture very important in the purchase decision.

Delivery

Immediate. Customers are not willing to wait. Not urgent. The wait for the product to be built/create/fully matured contributes to the overall luxury experience.

Diferenta dintre premium si lux

Sursă imagine: ”lux” via Shutterstock


Gabriel Ursan
Gabriel Ursan

Blogger la GabrielUrsan.ro, om de marketing online și dezvoltare într-un grup de companii. Pasionat de online și tehnologie. Soț și tată (de fetiță). Vesel, ambițios, optimist. Apropo, ăsta e linkul meu de afiliere dacă vrei să cumperi ceva. Despre publicitatea pe blog.

Comentează la acest articol